صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

رکوردشکنی در تولید و صادرات مرغ و تخم‏مرغ

در اواخر دولت دوازدهم با بحران صفی شدن برخی مواد غذایی همچون مرغ و روغن روبه‏رو بودیم و ذخایر کالاهای اساسی کشور به پایین‏ترین میزان خود رسیده بود به طوری که انبارهای کشورمان تنها می‏توانستند غذای 45 روز کشور را تأمین کنند.
این امور سبب شد با شروع به کار دولت سیزدهم، مسئولان تأمین امنیت غذایی دو راهبرد افزایش تولید محصولات کشاورزی و واردات کالاهای اساسی را پیش بگیرند.

وفور تولید مرغ
ایران در دولت سیزدهم با حمایت از مرغداران، از واردکننده مرغ و تخم‏مرغ به صادرکننده این محصولات تبدیل شد. این مهم با جوجه‏ریزی 150 میلیون قطعه‏ای مرغداران رقم خورد و این در حالی بود که نیاز واقعی بازار را 110 تا 120 میلیون قطعه جوجه‏ریزی تأمین می‏کرد. این امر زمانی محقق شد که وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت مازاد بر نیاز مصرف داخل، مرغ تولید کند تا علاوه بر تأمین کامل بازار، مازاد این محصول را به برخی از کشورهای همسایه صادر کند و از این طریق ارزآوری داشته باشد. از طرف دیگر شرکت پشتیبانی امور دام نیز گفته است که در صورت عدم صادرات مازاد گوشت مرغ، محصول مازاد مرغداران را خریداری و در انبارهای ذخایر استراتژیک نگهداری می‏کند.

رونق صادرات تخم‏مرغ
از طرف دیگر میزان تولید تخم‏مرغ و صادرات این محصول نیز با افزایش روبه‏رو شده است به طوری که حمید کاشانی، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم‏مرغ می‏گوید: ایران تا سال 1400 یکی از واردکنندگان تخم‏مرغ در جهان محسوب می‏شود ولی با این حال با روی کار آمدن دولت سیزدهم و برنامه‏ریزی‏های بی‏نظیری که صورت گرفته کشورمان به صادرکننده این محصول تبدیل شده است. وی افزود: در دولت سیزدهم برای نخستین‏بار واگذاری تمام وظایف تولید و برنامه‏ریزی صادرات و واردات به تشکل مرغداران صورت گرفت، به همین دلیل سبب شد در سال 1401 حدود 54 هزار تن تخم‏مرغ و در سال گذشته نیز 137 هزار تن از این محصول صادر شود و حتی کشورمان نسبت به ترکیه که رقیب همیشگی ما در منطقه بوده است وضعیت بهتری پیدا کند.
رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم‏مرغ با بیان اینکه صادرات 160 هزار تنی تخم‏مرغ در سال جاری پیش‏بینی شده است، گفت: در گذشته صادرات به صورت سنتی تنها به افغانستان و عراق صورت می‏گرفت ولی در وضعیت فعلی قطر، امارات، عمان و ترکمنستان نیز به این کشورها اضافه شده و حتی در مقاطعی به پاکستان که خود یکی از تولیدکنندگان تخم‏مرغ است، صادر کردیم.

جستجو
آرشیو تاریخی