صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

مهم‌ترین وعده رئیس‌جمهور شهید برای ایلامی‌ها تحقق پیدا می‌کند

تونل کبیر کوه تا15 تیرماه زیر بار ترافیک می‌رود

مرجان قندی
خبرنگار


 تونل کبیرکوه به‌عنوان یکی از پروژه‌های ملی و به‌عنوان بزرگترین تونل جاده‌ای در راه‌های اصلی ۱۵ تیرماه زیر بار ترافیکی می رود تا یکی از آرزوهای مردم ایلام به تحقق برسد. ساخت این تونل سال‌ها از مطالبات مهم مردم آبدانان و دره شهر استان ایلام بود و با بهره‌برداری از آن90 پیچ غیراستاندارد و خطرناک از این محور حذف و 21کیلومتر فاصله بین این دو شهر کم می‌شود.
احداث تونل همچنین در مدیریت زمان، کاهش هزینه سوخت و تأمین امنیت سفر مسافران این منطقه تأثیرات مثبتی می‌گذارد. با بهره‌برداری از این ابر پروژه زیرساخت‌های لازم برای استفاده مشترک مردم آبدانان و دره شهر از امکانات اداری، دانشگاهی، آموزشی، قضایی، بانکی، تجاری، تفریحی، توریستی، ورزشی، الکترونیکی، حمل و نقل و مسافرت‌های هوایی و زمینی با توجه به بازگشایی مرزچیلات و توسعه مراودات تجاری و مسافری با کشور عراق فراهم خواهد شد.

تونل کبیرکوه راه تنفس آبدانان را باز کرد
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام در گفت‌و‌گو با «ایران»، احداث تونل کبیرکوه را یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور در حوزه تونل‌سازی دانست و گفت: این تونل با حذف بیش از ۹۰ پیچ خطرناک در گردنه‌ای حادثه خیز، راه تنفس آبدانان را باز کرده و علاوه بر فواید اقتصادی و اجتماعی فراوانی که دارد، بخش بزرگی از کریدورهای ایران را تکمیل می‌‎کند. سعید هژبری از عظمت این پروژه گفت و خاطرنشان کرد: کبیرکوه از مرتفع‌ترین قله‌های زاگرس در استان ایلام است که دو شهرستان دره شهر و آبدانان را از هم جدا کرده و راه دسترسی خطرناک آن همواره محل حادثه و اتلاف انرژی و زمان بوده تا جایی که به نوعی باعث شده بود شهرستان آبدانان در بن‌بست جغرافیایی قرار بگیرد. وی افزود: برای تکمیل کریدورهای مواصلاتی غرب کشور و حذف این گردنه خطرناک و خروج آبدانان از بن‌بست‌های طبیعی، احداث تونل کبیرکوه در دستور کار قرار گرفت که میزان پیشرفت فیزیکی این تونل هفت کیلومتری از سال ۸۹ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۵۷ درصد بود اما با اهتمام دولت سیزدهم به تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام و اهمیت راهبردی احداث این تونل برای استان ایلام و مناطق غرب کشور، تکمیل آن در دستور کار قرار گرفت تا جایی که هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۹۶ درصد رسیده است.
معاون عمرانی استاندار ایلام ادامه داد: تول کبیرکوه شامل ۱۰ تونل و گالری به طول ۷.۲۵ کیلومتر بوده و راه دسترسی دو سوی آن برای اتصال به آبدانان و دره شهر بیش از ۱۳ کیلومتر انجام شده است. هژبری مدت زمان قانونی اتمام پیمان پروژه تونل کبیرکوه را ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳ اعلام کرد و یادآور شد: با همت پیمانکاران و تزریق بموقع اعتبارات در دولت سیزدهم و نظارت‌های مستمر، به گفته پیمانکاران این پروژه زودتر از موعد در ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ زیر بار ترافیک خواهد رفت و مردم دو شهرستان آبدانان و دره شهر و همچنین استان‌های همجوار لرستان و خوزستان از مزایای بی‌شمار این ابرپروژه استفاده خواهند کرد. وی هزینه تمام شده تونل کبیرکوه را ۳ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده بود و در دولت سیزدهم حدود یک هزار میلیارد تومان به پیمانکاران پرداخت شده و مابقی ۲ هزار میلیارد تومان تا قبل از تکمیل و تحویل پروژه، از طریق سازمان برنامه و بودجه تأمین و به پیمانکاران پرداخت می‌شود.
معاون عمرانی استاندار ایلام خاطرنشان کرد: آسفالت نهایی این پروژه در حال انجام است و نصب روشنایی، خط کشی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی نیز انجام می‌شود. انتظار می‌رفت که سرعت اجرایی این عملیات بیشتر از این باشد اما به دلیل بارندگی‌های اردیبهشت ماه، عملیات اجرایی آن طور که باید و شاید پیش نرفته و پیمانکار قول مساعد داده که ظرف زمانبندی ۲۰ روزه عملیات اجرایی این بخش تا حد لایه نهایی آسفالت انجام شود.

احداث تونل کبیرکوه و مزایای ملی و استانی
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه بهره‌برداری از تونل کبیرکوه مزایای ملی و استانی را در پی دارد، اظهارداشت: تونل کبیرکوه علاوه بر اینکه باعث می‌شود شهرستان‌های جنوبی استان به خصوص آبدانان در مسیر توسعه قرار بگیرند، باعث می‌شود شهرهای شمالی و مرکزی کشور به بنادر جنوبی وصل شوند. فرشاد دوستی گفت: با بهره‌برداری از این تونل پیچ‌های تند حذف و مسیر رفت و آمد مردم آبدانان و دهلران به مرکز استان آسان می‌شود. تسهیل در سفر‌های مردم دره شهر به دهلران و استان‌های جنوبی کشور و همچنین زائران عتبات عالیات از دیگر مزایای افتتاح این طرح است که قطعاً با کاهش تلفات جانی و خسارت‌های مالی و فشار‌های روحی و اجتماعی مسافران این مسیر همراه خواهد شد.
دوستی با اشاره به مزایای ملی احداث این پروژه افزود: تونل کبیرکوه با احتساب جاده‌های دسترسی ۲ طرف آبدانان و دره شهر ۱۷.۲ کیلومتر طول دارد که در صورت بهره‌برداری ضمن روان‌سازی بار ترافیکی مسیر ترانزیتی غرب و شمال غرب به جنوب کشور، زمینه رونق اقتصادی و توسعه پایدار استان ایلام را نیز مهیا می‌کند. همچنین با افتتاح این طرح زمینه مناسب امکان استخراج و بهره‌برداری از معادن و ذخایر نفت، گاز و گوگرد موجود در منطقه آبدانان و ضرورت احداث پالایشگاه و تأسیسات نفتی به منظور استفاده بهینه از این سرمایه‌های خدادادی و به‌کارگیری آن در زمینه توسعه کشور ایجاد خواهد شد.

 

برش

کبیرکوه  بزرگترین تونل جاده‌ای کشور
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه فعالیت دستگاه‌های متولی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها در حوزه راه شتاب بیشتری گرفته است، خاطرنشان کرد: تونل اصلی کبیرکوه که طول آن چهار هزار و ۷۵۰ متر است و به عنوان بزرگترین تونل جاده‌ای حال‌حاضر کشور به شمار می‌آید، عملیات لاینینگ و زیرسازی آن به پایان رسیده و با انجام و تکمیل عملیات آسفالت و اجرای روشنایی این تونل با اعتبار ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، پیش‌بینی می‌شود این ابرپرژه تا اواسط تیرماه زیر بار ترافیک قرار گیرد اما افتتاح کامل تونل کبیرکوه منوط به اجرای تهویه و تأمین اعتبار آن تا این تاریخ است. دوستی با بیان اینکه تونل کبیرکوه پروژه‌ای است که از سال ۱۳۸۹ برای زدودن محرومیت از چهره بخشی از استان ایلام و کاهش فاصله مسیر دره شهر - آبدانان آغاز شد، خاطرنشان کرد: عملیات حفاری بدنه اصلی تونل کبیرکوه از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود 3 هزار میلیارد ریال برای عملیات اجرایی این تونل هزینه شده است. در دولت سیزدهم بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این تونل به طول ۶ هزار و ۳۰۰ متر(تونل اصلی چهار هزار و ۸۰۰ متر و هشت تونل فرعی در مجموع به طول ۱۵۰۰ متر) هزینه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی