صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

جهانبخش، یکی از اهداف بزرگ آبی‌ها...

سقف بودجه، مانع ساختن استقلال کهکشانی

محمدرضا رحیم پور
خبرنگار


هلدینگ خلیج‌فارس با یک برنامه رؤیایی، مالکیت باشگاه استقلال را بر عهده گرفت. این نهاد اقتصادی عظیم کشور، تمایل دارد با ایجاد یک استقلال کهکشانی در سطح دنیا، برند استقلال ایران را معرفی کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که استقلال برای حضور قدرتمندانه در لیگ نخبگان آسیا، بودجه قابل توجهی را در نظر گرفته و از همین حالا سراغ چندین لژیونر مطرح ایرانی از جمله علیرضا جهانبخش رفته تا با یک ترکیب پرستاره راهی لیگ نخبگان آسیا شود.
لیست خرید جواد نکونام چه در ابتدای فصل و چه در تعطیلات زمستانی، پر از بازیکنان بزرگ و بیشتر لژیونرها بود چرا که سرمربی تیم استقلال بر این عقیده است که استقلال تیم بزرگی است و باید بازیکن بزرگ جذب کند.
این تفکر نکونام همسو با مدیران تصمیم‌گیرنده مالک جدید است و برای فصل بعد باشگاه استقلال علاقه‌مند است لیست خرید جواد نکونام را که بیشتر ستاره‌ها را در بر می‌گیرد، پیگیری کرده و آنها را به ایران بیاورد. البته مالک جدید با استفاده از مشاوران فوتبالی خود سیاست نقل و انتقالاتی خود را هم دارد و تنها در امتداد لیست سرمربی خود حرکت نخواهد کرد.
استقلال با توجه به مصدومیت مهدی مهدی‌پور و کوین یامگا، با افزایش سهمیه بزرگسال تیم‌ها در فصل آینده می‌تواند بازیکنان جدیدی را به ترکیب اضافه کند و این موضوع لیست این تیم را در بازار نقل و انتقالات باز‌تر خواهد کرد.
تهدید بزرگ علیه این رؤیای مالک جدید استقلال، قانون سقف بودجه است. فدراسیون فوتبال در فصل آینده هم قانون سقف بودجه را با تغییراتی اجرا می‌کند که در صورت تصویب این تغییرات در هیأت رئیسه فدراسیون، سقف بودجه تیم قهرمان این فصل فوتبال ایران در صورت کسب مجوز حرفه‌ای، در فصل آینده ۴۲۵ میلیارد تومان خواهد بود.
البته سقف بودجه برای تمام باشگاه‌های لیگ برتری ۳۲۵ میلیارد است که موارد ذیل، میزان آن را افزایش می‌دهد؛ تیم قهرمان ۶۵ میلیارد تومان، تیم دوم ۵۰ میلیارد تومان، تیم سوم ۴۰ و تیم چهارم ۳۰ میلیارد تومان به مبلغ پایه سقف بودجه‌شان اضافه خواهد شد.
دستورالعمل سقف بودجه برای سه فصل آینده خواهد بود و هر سال ۳۰ درصد به مبلغ پایه اضافه می‌شود. درآمد باشگاه از حق ترانسفر بازیکن خود عیناً به مبلغ پایه سقف بودجه باشگاه اضافه خواهد شد. درآمد باشگاه از حضور در لیگ قهرمانان آسیا و پاداش این مسابقات، عیناً به سقف بودجه باشگاه مورد نظر اضافه می‌شود.
با این تفاسیر، به نظر می‌رسد مالک جدید استقلال نمی‌تواند بودجه قابل توجه خود را در فصل جاری به باشگاه تزریق کند و قانون سقف بودجه علیه رؤیای استقلال کهکشانی خواهد بود.
موضوع دیگری که مالک جدید استقلال پیگیر آن است، بحث ساخت و تجهیز یک مجموعه ورزشی اختصاصی برای استقلال است. در دوران علی خطیر بود که این باشگاه با یک شرکت قطری برای ساخت ورزشگاه به توافق رسید اما این پروژه با مخالفت وزارت ورزش (مالک وقت باشگاه) روبه‌رو شد و حالا مالک جدید این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا استقلال هم مثل خیلی از تیم‌های بزرگ دنیا صاحب ورزشگاه اختصاصی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی