صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

امسال به خودکفایی گندم می‌رسیم

تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی گندم، سرآغازی برای تحول در اقتصاد کشاورزی کشور است

بدون شک نقطه عطف اقدامات دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی را علاوه بر تأمین امنیت کامل غذایی، باید در افزایش تولید محصول استراتژیک گندم قلمداد کرد. دولت شهید ابراهیم رئیسی از ابتدای آغاز به کار با اهتمام ویژه‌ای که بر افزایش تولید گندم و تحقق خودکفایی در تولید این محصول داشت، تمهیداتی برای بالا رفتن خرید تضمینی گندم را اخذ کرد که در نهایت منجر به تحقق خودکفایی در تولید گندم خبازی‌ها در سال گذشته شد و جلوی واردات بی‌رویه و ارزبری کشور را گرفت.
 
جهش نرخ خرید تضمینی گندم
 دولت سیزدهم در سال 1400 به منظور ترغیب کشاورزان برای تولید بیشتر و کاهش وابستگی به واردات، نرخ خرید تضمینی گندم را از 5 هزار تومان در سال آخر دولت دوازدهم به ۱۱ هزار و 500 تومان برای خرید هر کیلوگرم گندم در سال 1401 رساند. این در حالی بود که در سال پایانی دولت دوازدهم حدود ۷ میلیون تن گندم تولید شد که از این میزان فقط 4 میلیون و 700 هزار تن گندم توسط دولت خریداری شده بود اما با تعیین نرخ منطقی خرید تضمینی در سال 1401، 7.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و میزان تولید در سال اول دولت سیزدهم به 11 میلیون تن رسید.
افزایش تولید گندم در سال 1402 نیز ادامه یافت و با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 15 هزار تومان، میزان خرید تضمینی به ۱۰ میلیون و 500 هزار تن و میزان تولید گندم نیز به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.
نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال ۱۴۰۰ و پس از آن نشان می‌دهد که نرخ خرید تضمینی با افزایش ۲۵۰ درصدی همراه بوده است. همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ میزان خرید تضمینی گندم ۱۲۹ درصد افزایش یافت.
اقدام دولت سیزدهم در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای رسیدن به خودکفایی در این محصول استراتژیک، سرآغازی برای تحول در اقتصاد کشاورزی کشور محسوب می‌شود. قیمت اعلام شده برای خرید گندم با رضایت کشاورزان و افزایش تولید همراه شد و بتدریج وابستگی به واردات را کاهش داد. پیش‌بینی می‌شد با روندی که در حال طی شدن بود، خودکفایی کامل گندم محقق شود.
جستجو
آرشیو تاریخی