صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

رئیس جمهور آمریکا در هشتمین ماه جنگ غزه یک طرح آتش بس جدید ارائه کرد

بازگشت به زمین واقعیت!

در آستانه دویست و چهلمین روز جنگ غزه رئیس‌جمهور ایالات متحده طرحی از طرف رژیم صهیونیستی به‌منظور آتش‌بس ارائه کرده است تا گویای آخرین تلاش‌های واشنگتن و تل‌آویو برای خروج اشغالگران صهیونیست از باتلاق جنگ درغزه باشد.جو بایدن روز جمعه اعلام  کرد اسرائیل یک طرح پیشنهادی جدید برای آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه ارائه داده که در سه فاز قابلیت اجرایی دارد. بایدن گفت: «اسرائیل یک پیشنهاد جامع ارائه داده است. این یک نقشه‌راه است که به آتش‌بس پایدار و آزادسازی تمام اسرا منجر خواهد شد. این پیشنهاد از طریق قطر به حماس تحویل داده شده است.» در روزهایی که بایدن شرایط متزلزلی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا دارد و زمان به ضرر رئیس‌جمهور امریکا و حامیان دموکراتش در حال سپری شدن است، ساکن اتاق بیضی کاخ سفید را در ماه هشتم جنگ به تلاش برای توقف جنگ و نسل‌کشی دهشت‌بار نظامیان صهیونیست در باریکه محصور غزه و بازگشت به واقعیات میدانی واداشته است.
بر این اساس، جو بایدن در تشریح طرح آتش‌بس گفت در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، امریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد. او گفت: «اگر حماس به تعهدات خود بر‌اساس این توافق عمل نکند، اسرائیل می‌تواند به عملیات‌های نظامی خود ادامه دهد، اما مصر و قطر به من تضمین داده‌اند و سعی دارند تضمین کنند که حماس چنین کاری نمی‌کند.» رئیس‌جمهور امریکا گفت بر‌اساس این طرح، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمان حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. با این‌حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد. در مرحله دوم این طرح پیشنهادی، حماس تمام اسرای صهیونیست را که در غزه تحت کنترل دارد، آزاد خواهد کرد و رژیم صهیونیستی هم در مقابل تمام نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند.
به گفته بایدن، سومین و آخرین مرحله این طرح پیشنهادی آتش‌بس، شامل یک طرح بزرگ بازسازی غزه خواهد بود.
بایدن همچنین با بیان اینکه از سران رژیم صهیونیستی خواسته با این طرح پیشنهادی موافقت کنند، گفت: «می‌دانم افرادی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نبوده و می‌خواهند جنگ تا ابد ادامه داشته باشد. بعضی از آنها حتی در ائتلاف حاکم اسرائیل حضور دارند و با صراحت گفته‌اند که خواستار اشغال غزه هستند. من از رهبران اسرائیل خواسته‌ام فارغ از تمام این فشارها، از این توافقنامه حمایت کنند.» بایدن در نهایت این را گفت که نباید این لحظه را از دست بدهیم و زمانش رسیده که این جنگ پایان یابد و روز پس از آن فرا برسد.
این تحولات در شرایطی است که نمایش فریبکارانه رئیس‌جمهور امریکا از هوا و دریا با یک شکست فاحش و رسوایی تمام‌عیار مواجه شد و پس از آنکه محموله‌های کمک‌های غذایی امریکا از آسمان قاتل جان فلسطینی‌های در محاصره شد و اسکله دریایی ارتش ایالات متحده را آب برد، بایدن حالا روی زمین در جست‌و‌جوی خلاصی از کابوس این جنگ است که ریاست جمهوری او را به خطر انداخته است. رئیس‌جمهور صهیونیست امریکا پس از اجازه دادن به اسرائیل برای کشتار وحشتناک 36 هزار فلسطینی، حالا بعد از اینکه متحد اسرائیلی یک دستاورد نسبی هم کسب نکرده چاره‌ای جز تن دادن به آتش‌بس ندارد.

واکنش مقاومت فلسطینی
در طرف فلسطینی جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد درباره دعوت به آتش‌بس دائم، خروج نیرو‌های اشغالگر از نوار غزه، بازسازی این باریکه و مبادله اسرا نگاهی مثبت داریم و معتقدیم که این موضع امریکا و باور ایجاد شده در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی درباره ضرورت توقف جنگ علیه غزه، نتیجه پایداری و مقاومت اسطوره‌ای ملت مجاهد و مقاومت قهرمان فلسطین است. جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: با شک و تردید نسبت به آنچه روز گذشته رئیس‌جمهور امریکا مطرح کرد، می‌نگریم. این جنبش تأکید کرد: هر پیشنهادی که توقف نسل‌کشی علیه ملت فلسطین را تضمین و منافع و حقوق مردم فلسطین و مطالبات نیروهای مقاومت را برآورده کند، ارزیابی می‌کنیم. جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد: پیشنهادی را که رئیس‌جمهور امریکا درباره آن صحبت کرد، بررسی می‌کنیم و موضعی ملی اتخاذ خواهیم کرد؛ موضعی که توقف تجاوزگری، خروج کامل اشغالگران از نوار غزه، امداد‌رسانی به مردم و تضمین بازسازی نوار غزه را در چهارچوب یک توافق روشن تبادل‌اسرا تضمین کند.

جستجو
آرشیو تاریخی