صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

تدابیر کنترل قاچاق سوخت از سامانه پایش تا جریمه نقدی و برخورد قضایی

میلیون‌ها لیتر سوخـــــت دیگر دود نمی‌شــــود

از زمانی که استارت می‌زنند تا رسیدن به مقصد ترمز نمی‌کنند. کارشان را با یک خودروی دست دوم، مدل پایین دور رنگ شروع می‌کنند تا اگر بلایی بر سر خودروی شوتی آمد خیلی ضرر نکنند. البته درآوردن پول خرید یک خودروی مدل بالا بیشتر از چند ماه از آغاز سوخت‌بری با همین ماشین اسقاطی زمان نمی‌برد. قبل ترها مردها به دل جاده‌ها می‌زدند اما سود وسوسه انگیز قاچاق سوخت تا حدی بوده که اخیراً در جاده‌ بندرعباس به میناب سوخت‌برهای زن هم به جمع مردان پیوسته‌اند.

شیما جهان بخش
خبر‌نگار

جاده‌ها و کوره راه‌های ساحلی و دور از ساحل در استان هرمزگان قلمرو جولان شوتی هاست.اما آنها تنها نیستند. در دریا لنج‌ها هم به شبکه قاچاق سوخت پیوسته‌اند. آنها یک قدم پا را فراتر گذاشته و به جای تحویل مستقیم سوخت از سوی شوتی‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک بانکرینگ بی‌سرو صدا از خشکی به دریا کرده‌اند. خطوط لوله از خانه‌ها یا سیلو نماهای نزدیک دریا، سوخت را به صورت مستقیم به لنج‌ها می‌رساند.
 در تمام این سال‌ها «افزایش قیمت سوخت» همواره به عنوان یک گزینه بازدارنده در مقابل قاچاق سوخت روی میزِ مسئولان بوده اما در استان هرمزگان این بار دولت با همراهی دستگاه قضا با اقدامات کنترلی دیگری همچون کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت، ایجاد محدودیت در عرضه آزاد سوخت توسط جایگاه‌داران در استان‌های مرزی، اقدام به کنترل مصرف کارت‌های سوخت کرده و توانسته تا حد زیادی قاچاق سوخت را کنترل کند.

همراهی با دولت برای حل معضل قاچاق سوخت
«مهدی دوستی» استاندار هرمزگان در سفر اخیر رئیس قوه قصائیه به این استان در این خصوص اظهارداشت: بر اساس تجربه حکمرانی متعالی، ما شاهد همکاری‌های بسیار سازنده‌ای بین نمایندگان قوا در استان هرمزگان در زمینه قاچاق سوخت و دیگر حوزه‌ها بوده‌ایم که این اقدامات سبب رفع  بسیاری از معضلات این استان شده است.
وی ادامه داد: دادگستری استان در حوزه قاچاق سوخت، مسائل گمرکی و اموال تملیکی، صدور اسناد اراضی کشاورزی و مسکونی  با مجموعه دولت همراهی کافی داشته و کار‌های ویژه‌ای را در استان انجام داده است.
استاندار هرمزگان حضور اتباع بیگانه و قاچاق سوخت را 2 مسأله اصلی استان عنوان کرد و گفت: با تأکید رئیس جمهورشهید نخستین مرکز مانیتورینگ سامانه کنترل قاچاق سوخت در استان راه‌اندازی شده و همین اقدام سبب جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی در این استان شده است.
دوستی با قدردانی از تلاش‌های نهاد‌های قضایی و همراهی آنها در اجرای دقیق طرح‌های مقابله با قاچاق سوخت اظهار داشت: تردد خودروهای شوتی سوخت‌بر در مسیرهای مواصلاتی بویژه شرق استان جان مردم را به خطر می‌اندازد اما با راه‌اندازی این سیستم در تلاشیم با برنامه‌ریزی دقیق این معضل را کنترل کنیم.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با تأکید بر لزوم تصویب جریمه بازدارنده برای تریلرها و خودروهای دخیل در امر قاچاق یادآور شد: تریلرها و خودروهایی که در قاچاق سوخت مشارکت دارند باید با جریمه‌های خیلی سنگین مواجه شوند تا در آینده از وقوع جرم مجدد جلوگیری شود.

تأکید دولت و اراده مسئولان استان حل ریشه‌ای قاچاق سوخت
«سردار علی اکبر جاویدان»، فرمانده انتظامی استان هرمزگان نیز در این زمینه در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: با همراهی دولت برای کنترل و نظارت سوخت‌گیری غیر مجاز خودروهای باری در حال حاضر 20 جایگاه سوخت گازوئیل در این استان به سامانه پایش «بامداد» تجهیز شده است.  سردار جاویدان با تأکید بر تعامل کامل بین ارگان‌ها، مردم و حاکمیت در این استان افزود: شرایط ویژه استان و عوامل متعددی سبب شده که افرادی از خلأهای قانونی سوء‌استفاده کرده و در مواردی جوانان را درگیر قاچاق سوخت کنند. در اغلب این موارد فرد اصلی جوان را سپر خود قرار داده و خود پشت صحنه می‌ماند اما تأکید دولت و اراده مسئولان استان این است که بتوانیم این مشکل را ریشه‌ای حل کنیم. وی با اعلام اینکه با اجرای طرح‌های عملیاتی مشترک بیش از ۲ تا ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده است، افزود: با تجهیز جایگاه‌های استان به سامانه پایش و نظارت، خودروهایی که بیش از یکبار در روز سوختگیری کنند شناسایی و به آنها اخطار داده خواهد شد. علاوه بر این اطلاعات خودورهایی که دستور توقیف پلاک آنها صادر شده به این سامانه وارد و تردد آنها تحت نظر قرار خواهد گرفت.

کشف ۴۲ کیلومتر لوله‌ انتقال سوخت قاچاق
 فرمانده انتظامی استان هرمزگان با اعلام اینکه در بحث قاچاق سوخت ضربات مهلکی به قاچاقچیان زده و کشفیات زیادی بعد از اجرای این طرح داشته‌ایم گفت: در سال گذشته ۲۶ طرح ارتقا در خصوص قاچاق سوخت انجام دادیم که منجر به کشف۲۷ میلیون لیتر سوخت قاچاق شده است. همچنین در این راستا بیش از ۴ هزار دستگاه شوتی سنگین و نیمه سنگین و سبک ضبط شدند.
وی از کشف مقدار زیادی لوله کشی سوخت قاچاق خبر داد و گفت: با همکاری تمام ارگان‌ها بیش از ۴۲ کیلومتر لوله‌ که از انبارها و خانه‌های روستایی به سمت سواحل کارگذاری شده بود کشف و امحا شده است. همچنین یکهزار و 480 مخزن 10تا 50 هزار لیتری کشف شده که محموله‌های آن به شرکت نفت تحویل شده است.

افزایش ۱۳۰ درصدی کشف قاچاق
«سردار بهادر اسماعیلی»، فرمانده مرزبانی استان هرمزگان هم در این زمینه اظهار داشت: با بکارگیری تجهیزات جدید طی ۵۰ روز نخست سال‌جاری، بیش ۳ میلیون لیتر سوخت کشف شده که ۱۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
وی با بیان اینکه طی 2 سال اخیر توان مرزبانی استان هرمزگان به لحاظ تجهیزات و به روز شدن سامانه‌های نظارتی بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است خاطرنشان کرد: به همین دلیل در سال گذشته بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان انواع کالای قاچاق در استان کشف شده است. از این میزان ۲۳ میلیون لیتر انواع سوخت از مهم‌ترین این کشفیات بوده است. وی تأکید کرد: قاچاقچیان بدانند امسال برایشان سالی به مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد بود زیرا ضربه زدن به بنیان‌های مالی و سر‌شبکه‌های قاچاق در دستور کار پلیس و مرزبانی قرار گرفته است.

