صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

با تلاش محیطبانان صورت گرفت

مهار آتش سوزی در پارک ملی کرخه

آتش این بار به جان پارک ملی کرخه؛ زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی افتاد. روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ بود که قسمتی از جنگل‌های کرخه در جنوب غربی شوش طعمه حریق شد. محمد الوندی، رئیس اداره پارک ملی کرخه می گوید: با تلاش بی‌وقفه محیطبانان پارک ملی کرخه و مردم محلی، آتش مهار شد.
خاموش کردن آتش حدود ۷ ساعت طول کشید. خشکسالی، بی‌احتیاطی مردم، آتش زدن کاه کلش مزارع گندم توسط کشاورزان و... از عوامل اصلی آتش‌سوزی جنگل‌های کرخه در استان خوزستان است. به گفته الوندی،  در پارک ملی کرخه، در سال جاری، یعنی در کمتر از 3 ماه، ۱۵ مورد آتش‌سوزی رخ داده و تقریباً ۶۵ هکتار از این جنگل‌ها  طعمه حریق شده است.
فقط در آتش‌سوزی روز پنجشنبه وسعت ۳۵ هکتار از جنگل‌های مناطق حفاظت شده پارک ملی کرخه درگیر حریق شد. داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هم گفت: با تلاش محیطبانان و مردم آتش‌سوزی در منطقه تحت کنترل قرار گرفت. با توجه به فصل جوجه‌آوری پرندگان، از ضررهای این آتش‌سوزی آسیب‌های زیاد به لانه و آشیانه پرندگان بود. البته سایر حیوانات جنگل هم از آسیب‌های این آتش در امان نماندند.
بیشتر گونه‌های گیاهی آسیب دیده از این حریق، درختان پده و گز بودند که به گفته میرشکار، بررسی‌های اولیه نشان داد که باز هم عامل انسانی در وقوع این حریق نقش داشته است. وی در تماسی تلفنی با فرماندار شهرستان کرخه خواستار مشارکت سایر دستگاه‌های شهرستان در مهار اینگونه حریق‌‎ها در منطقه شد.
جستجو
آرشیو تاریخی