صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

ایران در ایران

افزایش امیدوار کننده ورودی آب
به سد کرج
کرج /  در حالی که در اوایل بهار بیش از 70 درصد از حجم آب سد کرج خالی بود، اما در دو ماهه اخیر حجم آب ورودی به این سد افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در 21 فروردین ماه از حجم 180 میلیون مترمکعبی سد کرج حدود 53 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است  که در مقایسه با سال گذشته حدود 10 درصد کاهش داشت. این در حالی است که در حال حاضر بیش از 67 درصد از حجم سد کرج پر شده است اما همچنان نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش ورودی دارد. به گفته رحمان سزاوار مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت منطقه‌ای البرز در زمان حاضر 67 درصد ظرفیت 180 میلیون متر مکعبی سد کرج آب فرا گرفته است که سال گذشته در این مقطع زمانی 71 درصد بود. این بدین معناست که در حال حاضر بیش از 120 میلیون متر مکعب از حجم سد کرج پر شده است اما در عین حال حدود 8 میلیون متر مکعب آب نسبت به سال قبل کمتر وارد سد کرج شده است. سزاوار معتقد است هر چند بارندگی‌های بهار امسال تاحدودی به تقویت سفره‌های زیر زمینی و آب سدهای البرز کمک کرد اما این استان همچنان از نظر آبی وضعیت قابل قبولی ندارد.

 

حمایت ویژه از ‌۵قلوها‌ در لیلان
تبریز /  مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به سلامت کامل مادر و پنج نوزادی که متولد شدند، گفت: اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی  بعد از ثبت شناسنامه نسبت‌ به برقراری مستمری اقدام خواهد کرد.  فرگل صحاف، با اشاره به سلامت کامل مادر و پنج نوزادی که دیروز متولد شدند، اظهار داشت: اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در راستای رسالت حمایتی خود بعد از تشکیل شناسنامه نسبت‌به برقراری مستمری اقدام خواهد کرد. وی افزود: خانوارهای بیش از پنج نفر از مستمری ماهانه به‌مبلغ سه میلیون و 123 هزار تومان برخوردار خواهند شد. صحاف در خصوص دیگر رویکردهای حمایتی گفت: با ثبت‌نام در سایت ایران جوان دیگر مساعد‌ت‌هایی که هدیه مقام معظم رهبری است نیز به این خانوار اختصاص پیدا می‌کند. جواد احمدیان، جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در ادامه گفت: پنج فرزند پسر خانواده حضرتی در بیمارستان الزهرا(ع) در سلامت کامل به دنیا آمدند. وی با اشاره به رایگان شدن خدمات ارائه‌ شده به مادر نوزادان در این بیمارستان گفت: ارائه تمام خدمات درمانی به نوزادان و کودکان زیر هفت سال در تمامی بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان الزهرا(ع) رایگان است.

 

احتمال خسارت‌های گسترده
به کشاورزان
مشاهده آفت زنگ زرد
در مزارع بویراحمد
یاسوج   / مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: آفت زنگ زرد در برخی مزارع گندم شهرستان بویراحمد مشاهده شده و در صورت کوتاهی بهره‌برداران احتمال خسارت‌های گسترده به کشاورزان وجود دارد.
حسین لایقی مطلق اظهار کرد: براساس گزارش‌های دریافتی از کارشناسان جهاد کشاورزی و بازدیدهای میدانی آفت زنگ زرد در مزارع مناطقی مانند دهستان‌های دلی اولاد مؤمن و دشت روم از توابع شهرستان بویراحمد مشاهده شده به همین علت نیاز است تا بهره‌برداران نسبت به سمپاشی گندمزارهای خود اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه آفت زنگ زرد با عوامل طبیعی مانند باد و باران جابه‌جا می‌شود تأکید کرد: این آفت در کمین مزارع مناطق سردسیری استان مانند شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون است و سهل‌انگاری بهره‌برداران خسارت‌های گسترده‌ای را برای آنان به همراه خواهد آورد.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آفت زنگ زرد نیز از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا و دمای پایین باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود.
زنگ زرد قارچی به نام puccinia striiformis است که یکی از مهم‌ترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود، این آفت به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر می‌شود و به سرعت این جوش‌ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌کنند که به دنبال آن کل محصول نابود می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی‌های لازم برای برای مسئولان مناطق مستعد بروز این آفت و همچنین برای بهره‌برداران نیز پیامک‌های آگاهی بخشی ارسال شده است. لایقی مطلق تصریح کرد: در سال زراعی جاری مبارزه با آفات زنگ زرد در ۲ هزار هکتار از مزارع گندم استان صورت گرفته است. سالانه حدود یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی