صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

کامیون ها برای انتقال گندم به سیلوهای ایلام به صف شدند

خرید 276 هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی

یوسف حیدری
خبرنگار

فصل برداشت و خرید تضمینی گندم استان ایلام که یکی از قطب‌های مهم تولید گندم کشور است از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و تا امروز 276 هزار تن گندم از کشاورزان جنوب این استان خریداری و روانه سیلوها شده است.
تصویری از صف کامیون‌ها در مقابل یکی از سیلوهای اصلی گندم نشان از سال خوب زراعی برای کشاورزان گندمکار ایلامی دارد. به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام همه زیرساخت‌ها برای خرید و انتقال گندم‌ها به 17 سیلوی استان انجام شده و با خرید گندم از کشاورزان همه آنها به سیلوها منتقل می‌شوند.
اصغر باباخانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با اشاره به خرید تضمینی گندم و پرداخت اولین مرحله پول کشاورزان به مبلغ 1370 میلیارد تومان گفت: استان ایلام یکی از مرغوب‌ترین گندم‌های کشور را تولید می‌کند. سطح زیر کشت گندم در استان ایلام 62 هزار هکتار به صورت آبی و 95 هزار هکتار به شکل دیم است. عمده اراضی با کیفیت گندم از لحاظ مدیریت زراعی، کاشت، داشت و برداشت به علاوه‌نژاد خوب در جنوب استان در شهرهای دهلران و مهران قرار دارند و عمده تولید گندم استان نیز در همین دو شهرستان است.
وی ادامه داد: با توجه به مدیریت مزرعه و اصلاح‌نژاد و کارهایی که معاونت تولیدات گیاهی سازمان در جهاد کشاورزی انجام دادند گندم ایلام به عنوان باکیفیت‌ترین گندم کشورشناخته شده است. سال گذشته بر اساس آمار و اطلاعاتی که معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد گندم ایلام 56/12 درصد پروتئین و 27 تا 32 درصد گلوتن دارد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام با اشاره به پیش‌بینی تولید 400 هزار تن گندم در استان ایلام گفت: پیش‌بینی مااین است که از این مقدار 340 هزار تن خریداری شود. از بهمن ماه سال گذشته اداره غله به عنوان مجری و مسئول خرید تضمینی گندم وزارت جهاد کشاورزی تمام برنامه‌های زیرساختی و سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به کار گرفته و بااستفاده از 17 سیلوی بخش خصوصی با ظرفیت 430 هزار تن و 25 مرکز تعاونی روستایی به عنوان مباشر اقدامات لازم برای خرید گندم از کشاورزان را از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز کرده است. تا به امروز بیش از 276 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و مرحله اول پرداخت پول آنها به مبلغ 1370 میلیادر تومان نیز انجام شده است. پرداخت مرحله دوم نیز به گفته مجری طرح جهش گندم در وزارتخانه جهاد کشاورزی هفته آینده انجام خواهد شد. گفتنی است پرداخت پول گندمکاران امسال به سازمان هدفمندی یارانه ها واگذار شده است.
وی درباره قیمت خرید گندم نیز گفت: گندم معمولی به قیمت هر کیلو 17 هزار و 500 تومان و گندم دوروم به قیمت هر کیلو 18 هزار تومان خریداری می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی