صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

ایجاد 370هزار شغل توسط دانش‌بنیان‌ها
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به مرز ۱۰هزار مجموعه رسیده است، از فروش یک‌هزار میلیارد تومانی و اشتغالزایی ۳۷۰ هزار نفری این مجموعه‌ها در کشور خبر داد.
سیاوش ملکی‌فر در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال ویژه نخبگان توسط این مجموعه گفت: این نمایشگاه در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان جهش تولید نامگذاری شده است، به دنبال استقبال گسترده دانش‌بنیان‌ها همچنین نخبگان جوان از اولین نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال، صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد. ملکی‌فر با بیان اینکه سرمایه صندوق هم‌اکنون به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: در هیأت امنای صندوق هم مصوب شده است که این سرمایه تا سال ۱۴۰۶ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. وی یکی از اهداف اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری را افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان به ۷ درصد تا پایان برنامه هفتم توسعه عنوان کرد. این نمایشگاه امروز نهم خردادماه با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با معرفی بیش از یک‌هزار فرصت شغلی برپاست.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان
در نمایشگاه روسیه
پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی کازان روسیه (agrovolga) با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا می‌شود. این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و کشت و صنعت، مکانیزاسیون، دام و دامپروری، بذر و نهاده، سورتینگ و بسته‌بندی، مزارع و تولیدکنندگان کشاورزی، سازه‌های کشاورزی، ماشین‌آلات و تجهیزات از محورهای این نمایشگاه هستند. شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی حضور در این پاویون تا روز جمعه ۲۵ خرداد‌ماه ۱۴۰۳ فرصت دارند در سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir ثبت‌نام کنند.

سیاره ای‌ جدید برای سکونت انسان
دانشمندان با استفاده از یک تلسکوپ فضایی سازمان ناسا موفق به کشف جهان وسوسه‌انگیزی شده‌اند. این دنیا تقریباً هم اندازه سیاره زمین و به شکل خارق‌العاده‌ای به منظومه خورشیدی نزدیک است و شاید برای وجود حیات هم راحت و مناسب باشد.
به گزارش ایرنا، سیاره فراخورشیدی گلیس۱۲ ب با فاصله تنها ۴۰ سال نوری از زمین و تا حدی گرم و معتدل است و به طور بالقوه می‌تواند مکان خوبی برای جست‌وجو و یافتن حیات فرازمینی باشد. این سیاره فراخورشیدی حدود ۱.۱ برابر زمین است و به دور ستاره خود با نام گلیس۱۲ می‌چرخد. همچنین این سیاره می‌تواند از آب مایع برخوردار باشد که از اجزای مهم برای حیات است، با این حال این محققان هنوز نمی‌توانند با قطعیت بگویند این سیاره دارای اتمسفر است. به همین علت هنوز مشخص نیست این سیاره قابل میزبانی از حیات است یا نه اما محققان ابراز خوشبینی محتاطانه کرده‌اند.
 
شرکت چینی، رقیب استارلینک
به نظر می‌رسد شبکه اینترنت ماهواره استارلینک یک رقیب تازه پیدا کرده است چراکه یک شرکت چینی تصمیم دارد خوشه‌ای شامل ۱۰ هزار ماهواره را به مدار زمین پرتاب کند. به گزارش مهر، تا آوریل ۲۰۲۴ میلادی استارلینک حدود 5 هزار و874 ماهواره فعال در مدار زمین داشت. از سوی دیگر ایلان ماسک، توسعه‌دهنده این طرح نیز برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد تا تعداد ابزارهای فعال این خوشه را به ۴۲ هزار دستگاه در مدار پایین زمین برساند. هدف اصلی ماسک فراهم کردن اینترنت ارزان برای مناطق دورافتاده در سراسر جهان عنوان شده، اما اکنون شرکت «شانگهای لانیجان» با خوشه ماهواره‌های هانگهو-۳ وارد میدان شده است. این شرکت در ۲۴ مه ‌درخواست ایجاد یک شبکه ماهواره‌ای را در اتحادیه بین‌المللی مخابرات ثبت کرد تا این ابزارها را با ۱۶۰ هواپیمای مداری به فضا بفرستد.

جستجو
آرشیو تاریخی