صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

سلامت

متخصص طب سنتی مطرح کرد
احتمال انتقال بیماری با زالو درمانی

ایران اجتماعی/ این روزها طب سنتی و روش‌های درمانی آن در فضای مجازی به کرات تبلیغ می‌شوند و با آب و تابی که به تصاویر می‌دهند و حضور چند فعال مجازی، جذب مخاطب می‌کنند اما آنچه که در این میان از سوی کاربران مجازی و مردم نادیده گرفته می‌شود تخصص ارائه کننده خدمت درمانی است چرا که برای هر نوع روش درمانی باید از طریق متخصص آن طب اقدام کنیم در غیر این صورت خودمان اصلی‌ترین مقصر در آسیب‌های بعد درمان خواهیم بود چرا که اصولاً هر فردی کاندیدای مناسبی برای هر روش درمانی نیست مثل زالو درمانی که حتی آرایشگاه‌ها نیز گاهی اقدام به این کار می‌کنند. در همین زمینه دکتر رؤیا بنی عامریان عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی در خصوص موارد منع استفاده از زالو درمانی گفت: این روش درمانی در سالمندان، افراد ناتوان، زنان باردار، مبتلایان به کم خونی و بیماری‌های انعقادی، هموفیلی و لوسمی یا موارد ترس شدید از زالو به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه زالو درمانی باید با مشورت و طبق نظر پزشک مختصص طب سنتی تجویز شود، عنوان کرد: زالو در درمان بیماری‌های مختلف نظیر بیماری‌های پوستی، جوش صورت، فیستول، عفونت ریشه دندان و لثه، آبسه‌ها، آرتروز، وزوز گوش، اوتیت یا عفونت گوش، سردرد، غلظت خون، ریزش مو، سردرد، نقرس، سیاتیک، درد زانو، بیماری‌های مقعدی، واریس و... مورد استفاده قرار می‌گیرد اما باید توجه داشت که حتماً فرد تخصص طب سنتی داشته باشد و در مراکز معتبر با رعایت اصول و نکات استاندارد این کار انجام
شود.
 دکتر بنی عامریان با اشاره به اینکه زالوها می‌توانند عاملی برای انتقال بیماری باشند اظهارداشت: زالوها پس از استفاده حتماً از بین می‌روند و برای این منظور در نمک یا الکل انداخته می‌شوند؛ یعنی هرگز زالویی که یکبار برای درمان استفاده شده برای فرد دیگر استفاده نمی‌شود.
تهیه زالو فقط از طریق زنجیره سلامت
مریم مشهود رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی توضیح داد و گفت: تهیه زالو از مسیرهایی غیر از داروخانه و خارج از زنجیره سلامت آسیب‌زاست.
وی افزود: مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر تبلیغات تهیه کرده و بدون بررسی کیفیت، به صورت مستقیم برای بیمار تجویز یا مصرف می‌کنند.
مشهود یادآور شد: زالویی که خارج از زنجیره سلامت تهیه می‌شود ممکن است از زالوهای صید شده در تالاب‌ها و مرداب‌ها بوده یا زالویی باشد که پس از مصرف روی یک بیمار به درستی معدوم نشده و به طبیعت بازگشته باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی