صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

ایران در ایران

تولید گیلاس در اشنویه نصف شد
مهاباد- رئیس اداره جهاد کشاورزی اشنویه با اشاره به پیش‌بینی برداشت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تُن گیلاس از باغ‌های این شهرستان در سال جاری گفت: این رقم ۵۰ درصد میزان برداشت سال گذشته است.
محمد امین بایزیدی افزود: به طور میانگین سالانه از هر هکتار باغ بارور این شهرستان بین هفت تا هشت تُن محصول برداشت می‌شود اما امسال با توجه به بارندگی در زمان گل‌دهی، نوسانات دمایی شب و روز و رطوبت، میزان برداشت به کمتر از چهار تن رسیده است. وی با بیان اینکه این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌‌وهوایی مستعد کشت گیلاس بوده و سطح زیر کشت این محصول به یک‌هزار و ۵۰ هکتار رسیده که از این میزان ۶۰۰ هکتار بارده و مابقی غیربارده است، اظهار کرد: ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می‌شود شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد. رئیس اداره جهاد کشاورزی اشنویه ادامه داد: آغاز برداشت گیلاس در خرداد ماه بوده و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می کشد که در فصل برداشت گیلاس بیش از پنج هزار نفر روز به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.

آغاز پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی
اهواز- طبق اعلام استانداری خوزستان برابر با برنامه‌ریزی دولت، فرایند پرداختی‌ها به گندمکاران این استان از هفته آینده آغاز خواهد شد.
تعدادی از گندمکاران خوزستانی با حضور مقابل استانداری خوزستان خواستار تسریع در پرداخت مطالبات خود شدند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری به‌دنبال این خواسته کشاورزان اعلام کرد: برابر با برنامه‌ریزی دولت، فرایند پرداختی‌ها به گندمکاران از هفته آینده آغاز خواهد شد.
«محمد راضی جلالی» با تأکید بر اینکه پیگیری‌های لازم برای پرداخت مطالبات گندمکاران انجام شده است، افزود: پیگیری لازم از طریق دستگاه‌های ذیربط مانند نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان متولی پرداخت بهای گندم و سایر مراجع ذیصلاح انجام و مقرر شده دولت نسبت به پرداخت سریع مطالبات گندمکاران اقدام کند.
 
ورود آفرودسواران به منطقه مَرکوه مینودشت ممنوع شد
گرگان- رئیس‌کل دادگستری گلستان از ممنوعیت ورود آفرودسواران به منطقه مَرکوه مینودشت خبر داد و گفت: دستگاه‌های متولی مکلفند مسیر‌های منتهی به ورود آفرودسواران را مسدود کنند.
«حیدر آسیابی» در بازدید از منطقه قلعه‌قافه مینودشت اظهار داشت: دادستان‌های مینودشت و آزادشهر با نظارت دادستان مرکز استان گلستان بر روند اجرای طرح ممنوعیت ورود آفرودسواران و کمپ در این منطقه بکر نظارت خواهند کرد.
وی افزود: در راستای اجرای دستورالعمل حقوق عامه، مدیران و کارکنانی که در انجام تکالیف قانونی خود در این بخش کوتاهی کنند با پرونده ترک‌فعل مواجه خواهند شد. همچنین منابع طبیعی و دستگاه‌های متولی دیگر مکلفند جهت جلوگیری از ورود آفرودسواران مسیر‌های منتهی به آن را مسدود کنند. رئیس‌کل دادگستری گلستان با تأکید بر اینکه تکلیف نگهداری جنگل‌ها و مراتع با اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری است، افزود: متولیان این اداره مکلفند با استفاده از رسانه‌ها و ظرفیت فضای مجازی درباره ممنوعیت آفرو‌دسواری و ورود خودرو به عرصه‌های جنگلی و مرتعی اطلاع‌رسانی کنند.
 
روستاهای خراسان جنوبی در فصل تابستان آبرسانی می‌شوند
بیرجند- در تابستان پیش رو به طور متوسط ۳۸۰ روستای خراسان جنوبی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوص آبرسانی سیار می‌شوند.
«مهدی دوستی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تدابیر لازم برای افزایش آبرسانی به روستا‌ها اتخاذ شده است، گفت: ۳۱ دستگاه خودرو ناوگان آبرسانی برای تأمین بموقع آب روستائیان خراسان جنوبی از ادوار گذشته مشغول به فعالیت بوده‌اند و ۲ تانکر جدید در سال‌جاری به این تعداد افزوده شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: در تلاشیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیاز آبی ۳۴ هزار متر مکعبی ۶۴ هزار و ۵۰۰ نفر از روستائیان را در تابستان به خصوص مرداد فراهم کنیم. وی با تأکید بر کمبود اعتبارات گفت: تخصیص اعتبار در سال گذشته ۱۱۰ میلیارد ریال بوده اما بر اساس بررسی‌های انجام شده برای تداوم خدمات آبرسانی سیار در استان و همچنین بهسازی و نوسازی ناوگان سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز است. دوستی عنوان کرد: سال گذشته ۱۹ هزار و ۱۲۲ سرویس هر کدام متوسط ۱۲ متر مکعب و در مجموع به حجم ۲۲۲ هزار و ۱۰۱ متر مکعب انجام شده که نسبت به سال قبل‌تر ۱۵ درصد افزایش یافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی