صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

احیای 8770 واحد اقتصادی

۷۲۰ واحد راکد، در حال بازگشت به تولید هستند


 
یکی از وعده‌ها و شعارهای اقتصادی «شهید جمهور» در دولت سیزدهم، «نهضت احیای واحدهای اقتصای نیمه‌فعال، غیرفعال و راکد» بود که از همان آغاز دولت، توسط رئیس جمهور فقید شروع به کار کرد.

2 هزار واحد در صف انتظار
پیش‌نیاز احیای واحدهای تولیدی راکد، شناسایی آنهاست. نهضت احیا، با راه‌اندازی سامانه‌ای، پراکندگی استانی واحدهای نیمه‌فعال و غیرفعال را رصد کرد. بر این اساس در پایان آبان سال ۱۴۰۲، بیش از ۴۸ هزار واحد غیرفعال-نیمه‌فعال در کشور شناسایی شد.
همچنین برای تمرکز بر احیای واحدهای اقتصادی، مشارکت شوراهای عالی، ستادها، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی مورد نیاز بود، بر این اساس با هماهنگی این نهادها در قالب نهضت احیا که از دی‌ماه ۱۴۰۰ شروع به کار کرد، تاکنون ۸ هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال در دولت سیزدهم احیا شدند.
بر اساس این گزارش، تاکنون نزدیک به ۸ هزار و 770 طرح در نهضت احیا با تدابیر «دولت شهید جمهور رئیسی» به چرخه تولید بازگشته‌اند و ۷۲۰ واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور قرار دارند.
بخشی از منابع مالی استفاده شده برای واحدهای راکد، از طریق سکوهای تأمین مالی جمعی فراهم شده است. در سال ۱۴۰۲ استفاده از ظرفیت سکوهای تأمین مالی با هدف احیای واحدهای تولیدی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود.

بازگرداندن ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد تا پایان امسال
عملکرد احیای واحدهای تولیدی در طول دولت سیزدهم که با توجه ویژه «شهید جمهور» آیت‌الله رئیسی پیگیری می‌شد، نشان از بازگشت قابل توجه این واحدها به عرصه اقتصاد دارد. به گفته فرشاد مقیمی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴ هزار و ۱۱۸ واحد تولیدی راکد فقط در بخش صنعت به چرخه تولید بازگشت. همچنین در تداوم این حرکت بنیادین «شهید رئیسی» برای سال‌جاری نیز بر اجرای نهضت احیای واحدهای تولیدی تأکید ویژه داشت و بر این اساس، برنامه‌ریزی برای بازگرداندن ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد تا پایان امسال هدف‌گذاری شد.
بر اساس این گزارش، در طول ۲ سال گذشته با احیای بیش از ۸ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی، ۱۹۱ هزار شغل جدید ایجاد و ۲۴۰ همت از سرمایه‌های مردم احیا شد.

جستجو
آرشیو تاریخی