جایگاه‌های سوخت بندرعباس زیر نظر بازرسان
«مجتبی قهرمانی»، رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: با همراهی دولت و استانداری در یک برنامه هماهنگ در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت طی یک ماه 7 میلیون و 800 هزار لیتر سوخت در شهر بندرعباس صرفه‌جویی صورت گرفته است.
قهرمانی یکی از چالش‌های استان را موضوع قاچاق سوخت اعلام کرد و گفت: با همراهی دولت در سفر رئیس قوه قضائیه به بندرعباس مرکز مانیتورینگ پلیس و نظارت بر توزیع سوخت استان راه‌اندازی شده است. با این اقدام از این پس تمام جایگاه‌های عرضه سوخت در بندرعباس زیر نظر بازرسان سوخت رصد می‌شود.
وی تصریح کرد: قاچاق سوخت علاوه بر آسیب‌های وسیع اقتصادی و اجتماعی به کشور، ضربه‌ای به تولید و اشتغال نیز وارد کرده است. قاچاقچیان از مشک‌هایی از جنس نایلون به حجم ۳۰ هزار لیتر برای قاچاق سوخت استفاده می‌کنند در برخی موارد این مشک‌ها پاره می‌شود؛ سوخت به دریا ریخته و آسیب جدی به اکوسیستم وارد می‌شود. از این رو از این پس در تمام پرونده‌های قاچاق علاوه بر اتهام قاچاق سوخت؛ موضوع آلودگی محیط زیست نیز رسیدگی می‌شود.
 وی یکی دیگر از آسیب‌های قاچاق سوخت را ناامنی جاده‌ها عنوان کرد و افزود: متأسفانه به غیر از مسأله تصادفات پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک در استان با مشکل کمبود نیروی کار مواجه شویم زیرا جوانان به قاچاق سوخت رو آورده‌اند. قهرمانی با تأکید براینکه برخوردهای شدیدی با قاچاقچیان سوخت خواهد شد ادامه داد: البته با توجه به سود سرشار قاچاق سوخت، جرایم، بازدارندگی کافی را ندارند. به طور مثال بشکه گازوئیل 200 لیتری که در جایگاه 60 هزار تومان عرضه می‌شود در فاصله 20 متری جایگاه 4 میلیون تومان به فروش می‌رسد. همین بشکه در شهرهای ساحلی 8 تا 10میلیون تومان می‌شود و روی دریا در تحویل به کشتی‌های خارجی بشکه‌ای 18 میلیون تومان داد و ستد می‌شود. از این رو گاه یک لنج در یک شب یک میلیارد تومان سود می‌کند و جریمه‌ها تأثیر زیادی در جلوگیری از قاچاق ندارد.
وی ادامه داد: البته در حوزه قاچاق سوخت صرفاً کار سنتی نکرده‌ایم و علاوه بر مبارزه در میدان، کار پیشگیری و نرم‌افزاری هم صورت گرفته است. با این اقدامات در روزهای اخیر موفق به کشف بزرگ‌ترین باند سازمان یافته قاچاق سوخت کشور در استان هرمزگان شده ایم. افراد این باند در پوشش مغازه‌های تعویض روغنی و مراکز معاینه فنی در حاشیه شهر بندرعباس اقدام به دریافت و انباشت سوخت خودروهای سنگین می‌کردند و سپس از طریق وانت‌های سوخت‌بر این سوخت را به شهرستان میناب جهت انتقال به دریا ارسال می‌کردند.
رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه یک خبر بد و شوک آور برای تمام قاچاقچیان سوخت داریم، گفت: مراحل قضایی برخورد با قاچاقچیان تکمیل شده و از فردا هزاران دستگاه خودروی سوخت بر دخیل در امر قاچاق در این پرونده توقیف خواهند شد و جریمه‌های سنگینی نیز برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی