صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور نسبت به افزایش آتش سوزی‌ها هشدار داد

حریق در کمین مناطق رویشی زاگرس

زیست بوم - با افزایش دما بزودی آتش سوزی‌ها در زاگرس شروع می‌شود. همین دل‌نگرانی به نشست خبری سرهنگ علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور منجر شد تا او دست یاری به همه دستگاه‌های دولتی در استان‌های زاگرس نشین بدهد. البته دل‌نگرانی ملکی مربوط به همه عرصه‌های جنگلی کشور است.
به گزارش «ایران»، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور درباره افزایش حریق‌ها در مراتع و جنگل‌های کشور، گفت: به طور کلی آتش سوزی‌ها دو منشأ انسانی و غیر انسانی دارند. بررسی‌های ما در سازمان منابع طبیعی روی حریق‌های سال گذشته نشان می‌دهد 98 درصد حریق‌ها عامل انسانی داشته است که از این تعداد 94 درصد آن سهوی و فقط 4 درصد عمدی بوده است. حریق‌های سال گذشته کشور از لحاظ مساحت پوشش گیاهی 57 درصد در مراتع اتفاق افتاده و 31 درصد آنها در جنگل‌های طبیعی و باقی در جنگل‌های دست‌کاشت صورت گرفته‌است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر حریق‌ها در مناطق رویشی زاگرسی انجام شده است.

آتش در راه
آهنگران با اشاره به افزایش بارندگی‌های بهاره، گفت: با افزایش بارندگی‌های بهاره شاهد افزایش تراکم پوشش گیاهی در سطح کشور به ویژه جنگل‌های هیرکانی و زاگرسی هستیم. متأسفانه پوشش گیاهی مناطق زاگرسی ما روبه خشکی است که این موضوع افزایش حریق‌ها را به دنبال دارد. برای مثال ما در چند روز گذشته شاهد آتش سوزی‌های گسترده در 3 شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد بودیم. با توجه به اینکه هر 3 مورد در یک استان اتفاق افتاده بود، باید امکانات و نیروی استانی تقسیم می‌شد تا موضوع مدیریت شود. خوشبختانه تمامی مسئولان استانی برای اطفای حریق از لحاظ فکری و اجرایی بسیج شدند. از تمامی این افراد تشکر می‌کنم بویژه مردمی که به صورت خودجوش به ما ملحق شدند.
وی با اشاره به اقدامات منابع طبیعی برای مدیریت آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها، گفت: در این مدت اقدامات مختلفی را برای پیشگیری و کنترل این حریق‌ها در دستور کار قرار دادیم. فعال کردن ستاد‌های پیشگیری و اطفای حریق، برگزاری رزمایش‌های مختلف و آموزش همیاران طبیعت از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها است. درحال حاضر 460 هزار همیار طبیعت داریم که فعالیت آنها در سه سطح دانش‌آموزان، مروجان و محافظان بین اقشار مختلف مردم تعریف شده است. تاکنون آموزش‌های متعددی به این افراد، تشکل‌های مردمی و همچنین مأموران خودمان ارائه دادیم تا بتوانند اقدامات مؤثری انجام دهند.
وی ادامه داد: در این زمینه تجهیزاتی نیز واگذار شده است. در آینده نزدیک هم قرار است حدود 240 کوله پشتی اطفای حریق و سایر تجهیزات اطفای حریق تحویل ما شود. همچنین، تفاهمنامه‌ای در این زمینه با نیروهای مسلح داریم. به طوری‌که در سال گذشته توانستیم از بالگردهای آنها برای اطفای حریق استفاده کنیم و 120 مأموریت در این زمینه داشتیم. البته این اقدام در سال جدید نیز در دستور کار ماست و در هرجایی که نیازمند باشیم از بالگرد برای اطفای حریق استفاده خواهیم کرد.
وی از فعال شدن 10 پایگاه اطفای حریق خبر داد و گفت: استفاده از تشکل‌های مردمی همچنان در دستور کارمان قرار دارد. با وجود تلاش‌هایی که در منابع طبیعی شده، اگر تهدید حریق را عدد 100 فرض کنیم توان ما کمتر از 10 خواهد بود. برای همین لازم است تا تشکل‌های مردمی به ما بپیوندند کما اینکه تعداد زیادی از آنها به کمکمان آمدند. در صورت کمک‌های آنها توانمندی ما از 100 درصد هم فراتر خواهد رفت و می‌توانیم بر تهدیدها غلبه کنیم.

کمک بر اساس قانون
آهنگران از شناسایی 665 نقطه بحرانی و ابلاغ این مکان‌ها به استان‌ها خبر داد و گفت: درحال حاضر 11 پهپاد فاندوم4  و 11 سبد حمل هوایی آب به استان‌ها واگذار شده است. کمبود تجهیزات و منابع انسانی باعث شده تا در این زمینه دچار مشکل شویم و برای همین انتظاراتی برای گذر از این بحران داریم. نخست اینکه انتظار داریم بر اساس تبصره ذیل ماده 47 قانون حفاظت و بهره‌برداری تمامی عوامل لشکری و کشوری موضوع حریق در مراتع و جنگل‌ها را در دستور کار قرار دهند و به ما در این زمینه کمک کنند. دوم اینکه با توجه به انسانی بودن حریق‌ها از مردمی که به هر نحوی در مراتع و جنگل‌ها حضور پیدا می‌کنند، خواهش می‌کنیم از روشن کردن آتش خودداری کنند و اگر اصرار به انجام این کار دارند ابتدا زمین را بکنند و گودال حفر کنند و سپس اطراف آن را سنگ چین کنند. همچنین زمانی که می‌خواهند طبیعت را ترک کنند نسبت به خاموش کردن آتش حتماً اطمینان حاصل کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی