صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

تا پایان دومین روز از مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد

نوید مشارکت بالا و تنور گرم انتخاباتی

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با ثبت‌نام چهره‌های نام‌آشنا وزن گرفت. در دو روز از مهلت 5 روزه ثبت‌نام 11 نفر برای نامزدی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند اما ثبت‌نام چهره‌هایی همچون سعید جلیلی که عصر پنجشنبه به ساختمان وزارت کشور رفت و علی لاریجانی که نخستین ساعات صبح جمعه را برای ثبت‌نام انتخاب کرده بود، به عنوان سیاستمدارانی که محتمل است در زمره رقبای اصلی انتخابات هشتم تیر باشند، از گرمای رقابت سیاسی پیش رو نوید داد.
اگر چه با صدور دستور آغاز فرایند ثبت‌نام از سوی وزیر کشور، تعداد قابل توجهی از داوطلبان به ستاد انتخابات مراجعه کردند اما در روز نخست تنها 5 داوطلب با برخورداری از شرایط قانونی ثبت‌نام‌شان قطعی شد.
 محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس دوازدهم نخستین داوطلبی بود که ثبت‌نام شد. پس از او به ترتیب مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری ، عباس مقتدایی نماینده ادوار مجلس و قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران، با گذراندن مراحل اولیه ثبت نام کردند.
عصر پنجشنبه این حضور سعید جلیلی در ساختمان میدان فاطمی بود که توجه رسانه‌ها را به خود معطوف کرد و تا صبح جمعه در کنار خبر ثبت‌نام علی لاریجانی به پر بحث‌ترین رویداد سیاسی تبدیل شد.
محمود احمدی بیغش نماینده مجلس یازدهم، محمد خوش‌چهره نماینده اسبق مجلس، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نیز دو جریان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا را نمایندگی کرده بود، داوطلبی خود را اعلام و ثبت نام کردند.

مواضع داوطلبان در پنج دقیقه
ستاد انتخابات کشور در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری این امکان را برای داوطلبان ثبت‌نام شده فراهم ساخت تا دیدگاه‌های خود برای مدیریت اجرایی را از تریبونی با فرصت 5 دقیقه مطرح کنند. به این ترتیب همان‌طور که صباغیان راه‌حلش برای مشکلات کشور را اصلاح نظام اداری و سیاسی عنوان کرد، کواکبیان سرفصل 5 برنامه راهبردی خودش را مطرح ساخت و با نام «دولت مردم سالار» شعار صداقت با مردم را مطرح کرد؛ حشمتیان وعده تشکیل «دولت رفاه» را داد و مقتدایی استفاده از همه تجربیات را راه‌حل دانست. خوش‌چهره هم دلیل ثبت‌نامش را حل مسائل ملی در حوزه‌های مختلف عنوان کرد. همچنان که همتی در چند جمله مختصر گفت: امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست و تنها راه اصلاح امور، مشارکت مردم است.

جلیلی: نیازمند تصمیم‌های نقطه‌زن
در این میان این مواضع جلیلی و لاریجانی بود که نقطه عطف دیدگاه‌های رقیب در انتخابات پیش رو قرار گرفت. جلیلی با سه سمت نمایندگی رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، عضویت حقیقی در مجمع تشخیص مصلحت و همچنین عضویت حقیقی در شورای راهبردی روابط خارجی، سومین حضورش را در صحنه انتخابات تجربه می‌کند که دوره پیشین آن در سال 1400 با کناره‌گیری به نفع شهید سید ابراهیم رئیسی رقم خورد. وی گفت: ایران برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر به «تصمیم‌های نقطه‌زن» نیاز دارد و اکنون، زمان تدبیر برای یک تصمیم بزرگ و فرصت جهاد بزرگ برای جهش ایران است.‌ او همچنین با اشاره به شبکه نخبگانی که طی 10 سال گذشته برای بررسی و حل مسائل کشور تحت عنوان «دولت سایه» شکل داده است، افزود: کسی که پا به عرصه انتخابات می‌گذارد، باید همچون رئیس جمهور شهید این سرمایه مردمی را بشناسد و قدر بداند. امروز به دولتی نیاز داریم که با همه وجود، عزم و اراده و برنامه داشته باشد تا این سرمایه را ارتقا دهد.

لاریجانی: دیپلماسی راه‌حل تحریم
لاریجانی دیگر عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که ثبت‌نامش را از شامگاه پنجشنبه در شبکه ایکس خبری کرده بود و جز سابقه ۳ دوره نمایندگی و ریاست بر مجلس شورای اسلامی و ریاست سازمان صدا و سیما، اولین دبیر شورایعالی امنیت ملی در دوره محمود احمدی‌نژاد پیش از سعید جلیلی بوده، حالا داوطلبی است که سابقه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 و ردصلاحیت در انتخابات سال 1400 را نیز در کارنامه دارد.
وی روز گذشته هنگام ثبت‌نام با تأکید بر اینکه مشکلات حل شدنی است، گفت: یکی از الزامات تحقق این امر وحدت ملی بر مبنای شعارهای اصلی انقلاب است؛ جامعه ما به اندازه زیادی از اختلافات آسیب دیده است. در دولت مد نظر من، هر کاربلد و توانایی با هر سلیقه سیاسی به کار گرفته می‌شود و دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست. به جای نگاه تمرکزگرا و از بالا به پایین، زمام امور مناطق ایران عزیز در اختیار نخبگان استانی قرار می‌گیرد‌‌. لاریجانی در ادامه دیپلماسی را به عنوان راه‌حل مسأله تحریم‌ها برای گشایش اقتصادی در کنار مبارزه با فساد و شفافیت از ابزارهای عبور از موانع پیشرفت عنوان کرد.

داوطلبان احتمالی روزهای باقی مانده
کار ثبت‌نام داوطلبان تا روز دوشنبه ادامه دارد و همچنان احتمال می‌رود چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی مختلف پا در مسیر کاندیداتوری بگذارند. از آن جمله مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس و علیرضا زاکانی شهردار تهران هستند که اعلام کردند امروز و فردا برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند. از حال و هوای مطالب منتشر شده از سوی برخی چهره‌ها همچون محمدرضا عارف و علی شمخانی هم بوی تمایل به نامزدی انتخابات می‌آید.
با این وجود روز گذشته جبهه اصلاحات درحالی مدعی در پیش گرفتن راهبرد مشارکت مشروط در انتخابات شد که محاسبه‌ای سرانگشتی از طیف‌بندی نامزدهای احتمالی نشان از آن دارد که برخلاف گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای پیشین در این دوره تعداد بیشتری از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای حضور در رقابت پا به میدان گذاشته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی