صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

تظاهرات حامیان فلسطین در واشنگتن دی سی تحت تدابیر امنیتی

کاخ سفید در محاصره معترضان ضدصهیونیسم

امیر فرشباف
خبرنگار

 
فعالان حامی فلسطین که خواستار پایان جنگ در غزه و توقف حمایت امریکا از رژیم صهیونیستی هستند، روز جمعه اعلام کردند که قصد دارند کاخ سفید را در جریان اعتراضات آخر هفته (روزهای شنبه و یکشنبه) محاصره کنند، که همین اعلامیه باعث تشدید تدابیر امنیتی از جمله حصارکشی پیرامون کاخ سفید شد.
به گزارش رویترز، گروه‌های حقوق بشری و فعالان اجتماعی مثل CODEPINK  و شورای روابط اسلامی-امریکایی روز جمعه هفتم ژوئن اعلام کردند که این حرکت اعتراضی، به مناسبت هشتمین ماه جنگ غزه که در جریان آن ده‌ها هزار نفر کشته و آواره شدند، صورت گرفته است. ایالات متحده به عنوان متحد و حامی کلیدی اسرائیل، ماه‌هاست شاهد حرکت‌های اعتراضی حامیان فلسطین مانند راهپیمایی در اطراف کاخ سفید، مسدود کردن پل‌ها و جاده‌ها در چندین شهر و ایجاد کمپ‌های اعتراضی در بسیاری از دانشگاه‌ها بوده است. سخنگوی سرویس مخفی امریکا درخصوص تجمعات پیرامون کاخ سفید گفت: «برای این رویداد که ظرفیت گردهمایی جمعیت زیادی را دارد، تدابیر تأمینی زیادی در محیط اطراف مجموعه کاخ سفید اعمال شده است.» بایدن و کاخ سفید قبلاً مدعی شده بودند که از تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند اما از «آشوب» و «خشونت» حمایت نمی‌کنند. با این حال چندین حرکت مسالمت‌آمیز دانشگاهی و اجتماعی در طول این هشت ماه، با دخالت پلیس امریکا به خشونت کشیده شده‌اند.
 
بایدن و بحران استعفاهای ضداسرائیلی
طبق این گزارش در این هشت ماه، دستکم هشت مقام دولت بایدن در اعتراض به سیاست حمایت‌آمیز او از رژیم صهیونیستی استعفا داده‌اند و به دنبال ایجاد یک تشکل هستند. به گزارش سی‌ان‌ان، گروه زیادی از کارمندان دولتی در سراسر ایالات متحده مشاغل خود را در اعتراض به حمایت امریکا از رژیم صهیونیستی ترک کردند.
بایدن هم در خارج و هم در داخل به دلیل حمایت از تل آویو در هشت ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد، تحت فشار بوده است. طبق این گزارش اگرچه لفاظی‌های کاخ سفید علیه کابینه صهیونیست تندتر شده؛ اما سیاست‌ها عمدتاً بدون تغییر باقی مانده‌اند.
مقاماتی که رسماً استعفا دادند، گفتند که احساس می‌کنند به دیدگاه‌ها، تخصص و نگرانی‌هایشان توجه نمی‌شود. دولت بایدن در کمال رضایت، تلفات انسانی ناشی از حملات ارتش صهیونیستی را نادیده می‌گیرد. این مقامات که همگی با سی‌ان‌ان صحبت کرده‌اند، گفتند که همکاران زیادی در دولت دارند که در آستانه تصمیم برای خروج از مشاغل دولتی قرار دارند. جاش پل، یکی از مقامات وزارت خارجه ایالات متحده که در همان ماه اکتبر علناً استعفا داد و اولین مقام امریکایی بود که این کار را انجام داد، گفت: «ما در حال فکر کردن به این هستیم که چگونه می‌توانیم از نگرانی مشترک خود استفاده کنیم و به فشار جمعی برای تغییر ادامه دهیم». استیسی گیلبرت، یک دیپلمات حرفه‌ای با بیش از دو دهه تجربه، به سی‌ان‌ان گفت که روی گزارشی در مورد استفاده اسرائیل از تسلیحات امریکایی و محدودسازی کمک‌های بشردوستانه جهانی به غزه توسط تل آویو کار می‌کرده، در مقطعی، مشاهده می‌کند که کارشناسانی که روی آن گزارش کار می‌کردند، کنار گذاشته یا جابه‌جا شده اند.
این گزارش می‌افزاید: این گروه - همان‌طور که الکسی اسمیت آنها را «مستعفی‌ها» نامید - همگی با یکدیگر در تماس بوده و امیدوارند که از قدرت جمعی خود برای صدور بیانیه‌ها و کنش‌های رسانه‌ای علیه اسرائیل استفاده کنند تا صدای همکاران دیگرشان که جسارت اعتراض رسمی را ندارند نیز باشند. استیسی گیلبرت با اشاره به اینکه ممکن است راه‌های جدیدی وجود داشته باشد که افراد درون دولت بر سر این موضوع اختلاف نظر داشته باشند، گفت: «اگر بتوانیم منبعی باشیم تا به دیگران کمک کنیم که صدای اعتراضی خود را پیدا کنند، این راهی تأثیرگذار برای تغییر سیاست‌ها خواهد بود.»
طبق این گزارش برخی از این مسئولان مستعفی، یهودیانی هستند که حملات رژیم صهیونیستی به غزه را واکنشی افراطی می‌دانستند و در اعتراض به جنایات ارتش اشغالگر در غزه و حمایت دولت امریکا از رژیم صهیونیستی از سمت‌های خود استعفا دادند. گرینبرگ کال، کارمند سابق وزارت کشور که اولین مسئول یهودی بود که به طور علنی استعفا داد، به سی‌ان‌ان گفت: «چند هفته اول پس از یک سردرگمی، فهمیدم که هر اتفاقی که قرار است به عنوان یک واکنش [به عملیات طوفان‌الاقصی] رخ دهد، واقعاً وحشیانه و ترسناک خواهد بود.»

جستجو
آرشیو تاریخی