صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

مدل گفتمانی امتداد راه شهید رئیسی

محمدرضا غلامرضا
تحلیل‌گر سیاسی

در زمان حیات بابرکت شهید رئیسی یکی از موضوعاتی که افراد دور و نزدیک به ایشان مطرح می‌کردند عدم انتخاب و وجود شعار و گفتمان برای دولت سیزدهم بود، غافل از اینکه شهید رئیسی دولت خود را به معنای واقعی کلمه، دولت مردم و خدمت خالصانه به مردم می‌دانست و خیلی در قید و بند نام و نشان یا شعارهای دهان پرکن و دست نیافتنی نبود. سید شهیدان خدمت طوری عمل کرد که به دولت سیزدهم نام و نشان داد و این نشان، در روح و جان مردم، جای گرفت و در پس حرکت خود، الگویی را به ارمغان آورد که از این پس ملاک و معیار انتخاب رؤسای جمهور آینده و سایر مسئولین و مدیران قرار خواهد گرفت. شهید رئیسی سیاستمداری بود که قبل از سیاست‌ورزی، بنده خدا و متقی محسوب می‌شد. اخلاص و تقوا، شاخصه اصلی شهید رئیسی به حساب می‌آید، گوهری که امروز در میان سیاستمداران، خیلی کمیاب شده است. حضور و وجود مغتنم شهید رئیسی، آنقدر احساس نمی‌‌شد که امروز نبودنش و رفتنش، با تمام وجود احساس می‌شود. در نگاه او قدرت اصل و محور نبود بلکه ابزاری برای رسیدن به اهداف متعالی و خدمتگذاری بی‌منت به شمار می‌رفت.
شهید رئیسی شیفته و تشنه قدرت نبود، عاشق خدمت بود. رئیسی عزیز، نقش بازی نکرد، خود بود. او شهید بود که شهید شد. پرکار، جهادی و خستگی‌ناپذیر بود، لیکن صرفاً پرکاری نشانه شخصیت ایشان نبود، او در کنار پرکاری و مدیریت جهادی، متعهد نیز بود و برای تقرب به خداوند خدمت می‌کرد. او با رفتنش دل‌ها را برد و سوزاند، چون منزه بود. رئیسی عزیز، بالا رفت و اوج گرفت به دلیل آنکه مقرب بود. شهادت این مرد خدا که به تعبیر مقام معظم رهبری، یکی از بهترین‌ها زیر این آسمان بود، سرمایه اجتماعی و ملی و دستاوردی را ایجاد کرده که می‌تواند در چهارچوب گام دوم انقلاب، تحولی بنیادی در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رقم زند. متأسفانه سال‌هاست جریان‌های فعال در فضای سیاسی کشور که با اسامی و عناوین مختلف و عمدتاً قبل از انتخابات‌ها شکل می‌گیرند، نتوانسته‌اند الگوی جدیدی که مطابق با اقتضائات زمانی و نسل جدید، فراگیری و شمولیت و از سویی در چهارچوب انقلاب اسلامی و با نظرداشت منافع و مصالح کشور باشند، خلق کنند. شکل‌گیری جریانی منسجم از احزاب و گروه‌ها، تشکل‌ها، جریان‌ها، چهره‌ها و... که دل در گرو رشد و پیشرفت کشور و اجرای واقعی عدالت دارند، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای تداوم انقلاب اسلامی است. جبهه انقلاب باید به‌عنوان پیشران تحول اساسی در کشور به منظور ایجاد امید، نشاط و زمینه‌سازی برای گفت‌و‌گو و اهتمام با هدف مشارکت‌جویی اقشار مختلف مردم و تقویت ابعاد مردم‌سالاری، در یک بستر حرکت عمومی، شکل گیرد.
این الگو نیازمند هوایی جدید است و در فضایی متفاوت و غیرتکراری تولد خواهد یافت و بدان معناست که گفتمان و الگوی مذکور با مفصل‌بندی بدیع و نیروهای اجتماعی و سیاسی و نگاه تحول‌گرا، فساد‌ستیز و مخالف دسته‌بندی‌ها و باندبازی‌های متداول و مرسوم، میدان را در دست خواهند داشت تا بتوانند از طریق حلقه‌های میانی، اکثریت جامعه را حول یک یا چند مفهوم کلیدی، ساماندهی و منسجم کنند.
شهادت حاج قاسم عزیز با گذشت زمان موجب تحول چشمگیر و غیر قابل باور در جبهه مقاومت و منطقه شد و در زمانی که نظام سلطه به سرکردگی امریکا و صهیونیست‌ها، کار را تمام شده می‌دانستند و قرار بود این رژیم منحوس بسان ناو هواپیمابر از منافع غربی‌ها و امریکا حفاظت کند و با طرح‌های ننگین، کشورهای منطقه را همراه و متحد خود کند، در حال غرق شدن است، یقیناً شهادت مظلومانه آیت‌الله رئیسی عزیز و حماسه بدرقه میلیونی پیکرهای مطهر شهدای خدمت، قدردانی خالصانه، همراه با سوز و شعور و همچنین پیمان مجدد مردم با آرمان‌های انقلاب که شهید جمهور، مصداق و مظهر آن بود، می‌تواند سر آغاز فصل نوین و پایه‌گذار تحولاتی در جبهه داخل باشد.
شهادت خادم ملت فرصت بی‌نظیری برای بازگشت به آرمان‌ها و بازآرایی جریان انقلاب و فراخوانی و انسجام‌بخشی و تشکیل جبهه بزرگ انقلاب اسلامی و نقش‌آفرینی و مردمی‌سازی حکمرانی و پیاده‌سازی الگویی جدید از جنس مردمی و همچنین توجه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم انسانی خصوصاً جوانان و نخبگان تحصیلکرده برابر شایسته‌سالاری و فاصله‌گذاری معنادار از نام‌ها و اشخاص مدعی را فراهم کرده است. لذا همانگونه که رهبری معظم انقلاب اسلامی فرمودند، تکمیل حماسه مردمی در تجلیل از شهید جمهور و سایر شهدا، شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم است.
توجه و دقت به ویژگی‌ها و شاخص‌های رئیسی عزیز و مطابقت با شخصیتی که می‌تواند راه ایشان را ادامه دهد، مورد تأکید است، ضمن اینکه تداوم راه شهید رئیسی و ده‌ها هزار شهید و جانباز، صرفاً به انتخابات خلاصه نمی‌شود و بر بزرگان دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و از همه مهم‌تر جوانان و آحاد مردم فهیم، فرض است که با حفظ دستاوردهای شهادت شهدای خدمت و تشکیل جبهه انقلاب حول محور انسان‌های وارسته، مؤمن، فهیم، دلسوز و دغدغه‌مند، وظیفه و تکلیف خود را در ایفای نقش و انجام تکالیف و وعده‌های ناتمام و آرزوهای برجای مانده از شهید رئیسی که رضوان الهی بر او باد، برای آینده ایران عزیز، به سرانجام برسانند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی