صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

رشد ۸.۳ درصدی شاخص تولید

قبل از آنکه دولت سیزدهم در خیابان پاستور مستقر شود، رشد تولیدات صنعتی و افزایش صادرات، به موضوعاتی دست نیافتنی و محال تبدیل شده بود. تحولات در عرصه صنعت از نیمه دوم سال 1400 آغاز شد. بررسی آمارهای صنعتی از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در کشور نشان می‌دهد، رشد تولیدات صنعتی از ۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده که رشد ۲.۹ برابری را نشان می‌دهد و حدنصاب جدیدی در ۱۰ سال گذشته است. همچنین بررسی روند بخش‌های عمده اقتصادی در محصول ناخالص داخلی و ارزش افزوده نشان می‌دهد که سهم بخش صنعت از ۳.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. نیمه دوم سال 1400، خبرهای مثبت و امیدوارکننده به‌صورت متناوب به اقتصاد کشور فرستاده می‌شد و همین امر به تولید کشور جان داد. بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده در بخش صنعت کشور، رشد مستمر و ۸.۳ درصدی شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی طی دو سال اخیر با سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم رقم خورد که منجر به رشد مستمر تولیدات صنعتی و سهم صادرات شده است. دولت سیزدهم و شخص شهید جمهور آیت‌الله رئیسی از زمانی که روی کار آمد، بر فعال‌سازی ظرفیت‌های بلااستفاده و معطل مانده ۴۰ درصدی ظرفیت بخش تولید و صنعت تأکید کرد.

رشد ارزش افزوده صنعت
طبق اعلام بانک مرکزی، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی که در فصل بهار سال ۱۴۰۱ افزایش ۳ درصدی نسبت به فصل بهار سال قبل از آن را به ثبت رسانده بود در فصل تابستان سال ۱۴۰۱ نیز با افزایش ۱۰.۲ درصدی روبه‌رو گردید و بدین ترتیب در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ از رشد ۶.۶ درصدی نسبت  به مدت مشابه سال گذشته برخوردار شد. طبق این گزارش، از آنجایی که نزدیک به ۷۰ درصد از ارزش‌افزوده بخش صنعت به عملکرد تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی اختصاص دارد، رشد محقق شده شاخص تولید کارگاه‌های مزبور در دوره مورد گزارش، نقش مهمی در رشد ۵.۸ درصدی ارزش‌افزوده بخش صنعت و به نوبه خود بر عملکرد ۳ درصدی رشد اقتصادی در ۶ماهه اول سال ۱۴۰۱ داشته است.

تداوم روند افزایش تولید
بنابر این گزارش، از مهم‌ترین رشته فعالیت‌های صنعتی که بیشترین سهم را در رشد محقق شده شاخص مزبور داشته‌اند، می‌توان به «صنایع تولید فلزات اساسی»، «صـنایع ‌تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» و «صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی» اشاره کرد که در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به ترتیب از افزایش تولید ۱۳.۴، ۲۰.۸ و ۳.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ برخوردار بوده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی (شامل کارگاه‌های دارای ۱۰۰ نفر کارگر و بیشتر که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش می‌دهد)، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ رشد ۸.۳ درصدی داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی