صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

مرد طلافروش سرنخ دستگیری سارق را به پلیس داد

گروه حوادث-مرضیه همایونی/ سارق سابقه‌دار که با وجود داشتن پابند الکترونیکی دست به سرقت موتورسیکلت می‌زد وقتی مقابل چشمان مرد طلافروش یک موتور دزدید پابندش دیده شد و لو رفت.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، از اوایل فروردین امسال شکایت‌های زیادی مبنی بر سرقت‌های سریالی موتورسیکلت‌ها به پلیس اعلام شد. موتورسیکلت‌ها از مقابل مراکز خرید و خانه‌هایی به سرقت می‌رفت که مجهز به دوربین مداربسته نبودند. بدین ترتیب در اقدامات پلیسی هیچ رد و سرنخی از سارق یا سارقان موتورسیکلت‌ها به‌دست نیامد.
تحقیقات پلیسی در این رابطه ادامه داشت تا اینکه گزارش سرقت موتورسیکلتی از مقابل طلافروشی در شمال تهران به پلیس اعلام شد. با حضور مأموران در محل، صاحب موتورسیکلت مدعی شد: موتورم را برای دقایقی پارک کردم تا از داروخانه دارو تهیه کنم. از آنجایی که عجله داشتم یادم رفت سوئیچ را بردارم. زمانی که برگشتم، متوجه شدم موتورم به سرقت رفته است.
در تحقیقات از مرد طلافروش که موتور از مقابل مغازه او به سرقت رفته بود و شاهد این سرقت بود، وی نخستین سرنخ را در اختیار کارآگاهان قرار داد. مرد طلافروش گفت: در حال بستن مغازه‌ام بودم که مردی موتورسوار در مقابل مغازه‌ام پارک کرد. او خیلی عجله داشت و به همین دلیل فراموش کرد که سوئیچ را از روی موتورش بردارد. هنوز چند لحظه‌ای از رفتنش نگذشته بود که مرد جوانی با ماسک و کلاه سوار موتور شد و مقابل چشمانم موتور را سرقت کرد. چهره مرد جوان را بخوبی ندیدم، چرا که هوا تاریک بود و او هم از ماسک به عنوان نقاب استفاده کرده بود، اما یک پابند عجیبی دور مچ پای مرد موتور سوار بسته شده بود. زمانی که او سوار موتور شد و خواست آن را روشن کند، پاچه شلوار سفیدی که به پا داشت بالا رفت و من پابند پلاستیکی سیاه رنگی را دیدم که دور مچ پایش بسته شده بود.
در بازبینی دوربین‌های مداربسته طلافروشی و اطراف آن نیز تصاویری از متهم به‌دست آمد اما سارق جوان صورتش را کاملاً پوشانده بود و شناسایی آن با مشکل مواجه شد.
با توجه به اطلاعاتی که مرد طلافروش به پلیس داد، به نظر می‌رسید که سارق پابند الکترونیکی مخصوص متهمان داشته بنابراین سرنخ اصلی این پرونده به‌دست کارآگاهان داده شد.
کارآگاهان بلافاصله به سراغ اتاق رصد متهمان دارای پابند الکترونیکی رفتند و با بررسی محدوده محل سرقت، مشخص شد یکی از متهمان سابقه‌دار اداره آگاهی به نام شایان در زمان سرقت در محل سرقت حضور داشته است. از آنجایی که شیوه و شگرد سرقت موتور سیکلت با شگرد سرقت‌هایی که در دو ماه اخیر به پلیس گزارش شده بود شباهت زیادی داشت، این فرضیه مطرح شد که سرقت‌های دیگر نیز توسط شایان صورت گرفته باشد. در ادامه رصد‌ها مشخص شد که کد پابند الکترونیکی شایان در تمامی سرقت‌ها فعال بوده است.بنابراین پس از هماهنگی‌های قضایی با بازپرس دادسرای ویژه سرقت، شایان بازداشت شد و در مخفیگاهش موتوری که سرقت کرده بود پیدا شد.

سرقت خانه سخت‌تر است
شایان، 27 ساله، سابقه کیفری دارد و یکی از متهمانی است که نامش در لیست افرادی قرار داشت که پابند الکترونیکی بعد از آزادی به او زده شد.
سرقت با پابند الکترونیکی چه توجیهی دارد؟
وقتی پابند را به پایم وصل کردند با خودم گفتم قابل ردیابی نیست. اواخر سال گذشته از زندان آزاد شدم و هنگام آزادی پابند به پایم زده شد.
به چه اتهامی قبلاً زندان بودی؟
سرقت خانه. تخصص من سرقت از خانه و موتور سیکلت است. اما از زندان که آزاد شدم با خودم گفتم سرقت خانه دردسر دارد.هم وقت بیشتری می‌گیرد هم‌ریسک بالایی دارد ضمن اینکه از هر 10 سرقت ممکن است یکی موفقیت‌آمیز باشد و پول خوبی گیرت بیاید.
چه شد که وارد خلاف شدی؟
نجار بودم، وضع مالی‌ام بد نبود و کار و کاسبی هم خوب بود. در بزم‌های شبانه با دوستانم کم کم معتاد شدم و اعتیاد روی کارم تأثیر گذاشت. صاحبکارم هم که دید مغازه‌اش را پاتوق مصرف مواد کرده‌ام مرا بیرون کرد. بعد از آن هر شب در یک پاتوق بودم آنجا با سرقت آشنا شدم. در زندان هم این آشنایی و روش هایم برای سرقت کامل‌تر شد.
با موتورهای سرقتی چه می‌کردی؟
من طبق سفارش کار می‌کردم. به این صورت که به پاتوق‌های مالخرها می‌رفتم و آنها به من می‌گفتند چه مدل موتورسیکلتی می‌خواهند. من هم طبق لیستی که از مالخرها گرفته بودم در خیابان‌ها پرسه می‌زدم و با دیدن موتوری که اسمش در لیستم بود آن را سرقت می‌کردم.
موتورها را چند می‌فروختی؟
 من موتورهای گرانقیمت سرقت می‌کردم اما قانون کار فروش به یک سوم یا یک چهارم قیمت است.

جستجو
آرشیو تاریخی