صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

اعضای تیم اقتصادی دولت در همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی بر ادامه روند نزولی تورم تأکید کردند

اجماع بر کاهش انتظارات تورمی

روز گذشته و در فقدان شهید جمهور، سی ‌و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با موضوع اصلی «بازآرایی سیاست‌های پولی و نظارتی؛ با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی» و در قالب دو محور کلیدی «سیاستگذاری پولی، ارزی و اعتباری» و «تنظیم‌گری و نظارت» آغاز به کار کرد.
در این همایش اعضای تیم اقتصادی دولت از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص کاهش انتظارات تورمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل اثرگذار بر شاخص تورم، اتفاق نظر داشتند. به گفته آنها، نرخ تورم در دولت شهید رئیسی افت قابل توجهی داشته و بزودی به کانال 20 درصد خواهد رسید.
در این همایش اعضای هیأت عامل بانک مرکزی، صاحبنظران اقتصادی از جمله سخنرانان کلیدی شامل دکتر محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور داشتند.  همچنین در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، با هدف پوشش هر چه بیشتر محورهای اصلی، هفت نشست تحلیلی با دعوت از اساتید، مدیران و خبرگان هر موضوع برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر این، به جهت بهره‌مندی بیشتر از دانش صاحبنظران و کسب دستاوردهای کاربردی‌تر، پیش‌نشست‌هایی نیز در هفته‌های گذشته برگزار شده که در ابتدای هر نشست چکیده مختصری از آنها به سمع و نظر میهمانان ارجمند رسیده و به دنبال‌ آن، گفت‌و‌گوها‌ ادامه خواهد یافت.

 

پیش‌بینی رشد نقدینگی ۱۴ درصدی تا پایان برنامه هفتم

داوود منظور
رئیس سازمان برنامه و بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام اینکه رشد اقتصادی کشور در سال گذشته ۵.۷ درصد بوده است، گفت: پیش‌بینی‌شده رشد نقدینگی در پایان برنامه هفتم توسعه به کمتر از ۱۴ درصد برسد که به تک‌رقمی شدن تورم کمک می‌کند. داوود منظور در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی بیان کرد: هدفگذاری مهم در برنامه هفتم تک‌رقمی شدن تورم است که امیدواریم در ۵ سال آینده این آرزوی دیرینه محقق شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ایجاد بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران توسط دولت از سیاست‌های برنامه هفتم است، تأکید کرد: رشد ۸ درصدی زمانی محقق می‌شود که بستر لازم را ایجاد کنیم.  رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت به عملکرد آیت‌الله رئیسی افتخار می‌کند، چون ایشان خیلی خوب عمل کردند،تصریح کرد: در بودجه عمومی از تنخواه‌گردان بانک مرکزی استفاده نکردیم. در بحث تورم نیز با توجه به تمامی تنش‌ها از جمله ماجرای وعده صادق و انتقام ایران از رژیم صهیونیستی، نرخ تورم به ۳۷ درصد رسیده که با ابتدای کار دولت تفاوت بسیار زیادی دارد. منظور خاطرنشان کرد: در همه مؤلفه‌های بخش خدمات و تولید رشد قابل دفاعی را داریم و توانستیم صادرات ۳۰۰ هزار بشکه در روز را به ۲ میلیون بشکه در روز برسانیم. باید سعی کنیم بخش نفت را توسعه دهیم. برنامه‌ریزی شده تا ظرفیت تولید روزانه نفت کشور ۶۰۰ هزار بشکه دیگر افزایش یابد.

 

بدون تعارف و اغماض با مؤسسات ناتراز برخورد می‌کنیم

سیداحسان خاندوزی
وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد به ساماندهی مؤسسات اعتباری اشاره و تصریح کرد: امیدواریم امسال هم خبرهای خوبی درباره ساماندهی مؤسسات ناتراز اعلام کنیم؛ بدون تعارف و اغماض با ناترازی‌ها برخورد خواهیم کرد.
سیداحسان خاندوزی در سی و یکمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی اظهار داشت: بنگاهداری 13 بانک تحت مدیریت دولت از سال 94 تا شهریور 1400 مجموعاً 54 هزار میلیارد تومان دارایی مازاد واگذار شد، درحالی که در این سه سال بیش از 95 همت از دارایی‌های مازاد واگذار شده است؛ 52 همت هم سهام واگذار شد.
او با بیان اینکه محدودیت‌های مالی سه سال گذشته مشخص است، افزود: 275 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بانک‌های تحت مدیریت دولت داشتیم که رشد 121 درصدی دارد. فقط 15 درصد تجدید ارزیابی بوده است.  
خاندوزی ادامه داد: در سال 1402 به جهت سرعت کاهش شاخص‌های تورمی و کاهش نرخ رشد نقدینگی موفق بودیم و آمار‌های قابل اعتنایی محقق شد.

 

انتظارات تورمی کاهش یافته است

محمدرضا فرزین
رئیس‌کل
بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه انتظارات تورمی کاهش یافته است، گفت: رشد بازار سرمایه و اینکه این رشد از سمت بازار اولیه اتفاق بیفتد، برای ما اهمیت دارد؛ بنابراین تلاش می‌کنیم سیاست‌ها به گونه‌ای اجرا شود که ضمن کاهش تورم، بازار سرمایه آسیب نبیند. محمدرضا فرزین در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: در اقتصاد به دنبال ثبات مالی هستیم. ثبات مالی مفهومی عام‌تر از ثبات پولی و ثبات قیمت‌ها دارد. سال گذشته را با هدف رشد ۲۵ درصدی نقدینگی آغاز کردیم و در نهایت رشد نقدینگی در پایان سال گذشته به ۲۴.۳ درصد رسید.وی تصریح کرد: زمانی که رشد نقدینگی به ۴۵ درصد رسید، برخی از منتقدین می‌گفتند رشد نقدینگی دوباره صعودی خواهد شد و در نهایت نرخ رشد نقدینگی تنها با کنترل ترازنامه کاهش پیدا کرده، اما این‌گونه نشد. ما در دو مرحله، نرخ نسبت سپرده قانونی را افزایش دادیم. زمانی که سپرده قانونی افزایش می‌یابد به‌تنهایی پایه پولی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بخشی از رشد پایه پولی ناشی از خلق پول جدید نبوده، بلکه ناشی از افزایش نسبت سپرده قانونی است. رئیس بانک مرکزی گفت: رشد حجم پول معیار بسیار قدرتمندی برای سنجش انتظارات تورمی است. این نرخ در ابتدای دولت سه‌رقمی شده بود. همچنین در فروردین ۱۴۰۲ به ۷۵.۱ درصد رسیده بود، اما در فروردین امسال به ۱۵.۳ درصد کاهش یافت. کاهش انتظارات تورمی ناشی از سیاست‌هایی است که در کشور اجرا شده و رشد حجم پول را کاهش داده است.  فرزین خاطرنشان کرد: سال گذشته تمرکز ما بر تأمین سرمایه در گردش خانوار و بنگاه‌های اقتصادی بود. تورم نقطه ‌به ‌نقطه تولیدکننده به ۲۳.۳ درصد و تورم سالانه تولیدکننده هم به ۳۰.۳ درصد در پایان اردیبهشت رسید و تورم نقطه ‌به ‌نقطه مصرف‌کننده به ۳۱ درصد کاهش یافت. با این روند امیدواریم در پایان امسال تورم نقطه ‌به ‌نقطه به کانال ۲۰ درصد برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی