تحقق بهینه‌سازی در پالایشگاه‌های نفت

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از زمان آغازبه‌کار دولت سیزدهم تا امروز (حدود سه سال) با صدور خدمات فنی - مهندسی برای نخستین بار در کشور در پروژه فراسرزمینی ال‌پالیتوی ونزوئلا، امضای تفاهمنامه و قراردادهای مختلف در زمینه توسعه ظرفیت پالایشی کشور، تکمیل‌ طرح‌های توسعه پالایشگاهی و فراهم‌کردن زمینه اجرای واحدهای ارتقای کیفی نفت کوره، توسعه زیرساخت‌های صنعت انتقال نفت و فرآورده کشور، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، توانسته‌ است گام‌های مؤثری در زمینه توسعه و نوسازی زیرساخت‌های این صنعت بردارد.
بیشترین انرژی و فعالیت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در زمان فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، بر اجرای طرح‌های کیفی‌سازی و بهینه‌سازی در پالایشگاه‌های نفت کشور متمرکز شده بود.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: با توجه به چالش‌هایی که در زمینه تولید نفت کوره وجود دارد، همچنین ملزم‌کردن قانون بودجه به اختصاص ۴۰درصد از سود سهام شرکت‌های پالایشی به اجرای طرح‌های توسعه‌ای، امیدواریم به اجرای این طرح‌ها سرعت بخشیده شود.
سالاری اجرای طرح‌های توسعه‌ای در همه زمینه‌ها را تأمین‌کننده امنیت تولید در مجموعه‌های تولیدی دانسته و با اشاره به هزینه‌های تحمیلی ناشی از حمل‌ و انتقال نفت کوره و نگهداری آن در کشتی اعلام کرده بود: ما برای ارائه نفت کوره در بازارهای صادراتی نیز مشکل داریم و استانداردهای محیط‌زیستی استفاده از آن را محدود کرده است و نگهداری آن نیز هزینه‌های هنگفتی را به دولت و سهام‌داران شرکت‌ها تحمیل می‌کند.
سالاری افزود: دولت سیزدهم همچنین به‌منظور اجرای تکالیف این قانون، ۲۰ میلیارد دلار را به اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاهی به‌منظور توسعه کمّی و کیفی فرآورده‌های تولیدی اختصاص داد.
جستجو
آرشیو تاریخی