در همایش روز جهانی ایمنی غذایی مطرح شد

صف‌شکنی دانش‌بنیان‌ها در بهبود سلامت غذا

محدثه جعفری
خبرنگار

غذای سالم یک شاهرگ حیاتی برای حفظ سلامتی محسوب می‌شود چرا که غذای ناسالم می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها برای مردم باشد به طوری که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه 600میلیون نفر پس از خوردن غذای آلوده بیمار می‌شوند که این امر با مرگ 400 هزار نفر از آنها همراه است. غذای ناسالم می‌تواند باعث بروز اختلالات اساسی در رشد، کمبود مواد مغذی و ریز مغذی‌ها، همه‌گیری بیماری‌ها و حتی بیماری‌های روانی باشد به همین دلیل غذا نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه دارد. به گفته وزیر بهداشت، تنها وزارتخانه‌ای که متولی سلامت و تأمین امنیت غذایی است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است چرا که باید اطمینان لازم از امنیت و سلامت غذا را به مردم بدهد.

اهمیت امنیت غذایی از تولید تا مصرف
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش جهانی ایمنی غذا با اشاره به اینکه اغلب بیماری‌ها از طریق غذا و هوا وارد بدن می‌شوند گفت: یکی از مشکلات اصلی در دنیا، بیماری‌های غیرواگیر است که عمدتاً از رژیم غذایی ناسالم ایجاد می‌شود. هنگامی که از تولید غذا سخن به میان می‌آید باید به امنیت غذایی آن توجه کنیم؛ نکته مهم و اساسی این است که غذا از منظر کمی و کیفی باید سالم باشد. وزیر بهداشت با اشاره به تصویب سند دانش‌بنیان امنیت غذایی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: سند امنیت غذایی طی چند روز آینده رونمایی می‌شود. این سند می‌تواند در پیشبرد برنامه غذایی برای دستیابی به جامعه سالم کمک کند. پیش از دولت سیزدهم، برگزاری جلسات شورای عالی سلامت لغو شده بود، اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سه جلسه شورای عالی سلامت برگزار شد.
دکترعین اللهی افزود: به طور قطع، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان که وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند در زمینه سلامت غذا اثرگذار است چرا که موضوع امنیت غذایی یک موضوع چند وجهی و نیازمند همکاری چندجانبه است.
وی با اشاره  به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت گفت: تأمین امنیت غذایی و دسترسی مطلوب به غذا در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری قرار دارد به همین دلیل مبحث غذا از آغاز زنجیره تولید تا رسیدن محصول به سفره مردم باید تحت پوشش امنیت غذایی قرار گیرد.
صادرات دو میلیارد دلاری محصولات غذایی ایرانی
در ادامه این همایش سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به صادرات دومیلیارد دلار محصولات غذایی ایرانی به کشورهای مختلف گفت: پایش سموم کشاورزی، تدوین سند امنیت غذایی، تقویت خدمات الکترونیک در صدور مجوزها و کسب و کار، مشارکت در اجرای توزیع شیر مدارس، مشارکت در اجرای غنی‌سازی ویتامین دی و ریز مغذی، غنی‌سازی نمک با ید، شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم است.
محمدی، وجود فلزات سنگین در برخی محصولات غذایی را باعث بروز انواع سرطان‌ها دانست و ادامه داد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 600 میلیون نفر بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده و مسموم بیمار می‌شوند که 400 هزار نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند. یکی از عوامل مؤثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقیمانده سموم و فلزات سنگین است همچنین دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات در باروری، بیماری‌های نادر و غیره از جمله بیماری‌هایی است که در اثر مصرف غذاهای ناسالم بیشتر بروز پیدا می‌کند.

 

نمک رنگی مصرف نکنید
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وظیفه سازمان غذا و دارو تأمین غذای سالم برای عموم جامعه است، نسبت به مصرف نمک‌های رنگی و سنتی هشدار داد و گفت: بر اساس نمونه‌برداری گسترده از نمک‌های رنگی و سنتی مشخص شد صددرصد این نمک‌ها آلوده به فلزات سنگین و برای سلامتی بشدت مضر هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی