صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

تحول شگرف گازی در شرق

سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم به شبکه گازرسانی متصل شد

انقلابی بزرگ در گازرسانی به سیستان و بلوچستان، به عنوان آخرین استان فاقد شبکه گاز در کشور با تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم.
سال‌ها بود که در پی عدم نظارت، مدیریت ناکافی و عملی نشدن وعده متولیان امر مبنی بر اجرای پروژه گازرسانی، کمر مردم سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور زیر سنگینی سیلندرهای یازده کیلویی گاز خمیده شده بود، به گونه‌ای که روزانه در فصول مختلف سال شاهد تشکیل صف‌های طولانی در شهرهای مختلف، معطلی چندین روزه مردم برای دستیابی به یک سیلندر گاز و گاهی اوقات راه‌اندازی کارناوال در پی جست‌و‌جوی ماشین‌های توزیع گاز بودیم.
سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع (معادل ۱۱.۵ درصد مساحت کشور) و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور به شمار می‌رود که عملیات گازرسانی از عسلویه به سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۴ آغاز و ایرانشهر اولین شهر استان بود که در سال ۱۳۸۹ از نعمت گاز برخوردار شد.
هر چند در طول سال‌های گذشته روند اجرایی پروژه گازرسانی در این استان با شیب کندی در حرکت بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با نگاه عدالت‌محوری که بر دولت مردمی حاکم است، گازرسانی به شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان آغاز شد و هم‌اینک تمامی شهرهای این استان پهناور در زمینه گازرسانی تعیین وضعیت شده و هیچ شهر بلاتکلیفی در این زمینه وجود ندارد و به‌زودی تمام استان از گاز شهری بهره‌مند خواهد شد.
وزیر نفت، اکنون گفته است که می‌توان به‌جرأت گفت در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان طی دوران فعالیت دولت سیزدهم انقلاب بزرگی اتفاق افتاده و افزوده است، استان سیستان و بلوچستان در بخش گازرسانی محروم و مغفول مانده بود که خوشبختانه تعداد زیادی از شهرستان‌ها و روستاهای این استان، همچنین نیروگاه‌ها و صنایع آن در این دولت به شبکه گازرسانی متصل شده است.
 از قرار معلوم، پروژه خط لوله ایرانشهر- چابهار به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار، گازرسانی به ۹ شهر در محدوده سیستان، گاز‌رسانی به صنایع و نیروگاه‌های استان سیستان و بلوچستان و بهره‌برداری از ۶ ایستگاه تقویت فشار گاز به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار از جمله این طرح‌ها بوده که در مجموع پروژه‌های قابل بهره‌برداری در حوزه گاز بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
 بر این اساس، شهر ادیمی، زهک، محمدآباد، بنجار، علی‌اکبر، بزمان، خاش، اسماعیل‌آباد و زابل به علاوه ۱۳۰ روستا به شبکه گاز سراسری متصل می‌شوند که مجموعاً ۶۹ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند. بر این اساس، ۱۶۷۰ کیلومتر خط لوله گاز کشیده شده است.
جواد اوجی تصریح کرده که پروژه‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان با حضور آقای مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری افتتاح می‌شوند.

 

بــــرش

تأمین آب پایدار در سیستان و بلوچستان با افتتاح ۲۸ طرح
وزیر نیرو در آستانه بهره‌برداری از طرح‌های مهم آبی سیستان و بلوچستان، همت دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های آبرسانی و رفع محرومیت در این استان را بی‌سابقه دانست و از افتتاح ۲۸ طرح آب و برق در این استان خبر داد. علی‌اکبر محرابیان رونق اشتغال، کشاورزی و توسعه زیرساخت‌های تأمین آب شرب در نقاط شهری و روستایی سیستان و بلوچستان را رویکرد دولت مردمی عنوان و اظهار کرد: اجرای طرح‌های کلان در سه مرحله از جمله تأمین آب شهرهای سیستان و زاهدان، انتقال آب از مرزهای شرقی به زاهدان (تهلاب)، انتقال آب از دریای عمان و جهاد آبرسانی به یک‌هزار و ۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان از جمله گام‌های مهم و بزرگی است که در این مسیر برداشته شد. وزیر نیرو احداث سدها و واگذاری پساب تصفیه‌خانه فاضلاب زابل به صنعت را از دیگر اقدام‌های اساسی و مهم دولت رئیس‌جمهور شهید برشمرد که در ۳۳ ماه فعالیت به سرانجام رسید. وی طرح تأمین آب منطقه سیستان و شهر زاهدان را طرحی مهم دانست و افزود: این طرح به همت همه دست‌اندرکاران در حوزه آب و برق وزارت نیرو با اعتبار ۵۵۰۰ میلیارد تومان شامل احداث خطوط انتقال آب، برق و کارخانه آب‌شیرین‌کن در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی