صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

از سوی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تشریح شد

جزئیات و ناگفته هایی از ابتکارات دیپلماتیک شهید رئیسی

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در گفت و گویی نقش دیپلماسی شهید آیت الله رئیسی را در گره گشایی‌های حوزه سیاست خارجی و دستاوردهایی چون احیای روابط با عربستان سعودی و عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس تشریح کرد.
محمد جمشیدی در یک برنامه تلویزیونی، با بیان اینکه شهید آیت الله رئیسی تنها رئیس جمهوری بود که برای سیاست خارجی ایده داشت، اظهارکرد: تئوری‌های دولت های قبل برای حوزه سیاست خارجی عموماً ترجمه ایده های غربی بود، اما آیت الله رئیسی در سیاست خارجی نگاه عقلانیت و انقلابی گری داشت و به لحاظ دکترین نیز به سیاست همسایگی و همگرایی اعتقاد داشت.
وی با تأکید بر اینکه همسایگان به معنی کشورهای هم مرز نیست، تصریح کرد: آیت الله رئیسی دنبال این بود تا از طریق سیاست همسایگی، ایران به قدرت واقعی منطقه تبدیل شود.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، نوع مذاکرات شهید رئیسی به ویژه در مذاکرات تلفنی را «بسیار محکم» توصیف کرد و با بیان اینکه با هیچ کشوری تعارف نداشت، افزود: آیت الله رئیسی با برخی کشورها که مطالبات داشتیم بسیار محکم صحبت می‌کردند و خط و نشان می کشیدند و می‌گفتند اگر این کار را انجام ندهید در فلان مناسبات و همکاری ما اثر می گذارد.

جزئیات پیوستن به سازمان شانگهای
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره ادعای دولت قبل مبنی بر تحقق عضویت ایران در شانگهای با تلاش آنان، اظهارکرد: اسناد آن در اختیار من بود و با مسئولان سابق این پرونده گفت‌وگو کرده بودیم؛ آنان می گفتند کار قفل است و جلو نمی‌رود. برخی مسئولان شورای عالی امنیت ملی هم گفتند ظاهراً برخی کشورها به خاطر دولت جدید (آیت الله رئیسی) محاسبات جدید داشته اند.
جمشیدی با بیان اینکه چین، روسیه و تاجیکستان در تماس هایی اعلام کردند سیاست تغییر کرده و می‌خواهیم به شما «خوشامد» بگوییم، افزود: در گذشته تاجیکستان هم مخالفت می کرد، اما بعداً برای عضویت ایران ابراز تمایل کردند.

شخصیت متمایز شهید رئیسی
در روابط خارجی
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، شخصیت آیت الله رئیسی در روابط خارجی را یک شخصیت ممتاز توصیف کرد و با اشاره به اینکه قرارداد ۲۵ ساله با چین نیازمند مقدماتی بود، اظهارکرد: انتظار بود عملیاتی شدن قرارداد به کار بیشتری نیاز داشته باشد، اما آیت الله رئیسی در تماسی با سران این کشور، این قرارداد را پیگیری کرد.
به گفته جمشیدی، دلیل واردات واکسن کرونا هم تماس تلفنی آیت الله رئیسی با رئیس جمهور چین بود که طی آن، مشکل موجود حل شد و شهید رئیسی به گونه‌ای قوی صحبت کرد که طرف مقابل تقاضای ایران را پذیرفت.
 وی از نقش محوری آیت الله رئیسی در عضویت ایران در بریکس گفت و تصریح کرد: وقتی ایشان با رئیس جمهور کشوری که برای عضویت ایران همکاری خوبی داشت ملاقات کرد، آن مقام گفت اگر تماس تلفنی شما نبود، من حمایت نمی‌کردم.
جمشیدی درباره عملیات وعده صادق هم با اشاره به اینکه برخی خواستند اتهامات ناروایی بزنند، تصریح کرد: شهید رئیسی حامی این سیاست بودند که ایران باید محکم با اسرائیل برخورد کند. آیت‌الله رئیسی معتقد بود باید درسی به رژیم صهیونیستی داده شود تا دفعه دیگر از این غلط‌ها نکند.  
جلوگیری از هزینه دلاری
در سفرهای خارجی
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره نحوه انجام سفرهای خارجی شهید رئیسی، اظهارکرد: ایشان می گفت شرط سفر من این است که هزینه دلاری برای سفر پرداخت نشود، اگر کسی نمی خواهد نیاید؛ من از این پول‌ها نمی‌دهم؛ چرا دلاری که در کشور اینطور نوسان دارد به عنوان حق مأموریت بدهیم؟  در این ۳ سال، یک دلار یا یک یورو هم برای سفرهای خارجی به کسی داده نشد.

جستجو
آرشیو تاریخی