صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

واکنش شورای نگهبان به گمانه زنی ها درباره احراز صلاحیت

بازار گمانه‌زنی‌ها پیرامون دو موضوع نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان و نیز احتمال ائتلاف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به نفع یکدیگر داغ است. با این حال هادی طحان نظیف عضو و سخنگوی شورای نگهبان، رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی را به اجتناب از هرگونه گمانه‌زنی زودهنگام توصیه کرد و گفت: بررسی صلاحیت‌ها فرایندی تفصیلی، دقیق و زمان‌بر است و این شورا در جلسات فشرده و چند نوبته بررسی‌ها را دقیق انجام خواهد داد.
کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اما در حالی‌که هنوز وضعیت حضورشان در انتخابات قطعیت نیافته دیدگاه‌های خود را پیرامون برنامه‌های انتخاباتی شان مطرح می‌کنند که خواه ناخواه مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
ازجمله روز گذشته محمدباقر قالیباف در سومین مطلبی که پس از ثبت‌نام در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد به موضوع واردات خودرو پرداخت و نوشت: قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را در دولت بعدی حتماً به طور کامل اجرا خواهیم کرد.
علی لاریجانی هم که گفته در شبکه ایکس به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد، در جواب یکی از کاربران «توسعه و پیشرفت ایران» را بالاترین هدف دانست و بر مشارکت همه مردم در تصمیم‌سازی‌ها تأکید کرد.
«فارس» هم از جلسه سعید جلیلی با اعضای ستاد انتخاباتی‌اش خبر داد. جلسه‌ای که در آن جلیلی از حامیانش خواسته به مطالب تخریبی علیه او پاسخ ندهند و فقط مطالب ایجابی منتشر کنند.
برخی چهره‌های حاضر در دولت هم روز گذشته پیش از انتشار دستور انتخاباتی محمد مخبر و در برابر پرسش‌های خبرنگاران ناگزیر به بیان اظهاراتی درباره کاندیداتوریشان شدند. چنانکه صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی احتمال کناره‌گیری‌اش به نفع نامزد دیگر را رد کرد و گفت: آمده‌ام که بمانم.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم از تعیین خط قرمز ممنوعیت ورود مسئولان شهرداری به کار سیاسی به نفع هر یک از کاندیداها خبر داد، اما درباره خودش گفت: برای حضور در انتخابات و در صورتی که شورای نگهبان من را تأیید صلاحیت کند، مرخصی می‌گیرم.
روز گذشته همچنین خبرگزاری ایسنا از ملاقات برخی نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری با محسن رضایی خبر داد و نوشت که این دیدارها با هدف «اجماع نیروهای انقلاب» انجام می‌شود. حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو هم با وضعیت متفاوتی مواجه است. این جریان که در انتخابات‌های برگزار شده طی یک دهه گذشته پیروزی خود را در گرو ائتلاف با اصولگرایان معتدل و بعد اعتدال‌گرایان می‌دید؛ در این انتخابات به راهبرد معرفی نامزد اختصاصی و مشروط کردن حضور خود به تحقق این شرط رو آورده است. روز گذشته سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات هم در بیانیه‌ای ضمن بیان دیدگاه خود درباره شرایط نامزد مطلوب این جریان سیاسی ازجمله التزام درباور و عمل به اصلاحات، فهم درﺳﺖ تحولات اجتماعی و تلاش برای بهبود معیشت مردم، نوشت: اگر پیشنهاد «جبهه اصلاحات» محقق شود در انتخابات شرکت می‌کنم. این بیانیه در حالی منتشر شد که روز گذشته روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران بی‌آنکه منتظر اعلام نتیجه تأیید صلاحیت‌ها و تصمیم‌گیری جبهه اصلاحات درباره نامزد مورد حمایت این جریان باشد تیتر نخست خود را به حمایت از اسحاق جهانگیری اختصاص داد. روزنامه شرق اما در کنار جهانگیری، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی و محمد شریعتمداری را چهار نامزد روی میز اصلاح‌طلبان معرفی کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی