صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

2 شرط بـرای گذشت از قصاص قـاتـــــل

گروه حوادث/ پدر و مادر پسر جوانی که 6 سال قبل در یک درگیری به قتل رسیده بود با گذاشتن دو شرط از قصاص قاتل فرزندشان گذشتند.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، این جنایت اوایل بهار سال 1397 در جریان یک درگیری خیابانی رخ داد.
با اعلام موضوع به پلیس و حضور تیم جنایی در محل، مأموران موفق شدند تصویر چهره‌نگاری متهم را با کمک شاهدان به دست آورند.
از طرفی آنها در بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل جنایت، تصویر متهم فراری را پیدا کردند. در ادامه نیز با شناسایی هویت مقتول مشخص شد او با پسر جوانی به نام هومن قرار ملاقات داشته است.
تیمی از کارآگاهان راهی خانه هومن شدند اما وی متواری شده بود. بررسی‌ها برای دستگیری هومن ادامه داشت تا اینکه مرد جوان در مخفیگاهش شناسایی و دستگیر شد.
 او در تحقیقات به قتل اعتراف کرد و در رابطه با انگیزه‌اش از جنایت گفت: مدتی قبل خواهرم هما با مقتول در فضای مجازی آشنا شده بود. مقتول به بهانه سرمایه‌گذاری طلاهای خواهرم را گرفته بود اما در واقع نه سرمایه‌گذاری در کار بود و نه حاضر بود طلاها را پس دهد. چند بار خواستیم از او شکایت کنیم اما بنا به دلایلی منصرف شدیم.
در نهایت با مقتول تماس گرفتم و او را به محل قرار کشاندم. گفتم طلاهای خواهرم را پس بده اما او زیر بار نرفت، سر همین مسأله دعوایمان شد و او را با ضربات چاقو به قتل رساندم.
به دنبال اظهارات هومن، او به اتهام قتل بازداشت شد و پس از تکمیل تحقیقات پرونده برای صدور حکم به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد.
هومن در دادگاه به دفاع از خود پرداخت و مدعی شد که قصد قتل نداشته و در یک لحظه عصبانی شده و ناخواسته جان مقتول را گرفته است.
با توجه به درخواست اولیای دم، اعترافات متهم، بازسازی صحنه جنایت، اظهارات شاهدان و سایر مدارک و شواهد موجود در پرونده، مرد جوان به قصاص محکوم شد. با تأیید این حکم در دیوان‌عالی کشور، پرونده هومن برای اجرا به شعبه سوم دادیاری اجرای احکام دادسرای امور جنایی پایتخت ارجاع شد.
گرچه نام مرد جوان در فهرست محکومان به قصاص قرار گرفته و قرار بود بزودی حکم اجرا شود، اما با تشکیل جلسات صلح و سازش و تلاش‌های قاضی شیما جعفرمحمدی دادیار شعبه سوم اجرای احکام برای جلب رضایت اولیای دم، سرانجام با توجه به اینکه مرد جوان در زندان توبه کرده و متنبه شده بود و از جنایتی که مرتکب شده بشدت پشیمان بود، اولیای دم حاضر شدند به دو شرط از قصاص قاتل گذشت کنند.
مادر مقتول زمانی که مقابل قاضی شعبه سوم اجرای احکام قرار گرفت، گفت: با اینکه خیلی برایم سخت است اما از قصاص قاتل پسرم با دو شرط می‌گذرم؛ اول اینکه او باید دیه قانونی را پرداخت کند چون قصد داریم این مبلغ را خرج امور خیریه و کارهای عام‌المنفعه کنیم. از طرفی او باید ضمانت دهد که بعد از آزادی و خروج از زندان دست به کار خلاف و جرم و گناهی نزند که باعث شود ما از بخشش او پشیمان شویم.
بدین ترتیب به دنبال بخشش اولیای دم، مرد زندانی بزودی در دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه خواهد رفت تا این‌بار از جنبه عمومی جرم محاکمه شود.
جستجو
آرشیو تاریخی