صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

آغاز فرآیند ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری 1403

مهلت پنج روزه ثبت‌نام برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری امروز آغاز می‌شود. با این حال تا عصر دیروز اینکه دقیقاً چه کسانی در میدان این رقابت حضور پیدا می‌کنند، نامشخص بود و محتمل است که این ابهام تا آخرین ساعت فرصت ثبت‌نام هم ادامه داشته باشد، چه آنکه سابقه این مرحله از انتخابات در ادوار گذشته نشان داده که حتی ثبت‌نام اصلی‌ترین رقبا ممکن است در آخرین ساعات این مهلت انجام شود. تا این جای کار سعید جلیلی جزو معدود افرادی است که قطعی بودن حضورش در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است، اما از تصمیم نهایی چهره‌هایی همچون علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، محمدرضا عارف، پرویز فتاح و مسعود پزشکیان خبری نیست.
با وجود این، روز گذشته خبر‌ها احتمال حضور برخی فعالان سیاسی در انتخابات را تقویت کرد. از جمله در حالی که حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت، سیدمحمد صدر و محمدرضا ظفرقندی را به‌عنوان دو کاندیدای پیشنهادی خود معرفی کرد؛ محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تسنیم گفت «من خودم الان نمی‌دانم کاندیدا می‌شوم یا نه، چون تصمیم نهایی را نگرفته‌ام و فقط نظر مثبت آقای خاتمی را دریافت کرده‌ام. تا دو سه روز آینده درباره کاندیداتوری جمع‌بندی خواهم کرد، اما اکنون واقعاً به هیچ تصمیمی نرسیده‌ام.» احتمال کاندیداتوری صدر در حالی مطرح شد که در میان جریان سیاسی متبوع او زمزمه‌هایی از نامزدی علی‌اکبر صالحی هم شنیده شد. هرچند نامزدی او با توجه به شرط سنی نامزدهای ریاست جمهوری در ابهام است.
عصر دیروز همچنین خبرهایی از اعلام نامزدی بعضی فعالان سیاسی و نمایندگان ادوار مجلس برای حضور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری منتشر شد. بر‌اساس این اخبار، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده ادوار مجلس، وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم ثبت‌نام خواهند کرد.
در عین‌حال برخی وزرا و معاونان دولت سیزدهم هم از جمله افرادی بودند که در مظان تمایل به کاندیداتوری قرار داشتند و به همین دلیل روز گذشته پس از جلسه هیأت دولت از این جهت مخاطب پرسش خبرنگاران قرار گرفتند. هرچند غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور شهید در این‌باره با بیان اینکه منعی برای کاندیداتوری اعضای دولت وجود ندارد، گفت: دولت بنای معرفی کاندیدا ندارد اما ظرفیت‌های خوبی در داخل و خارج از دولت داریم که توانایی ادامه مسیر آیت‌الله رئیسی را دارند؛ ولی برخی وزرا همچون عزت‌الله ضرغامی وزیر گردشگری و میراث فرهنگی و احمد وحیدی وزیر کشور صراحتاً اعلام کردند که قصد وارد شدن به رقابت‌های ریاست جمهوری را ندارند. احتمال نامزدی محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام میرباقری و آیت‌الله اعرافی از اعضای خبرگان نیز رسماً تکذیب شد.
بر‌اساس تقویم انتخابات، ثبت‌نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد و بررسی صلاحیت‌ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد انجام می‌شود. در روز ۲۲ خرداد اسامی داوطلبان نهایی اعلام خواهد شد. از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تبلیغات انجام خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی