صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

طرحی که کام قاچاقچیان سوخت را تلخ کرد

از ابتکارات وزارت نفت برای صرفه‌جویی در مصرف نفت‌گاز (گازوئیل)، تخصیص سهمیه ناوگان حمل‌ونقل دیزلی باری و مسافری بر اساس اسناد حمل است.
جعفری سالاری نسب پیرامون این طرح گفت: طرح تخصیص سوخت ناوگان دیزلی براساس اسناد حمل برخط با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌منظور جلوگیری از صدور بارنامه‌های جعلی و صوری اجرا می‌شود که انتظار می‌رود اجرای این طرح در گام نخست مانع هدررفت روزانه حداقل ۵ میلیون لیتر نفت‌گاز شود.
وی گفت: بارنامه‌های صوری مشکلی است که در کشور در حوزه مصرف نفت‌گاز ناوگان حمل‌ونقل داشتیم و باعث انحراف چشمگیر سوخت شده است.
بنابراین تصمیم برآن شد که سوخت در مسیر تعیین شده و تنها براساس اسناد حمل در جایگاه‌های مسیر اختصاص یابد. بنابراین کارت سوخت این ناوگان در جایگاه‌های غیر از مسیر فعال نخواهد بود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی سامانه این طرح و همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری بتوانیم سوخت را در مسیر توزیع کنیم.
همچنین نظارت در این طرح کاملاً به‌صورت سیستمی و از طریق‌ دوربین‌های راهداری انجام می‌شود. بدین ترتیب این طرح به‌صورت پایلوت در یکی از استان‌ها اجرایی خواهد شد تا نواقص احتمالی آن برطرف شود. ­­سیدمجید رضوی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به راه‌اندازی سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط گفت: این سامانه، زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد تا به‌سمت کنترل و نظارت بهتر در زمینه حجم مصرف نفت‌گاز حرکت کنیم. وی با بیان اینکه این سامانه قرار است سه هدف را دنبال کند که در گام نخست از انحراف روزانه حدود ۸ میلیون لیتر فرآورده جلوگیری خواهد شد که آمار قابل توجهی است، گفت: در سال ۱۴۰۱ در بخش حمل‌ونقل رقمی روزانه معادل ۵۷ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شده است. این درحالی است که حجم مصرف در سال ۱۴۰۲ به روزانه ۶۵ میلیون لیتر می‌رسد. طبیعتاً این حجم مصرف با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، همخوانی نداشته و حاکی از آن است که انحراف قابل توجهی در این بخش رخ داده است.
رضوی با بیان اینکه مزیت دیگر سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط، جلوگیری از صدور بارنامه و باربرگ صوری است، گفت: به‌ دنبال این هستیم تا از طریق این سامانه بتوانیم این عرضه خارج از شبکه را تحت کنترل و نظارت داشته باشیم.
وی در خصوص ممانعت از فروش کارت سوخت شخصی گفت: وجود این سامانه می‌تواند چالش‌های اطراف این مسأله را حل‌ و فصل کند زیرا فروش کارت‌های سوخت با به‌کارگیری سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط ردیابی خواهد شد.
بعضاً در استانی مانند آذربایجان‌ غربی یعنی در دورترین نقطه از شمال‌غرب کشور، کارت سوخت‌های استان سیستان‌ و بلوچستان رؤیت می‌شود که با وجود این سامانه می‌توان مشکل مهاجرت کارت‌ها را نیز مدیریت کرد. طبق آمار وزارت نفت، مصرف روزانه نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل در سال 1402 به نسبت 1401، چهارده درصد افزایش پیدا کرده و از 57 میلیون لیتر به 65 میلیون لیتر در روز رسیده است که این افزایش مصرف بیانگر انحراف از مصرف نیز می‌تواند باشد. چنانچه طبق آمار در یک استان ۱۶درصد از سهمیه تخصیصی انحراف داشته و سه استان برتر کشور در زمینه انحراف و قاچاق سوخت سیستان‌ و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هستند.
از طرفی کرامت ویس‌کرمی معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این باره گفت: با توجه به زمان‌برشدن اجرای طرح‌های سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای)، وسیپاد(سامانه یکپارچه پایش تردد ناوگان حمل‌ونقل دیزلی درون‌شهری) که متولی آنها به‌ترتیب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت راه وشهرسازی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور است، به ‌منظورجلوگیری از صدور اسناد حمل(بارنامه، صورت‌وضعیت) غیرواقعی (صوری) که به ثبت عملکرد غیرواقعی و تخصیص سهمیه نفت‌گاز بدون پیمایش به ناوگان منجر می‌شود، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طرحی را که توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تهیه شده، برای دریافت مجوزهای لازم به مراجع ذی‌ربط ارائه کرده است که اساس آن تخصیص سوخت نفت‌گاز به ناوگان حمل‌ونقل دیزلی براساس حرکت و طی طریق در فاصله بین مبدأ و مقصد منطبق با بارنامه، صورت‌وضعیت خواهد بود.
جستجو
آرشیو تاریخی