صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

دام‌ها در لرستان، منطقه حفاظت‌شده را می‌چرند

دود زغال‌گیری در چشم محیطبانان

راضیه خوئینی
خبرنگار

محیطبان‌ها باز هم مجروح شدند؛ این بار در منطقه حفاظت‌شده «هشتاد پهلو»ی لرستان. ماجرا از زغال‌گیری و قطع درختان توسط برخی از عشایر منطقه شروع شد. وقتی که آنها داشتند بلوط‌ها را آتش می‌زدند تا از فروش زغال به منفعت مالی برسند. جنگل‌های بلوط زاگرس منبع تأمین 40 درصد از آب شیرین کشور هستند. بلوط‌های ارزشمندی که سر از قلیان‌های بی‌ارزش و منقل‌های کباب در می‌آورند. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران» مهم‌ترین دلیل بروز این اتفاق را شرایط اقتصادی دانست و گفت:  برخی از  عشایر و بومی ها نمی‌دانند اگر محیطبان‌ها از محیط‌زیست صیانت می‌کنند و اجازه تبدیل بلوط‌ها را به زغال نمی‌دهند فقط به خاطر حفظ سرزمین آباء و اجدادی خود آنهاست.
محمد صالحی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان لرستان درباره جزئیات درگیری مسلحانه در منطقه شکار و صید ممنوع هشتاد پهلو در شهرستان خرم‌آباد گفت: ما به صورت روزانه و هفتگی منطقه را رصد و پایش می‌کنیم. روز دوشنبه 7 خردادماه در حال پایش منطقه شکار و صید ممنوع هشتاد پهلو بودیم که متوجه بلند شدن دود غلیظی از منطقه شدیم. بلافاصله به سمت محل برخاستن دود رفتیم تا اگر آتش‌سوزی رخ داده است، آن را خاموش کنیم ولی متأسفانه متوجه افرادی شدیم که در حال زغال‌گیری از درختانی بودند که آنها را قطع کرده بودند. افراد خاطی برای مقابله با محیطبانان اقدام به فحاشی و درگیری فیزیکی کردند. صالحی ادامه داد: بالاخره موفق به دستگیری یکی از افراد متخلف شدیم. به او دستبند زدیم تا تحویل مراجع قضایی شود؛ ولی متأسفانه چند نفر از افراد خانواده و اقوامش دست به اسلحه بردند. آنها از فاصله 60-50 متری به طرف ما شلیک می‌کردند و سرانجام موفق به آزاد کردن این فرد شدند. افرادی که به ما حمله‌ور شدند شامل زن، حتی بچه و کل اقوام بودند.او گفت: ما محیطبان‌ها 5 نفر بودیم. به خاطر اینکه جراحت و تلفات جانی اتفاق نیفتد، دست به اسلحه نبردیم. ما بلافاصله محل را ترک کردیم. در پاسگاه انتظامی این درگیری را صورتجلسه کردیم تا ان‌شاءالله در فرصت بعدی با نیروهای بیشتر اقدام به دستگیری خاطیان کنیم. هرچند در این درگیری کسی مورد اصابت گلوله قرار نگرفت ولی در حین درگیری فیزیکی مأموران جراحاتی برداشتند.

تشکیل پرونده قضایی
به گفته صالحی، این افراد بومی‌های ساکن این منطقه هستند.آنها علاوه بر دامداری در مناطق حفاظت‌شده، اقدام به قطع درختان و زغال‌گیری از آن می‌کنند. افراد متخلف شناسایی شده‌اند و برای آنها پرونده قضایی تشکیل داده‌ایم.

درگیری دیگری در اشترانکوه
یکی دو هفته پیش هم درگیری دیگری در منطقه اشترانکوه رخ داد. صالحی گفت: باز هم عشایر با ورود غیرمجاز دام‌هایشان به مناطق امن حفاظت‌شده تخلف کرده بودند. محیطبانان برای تذکر نزدیک آنها می‌شوند تا دام‌ها را از منطقه خارج کنند که با اسلحه گرم پاسخ محیطبانان را می‌دهند و یکی از همکاران از ناحیه دست با تفنگ ساچمه‌ای زخمی و راهی بیمارستان می‌شود.
فرمانده یگان ادامه می‌دهد: با شورای تأمین شهرستان هماهنگ کرده‌ایم تا برنامه‌ای در این منطقه داشته باشیم. طی یکی دو روز آینده اکیپ‌های بیشتری با همکاری نیروی انتظامی و شورای تأمین استان اعزام می‌شوند تا دام‌های غیرمجاز را جمع‌آوری کنند.صالحی بر ضرورت جلوگیری از زغال‌گیری از درختان تأکید می‌کند و می‌گوید: از عشایر می‌خواهیم در کنار دامپروری و کشاورزی تلاش کنند تا کمترین آسیب را به محیط‌زیست و حیات وحش وارد کنند، چرا که حیات وحش و منابع طبیعی متعلق به تمام مردم است.
وی درباره دلایل تیراندازی متخلفان به سمت محیطبانان هم می‌گوید: نیروهای ما هوشیار و باتجربه هستند. آنها تلاش می‌کنند بدون کمترین درگیری از بروز تخلفات جلوگیری کنند تا مبادا انسانی زخمی یا کشته شود. برای همین حداکثر تلاش ما در سازمان حفاظت محیط‌زیست، کاهش تنش‌ها و درگیری‌هاست. این درحالی است که متخلفان این موارد را رعایت نمی‌کنند و بی‌محابا به محیطبان‌ها تیراندازی می‌کنند که اغلب به مجروح شدن آنها می‌انجامد.
صالحی می‌گوید: چوب‌هایی که زغال می‌کنند اغلب مصرف صنعتی ندارند. متأسفانه مصرف بالای زغال در کشور باعث شده تا متخلفان به سمت این کار بروند. تبدیل چوب‌ها به زغال هم کاربرد مصرفی و هم جابه‌جایی آسان‌تری نسبت به چوب دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی