صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

یادی از شهدای خدمت تبریز
حامد خسروشاهی، روزنامه‌نگار و مترجم، در نوشته تازه خود در شبکه‌های اجتماعی چند سطری را به بازگویی یک خاطره از زنده‌یاد آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم، یکی از شهدای همراه رئیس‌جمهور فقید کشورمان اختصاص داده و نوشته است:«عصر تاسوعا بود و به روال قریب به صد ساله مراسم، عزاداری با حضور هیأت‌هایی در محوطه حیاط استانداری برپا بود. چند روزی بود که به نظر می‌آمد بیماری سردار خرم، استاندار آذربایجان‌شرقی برگشته است. صلابت خود را حفظ می‌کرد اما نشانه‌هایی در ظاهرشان پیدا بود. آیت‌الله آل‌هاشم که هنوز زبانم نمی‌چرخد شهید را اول نامش بگذارم، زودتر از هیأت‌ها آمدند. شال مشکی خریده بودند که به رسم همیشگی بر گردن سرپرستان هیأت‌ها انداخته شود. استاندار فقید چشم‌غره‌ای آمد که یعنی چه! من بر گردن بزرگی چون حاج آقا شال بیندازم؟ حاج آقا متوجه شد و با شوق اشاره کرد که حتماً این اتفاق بیفتد. این صحنه یادگار آن لحظه است و زنده‌کننده حسرتی برای من که در این چند ماه چنین عزیزانی را از کف داده‌ام.»

سریال «افعی تهران» هشتگ پربازدید این روزها
انتشار آخرین قسمت سریال «افعی تهران» در آخر هفته گذشته واکنش‌های مختلفی را میان مردم به دنبال داشته، آنچنان که اظهارنظرها به این سریال در زمره هشتگ‌های پربازدید قرار گرفته است. این سریال درست برخلاف پیش‌بینی‌ها و خیلی غیرمنتظره پایان یافت. محمدولی دارابی، منتقد سینما که در کارنامه کاری‌اش کارگردانی فیلم کوتاه هم ثبت شده، واکنشی مثبت به این سریال و قسمت آخر آن داشته و نوشته است:«افعی تهران یکی از سریال‌های ممتاز و خوش‌ساخت نمایش خانگی با کارگردانی کم‌نقص، روایت پویا، انتخاب موسیقی شاهکار، بازی‌های روان و پایان‌بندی خاص و هوشمندانه است. به‌رغم حفره‌های داستانی و پرسش‌های بی‌پاسخ، اثر جذاب و متفاوتی را شاهد بودیم.» مردم هم نظرات متعددی درباره این سریال نوشته‌اند؛ یکی از مخاطبان درباره «افعی تهران» نوشته است:«کم پیش می‌آید که یک سریال ایرانی آنقدر زیبا تمام شود! افعی تهران یک سریال در کلاس جهانی است. قطعاً اگر در یکی از پلتفرم‌های خارجی مثل نتفلیکس، اپل‌تی‌وی و… پخش می‌شد، در لیست پربیننده‌ترین سریال‌ها قرار می‌گرفت.» یکی دیگر از مخاطبان هم درباره قسمت آخر این سریال نوشته است:«چه حس عجیبی می‌داد این بخش. آخرش خودمان می‌توانیم آن کودک آسیب‌دیده درونمان را بغل کنیم و التیامش ببخشیم.» اما همه مردم هم آنقدر مثبت درباره افعی تهران ننوشته‌اند. عده‌ای از مخاطبان گلایه‌ کرده‌اند که در توصیف و نقد یک سریال لازم نیست فقط نگاه مثبت یا منفی درباره‌اش ارائه بدهیم؛ یکی از دنبال‌کنندگان این سریال با چنین نگاهی نوشته است:«چه اشکالی دارد در توصیف یک کار بگیم: معمولی! چرا دوقطبی‌سازی؟ یکسری بگویند به درد نخور بود و یکسری هم برای یه کار معمولی، غش و ضعف کنند! افعی تهران لحظات خوب داشت، لحظات تصنعی و غیرقابل تحمل هم کم نداشت، اما نکته قسمت آخرش هم شاید این بود که مردم، قاتلش را دوست داشتند.»

ترکش‌های رقابت پلتفرم‌های معروف برای «جوکر»
این روزها اولین ترکش‌های رقابت پلتفرم‌های شبکه نمایش ‌خانگی فیلمنت و فیلیمو، گریبان رئالیتی‌شوی «جوکر» را گرفته است. فصل دوم مجموعه «جوکر» در حالی وارد مرحله تولید و پخش شده که سرشناس‌ترین غایب آن حامد آهنگی است! دست‌اندرکاران این رئالیتی‌شوی پرمخاطب از همان ابتدا برای تولید فصل دوم آن تصمیم گرفتند از ترکیبی از چهره‌های جدید و قدیمی استفاده کنند، به همین دلیل بود که سراغ بازیگرانی چون مهران غفوریان، سام درخشانی، غلامرضا نیکخواه، محمدرضا علیمردانی، یوسف تیموری و‌... رفتند، اما در میان لیست محبوب‌های فصل قبل، غیبت نام حامد آهنگی بیش از بقیه به چشم می‌آید. آن‌طور که صفحه منتسب به روزنامه اینترنتی سینما در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده آهنگی برای پیوستن به سری جدید «جوکر» یک مانع بزرگ داشته است، فیلمنت! این پلتفرم با «آهنگی» برای اجرای «شب آهنگی» و احتمالاً رئالیتی‌شوهای دیگر قراردادی طولانی‌مدت امضا کرده و به همین دلیل اجازه حضور در برنامه مشابه دیگری را به او نداده است؛ البته ماجرا آنجا برای مدیران فیلمنت حساسیت‌برانگیز شده که «جوکر» متعلق به پلتفرم رقیب یعنی فیلیمو است.

کنایه‌ای به آزادی بیان دروغین در اروپا
مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در واکنش نسبت به بازداشت و دادگاه «بشیر بی‌آزار» مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما که در فرانسه حضور داشته، نوشته است:«دادگاه بشیر بی‌آزار، برای رسیدگی به درخواست لغو بازداشت موقتش تا اجرای حکم بود. متأسفانه دادگاه با لغو بازداشت موافقت نکرد. آزادی بیان همین قدر در اروپا و مهدش فرانسه طنز است!»

جستجو
آرشیو تاریخی