صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

سرنوشت تلخی که طبیعتگردان برای نوزادان حیات وحش رقم می‌زنند

سکــوت بــــره‌ها

یاسمن صادق‌شیرازی
خبرنگار

 رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش استان تهران با توجه‌ به فصل بهار و زادآوری نسبت به هرگونه نزدیک‌شدن و لمس‌کردن نوزادان حیات‌وحش هشدار داد. البته این نخستین و آخرین هشدار نخواهد بود. کارشناسان محیط‌زیست سال‌هاست نسبت به هرگونه لمس یا جابه‌جایی جوجه پرندگان شکاری و نوزادان حیات وحش هشدار می‌دهند؛ اما باز هم هستند کسانی که بی‌تفاوت از این هشدارها می‌گذرند. محمد کرمی در گفت‌وگو با«ایران» از اتفاق غم‌انگیزتری خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی از مردم جوجه های پرندگان شکاری یا بره قوچ و میش‌های وحشی را از پارک‌های جنگلی به خانه می‌برند؛ اما در نهایت چون از عهده نگهداری‌شان بر نمی‌آیند از کارشناسان محیط‌زیست می خواهند تا دوباره آنها را به محیط طبیعی برگردانند. آنها نمی‌دانند سرنوشت این گونه‌ها را برای همیشه عوض کرده‌اند. چون گله، حیوانی را که بوی انسان می‌گیرد، پس می‌زند و این گونه‌ها تا آخر عمر محکوم به زندگی در باغ وحش می‌شوند.
  رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش استان تهران از تحویل چند بره قوچ و میش چندروزه در هفته گذشته به سازمان محیط‌زیست تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: فصل بهار، فصل زادآوری حیات‌وحش است که در این فصل زنده‌گیری نوزاد جانوران حیات‌وحش افزایش پیدا می‌کند. برخی آگاهانه یا ناآگاهانه اقداماتی انجام می‌دهند که خسارت جبران‌ناپذیری را به طبیعت و محیط‌زیست وارد می‌کنند. هیچ‌کدام از این حیوانات دوباره نمی‌توانند به چرخه طبیعت برگردند چون بوی انسان را گرفته‌اند و گله‌ها آنها را نمی‌پذیرند.
 این کار در نهایت می‌تواند به قیمت تلف‌ شدن این حیوانات تمام شود.
  کرمی از افزایش مراجعان به سازمان محیط‌زیست تهران برای تحویل بره‌های قوچ و میش خبر می‌دهد و می‌گوید: آمار تحویل جوجه های پرندگان شکاری مثل جوجه‌عقاب نیز در حال افزایش است. مردم در نگاه اول تصور می‌کنند این جوجه یا بره گم شده یا مادر ندارد. قطعاً مادر بره چندصدمتری آن‌طرف‌تر در حال تماشای نوزاد خود است؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم سریع‌تر این مکان را ترک کنند تا مادر بره را با خود ببرد.
 به گفته  کرمی، این اتفاق بیشتر در محوطه پارک ملی سرخه‌حصار مشاهده می شود.
 
 فقط به حیوانات صدمه‌ دیده کمک کنید
 رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش استان تهران ادامه می‌دهد: فقط در مواردی که حیوان آسیب‌دیده یا بالش شکسته ما مجاز به کمک آن هستیم. البته مردم نباید خودشان وارد عمل شوند و باید در وهله نخست محیط‌زیست را در جریان موضوع قرار دهند. ابتدا حیوان در مراکز مجاز تیمار می‌شود و سپس اگر امکان برگشت به چرخه طبیعت داشته باشد در طبیعت رهاسازی می‌شود. وی از افزایش آمار زنده‌گیری جوجه پرندگان شکاری و نوزادان حیات وحش در فصل بهار و زمان زادآوری این حیوانات خبر می دهد و می گوید: از مردم‌  می خواهیم حتی اگر جوجه‌ای روی زمین افتاده بود آن را برندارند قطعاً مادر این پرنده در حال آموزش پرواز به آن است. مردم اغلب این حیوانات را با خود به خانه می‌برند و بعد از مدتی چون توان نگهداری از آن را ندارند به سازمان محیط‌زیست مراجعه می‌کنند.  کرمی نسبت به زنده‌گیری نوزادان و جوجه‌های پرندگان در پارک‌های جنگلی هشدار داد.
 
 ضرورت گسترش پارک‌های جنگلی
 وی بر ضرورت افزایش فضای سبز و پارک‌های جنگلی تأکید می‌کند و می‌گوید: کوچک‌تر شدن فضای سبز و پارک‌های جنگلی در تهران تأثیر مستقیمی برای زندگی زیستمندان آن دارد. به‌طوری که با کوچک‌شدن فضای سبز، حیات پرندگان دچار اختلال شده و بعضاً این شرایط می‌تواند زمینه کوچ دائمی برخی از حیوانات مثل پرندگان را فراهم آورد.
 کرمی معتقد است، پرندگان نقش مؤثری در حفظ اکوسیستم شهری دارند. فضای سبز هر شهری باید با میزان جمعیت آن هماهنگی داشته باشد. طبیعتاً با وجود بیش از ۸ میلیون جمعیت در شهر تهران، نیاز به گسترش فضای سبز و پارک‌ها داریم تا بتوانیم پاسخگوی زیستی زندگی انسان‌های آن باشیم.
  وی به نقش مؤثر پرندگان در کنترل آفات و بیماری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: کاهش این پرندگان قطعاً برای فضای سبز گران تمام خواهد شد، چراکه آنها از حشرات مختلف به‌ویژه لارو در فصل بهار تغذیه می‌کنند که در صورت اختلال در این کارکرد، شاهد طغیان حشرات و نابودی فضای سبز خواهیم بود؛ بنابراین وجود این پرندگان مستلزم زیستگاه امن است که مهم‌ترین زیستگاه می‌تواند همین پارک‌های جنگلی و فضای سبز و درختان باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی