صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و نه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و نه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

شایستگی‌های فردی و حرفه‌ای برای مؤسسان کودکستان‌ها مدنظر است

ایده‌ای نو برای توانمندسازی در تعلیم و تربیت

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

کودکستان‌ها باید توسط متخصصان دارای تحصیلات علوم تربیتی یا روانشناسی تأسیس و اداره شوند و با‌تجربه‌ترین افراد در حوزه کودک و نوجوان باشند اما می‌بینیم گاهی کم‌تجربه‌ترین و کم‌مهارت‌ترین افراد به کار در این حوزه مشغول می‌شوند. با راه‌اندازی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، قرار شد دوره‌های توسعه شایستگی‌های فردی و حرفه‌ای مؤسسان کودکستان‌ها برگزار شود. به گفته مجتبی همتی‌فر، رئیس این سازمان، از تیر تا اسفند‌ماه ۱۴۰۲ دو دوره‌ «توسعه شایستگی‌های فردی و حرفه‌ای مؤسسان» برای مجموع ۳۰۸۰۰ متقاضی دریافت مجوز تطبیق و هفت دوره برای مجموع ۱۲ هزار و ۳۴۲ متقاضی دریافت مجوز تأسیس جدید برگزار شده است که از مجموع ۴۳ هزار و ۱۴۲ نفر شرکت‌کننده، تعداد ۳۱ هزار و ۸۸۶ نفر موفق به قبولی در دوره‌ها و اخذ گواهینامه مربوطه شده‌اند.

راه‌اندازی کودکستان نیاز به دو مجوز دارد
 به گفته رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، متقاضیان راه‌اندازی کودکستان نیاز به اخذ دو مجوز دارند؛ ابتدا باید «مجوز تأسیس» را از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دریافت کنند و سپس «مجوز فعالیت» کودکستان صادر می‌شود.
همتی‌فر می‌گوید: از زمان صدور مجوز تأسیس کودکستان، افراد تا دو سال مهلت دارند برای دریافت مجوز فعالیت اقدام کنند، چراکه هدف ما این است که مجوز تأسیس ختم به فعالیت کودکستان شود.
وی خاطرنشان می‌کند: مجوز تأسیس کودکستان مربوط به خود فرد مؤسس، با زمان و اعتباری مشخص است و اگر تا آن زمان مشخص، مؤسس اقدام به دریافت مجوز فعالیت نکرده باشد، خودبه‌خود مجوز تأسیس باطل می‌شود و فرد باید مجدداً برای دریافت مجوز تأسیس اقدام کند.

شرایط دریافت مجوز کودکستان
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به اینکه از جمله شرایط مدنظر برای اعطای مجوز تأسیس کودکستان در نظر گرفتن صلاحیت‌های عمومی مؤسسان است، توضیح می‌دهد: کسی که می‌خواهد به ‌عنوان مؤسس  برای تأسیس یک کودکستان اقدام کند باید دارای صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی باشد.

تجربه، مهم‌تر از مدرک
 همتی‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا مدرک دانشگاهی هم در تأسیس کودکستان لحـاظ می‌‌‌شــــود، با بیــــــان اینـــــکه صــــلاحیـــــــــــــت اختصاصی افراد برای صـــــدور مجوز تأسیس مدنظر قرار می‌گیرد، می‌گوید: مدرک تحصیلی افراد و مرتبط بودن رشته‌ها را مدنظر قرار می‌دهیم، اما مدرک‌گرا نیستیم و این امر نیز برای ما پذیرفته شده است که فردی مدرک مرتبط ندارد اما دارای تجربه و سوابق مورد تأیید یا مدرک کارشناسی فنی و حرفه‌ای در زمینه تربیت کودک است؛ بنابراین شرایط افراد مورد ارزیابی قرار گرفته و معادل‌سازی می‌شود.
در واقع باید برای ما مشخص شود که آیا این فرد در زیست‌بوم فرهنگی و تربیتی کشور کار کرده و با فضای فرهنگی و تربیتی حوزه اوان کودکی آشناست یا خیر.

 

پوشش 100درصدی مشمولان پیش‌دبستانی در دستور کار

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، افق سازمان را پوشش 100 درصدی مشمولان دوره پیش‌دبستانی دانست و گفت: برای پوشش 100درصدی در دوره پیش‌دبستانی نیازمند توسعه مراکز استاندارد و همچنین اعتبارات حمایتی برای پوشش مخاطبان و مناطقی که نیاز به توجه بیشتری دارند هستیم که اقتضا می‌کند دستگاه‌های ذیربط در این‌باره توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم ثمرات آموزشی و تربیتی آن را در دوره‌های تحصیلی آتی بویژه دوره ابتدایی مشاهده کنیم.

 

بــــرش

توانمندسازی والدین نقطه قوت سازمان تعلیم و تربیت کودک

همتی‌فر درباره والدگری و توانمندسازی والدین گفت: توانمندسازی والدین بویژه مادران یکی از مزایا و نقاط قوت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است که اقدامات و فعالیت‌هایی در این حوزه طراحی شده و برخی نیز به اجرا درآمده است، از جمله تشکیل دبیرخانه ملی «هوای مادری» با مشارکت مردمی و حلقه‌های میانی که آن را دنبال کرده‌ایم. هدف اصلی این برنامه‌ها تشکیل هسته‌های تربیتی «مادر و کودک» به عنوان ایده‌ای نو و تحولی است که از طریق همین دبیرخانه پیگیری می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی