صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

عملیات مقاومت در جبالیا به رغم تکذیب صهیونیست‌ها مورد توجه و تحسین تحلیلگران قرار گرفت

7 اکتبری دیگر

 امیر فرشباف
خبرنگار

 ابو عبیده سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس طی سخنانی از اسارت چند نظامی صهیونیست در عملیات عصر شنبه مجاهدان این گردان‌ها در جبالیا خبر داد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، سخنگوی قسام اعلام کرد تازه‌ترین عملیات ما عصر شنبه در شمال نوار غزه انجام شد و طی آن مجاهدان قسام یک تیم نظامی صهیونیستی را به داخل یکی از تونل‌ها در اردوگاه جبالیا کشانده و با آنها در داخل و دهانه تونل درگیر شدند.
سخنگوی نظامی حماس تأکید کرد که مجاهدان قسام از نقطه صفر با نظامیان صهیونیست درگیر شده و با نارنجک و بمب به نیروی پشتیبانی که به مکان حادثه آمده بود، حمله کردند و پس از اینکه همه نیروها را کشته، زخمی و اسیر کردند و سلاح‌ها و تجهیزات آنها را به کنترل خود درآوردند، از مکان عملیات خارج شدند.
گفتنی است، اندکی بعد از این عملیات، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد یک نظامی ارشد صهیونیست به نام سرهنگ «ایتامار ایتام» پسر «آوی ایتام» وزیر پیشین مسکن رژیم صهیونیستی نیز در جبالیا بشدت زخمی شد.
 
پیام‌ها، واکنش‌ها و تحلیل‌های عملیات قسام
این عملیات پیروزمندانه که یادآور عملیات ده سال پیش مقاومت در به اسارت گرفتن «شائول آرون» نظامی صهیونیست بود، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت. جنبش انصارالله یمن اولین گروهی بود که این عملیات را به حماس تبریک گفت.
دفتر سیاسی جنبش انصار‌الله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات گردان‌های قسام در جبالیا امت را سربلند کرد. در این بیانیه آمده است: این عملیات جهادی قهرمانانه را که گردان‌های قسام علیه دشمن صهیونیستی انجام داد، ستوده و تبریک می‌گوییم.
انصار‌الله افزود که شما با جهاد و قهرمانی خود امت را سربلند کردید و با صبر، ثبات قدم و پیروزی‌های خود، دنیا را شگفت زده کردید.
کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز در پیامی عملیات قسام در جبالیا را تبریک گفتند. به گزارش خبرگزاری سما، در این بیانیه آمده است: «وحدت میدانی و هماهنگی بالای گروه‌های مقاومت، سیلی سختی به ارتش اشغالگر و رهبران جنایتکار آن زد. عملیات جبالیا نشان داد که آنها از ضعف فرماندهی، برنامه‌ریزی و اطلاعاتی رنج می‌برند و هیچ هدفی جز قتل زنان و کودکان و نابودی تمام شئون حیات در غزه ندارند.»
علاوه بر پیام‌های تبریک، تحلیلگران و محافل سیاسی و رسانه‌ای نیز نسبت به این رویداد واکنش نشان دادند. یک کارشناس نظامی عراقی در گفت‌و‌گو با الجزیره تأکید کرد که عملیات کمین در اردوگاه جبالیا، دارای سطح بالایی از برنامه‌ریزی راهبردی و میدانی است که ارتش‌ها هم قادر به انجام آن نیستند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، حاتم فلاحی تصریح کرد که کشتن، زخمی کردن و اسارت یک گروه کامل از نیروهای اسرائیلی بیانگر این است که عملکرد مرکز فرماندهی و کنترل (مرفوک) در جبهه مقاومت عالی و حرفه‌ای است.
نضال ابوزید، کارشناس نظامی اردنی از منظری دیگر، عملیات زنده‌گیری نظامیان اشغالگر در شمال غزه را ضربه محکمی دانست که ترتیب مذاکرات آتش بس را تغییر خواهد داد.
به گزارش سما، ابوزید در گفت‌و‌گو با پایگاه «عربی۲۱» پیش‌بینی کرد که این روند می‌تواند دولت نتانیاهو را تدریجاً وادار به از سرگیری مذاکرات و خروج از رفح کند.
وی تأکید کرد: با تحلیل محتوای سخنان ابوعبیده می‌توان فهمید که قدرت رسانه‌ای مقاومت با توجه به عملیات روانی رسانه‌های اسرائیلی که سعی در توجیه یا تکذیب شکست‌ها دارند، همچنان ثابت و منسجم باقی مانده است.
به دنبال این عملیات، مردم در نواحی مختلف لبنان و فلسطین به شادی پرداختند و کاربران نیز در فضای مجازی از عملیات قسام استقبال کردند. در سمت مقابل، صدها شهرک‌نشین به همراه خانواده‌های اسرا با صدور بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به جنگ در غزه و بازگشت اسرای خود شدند. آنها تأکید کردند که «نابودی حماس و استرداد اسرای اسرائیلی از غزه» ادعای پوچ کابینه جنگ است.
 
چپ و راست، ناامید از نتانیاهو
همزمان با این رویداد، انتشار یک نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی پیرامون نتیجه جنگ، پرده از میزان امید شهرک‌نشینان به توان دولت صهیونیستی برداشت. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت و دانشگاه «رایخمن» اقدام به برگزاری یک نظرسنجی در میان صدها شهرک‌نشین کردند که بر اساس آن اکثریت این افراد گفتند حماس، پیروز جنگ غزه است.
بر پایه نتایج این نظرسنجی، 37 درصد از طرفداران احزاب راست گفته‌اند حماس در جنگ پیروز شده و تنها 16 درصد رژیم اسرائیل را پیروز این جنگ دانسته‌اند.
همچنین 40 درصد از طرفداران احزاب چپ و میانه معتقدند که حماس پیروز جنگ است و تنها 4 درصد از آنها گفته‌اند رژیم صهیونیستی پیروز جنگ است. علاوه بر این، 63 درصد از شهرک‌نشینان نیز گفته‌اند امریکا نسبت به قبل، برای سفر، از امنیت کمتری برخوردار است.
در همین راستا، «نداو ایال» خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت هم تأکید کرد که بخش زیادی از صهیونیست‌ها معتقدند حماس پیروز جنگ است و از هر 10 نفر، فقط یک نفر معتقد به پیروزی «اسرائیل» است.
«آوی یسخاروف» دیگر روزنامه‌نگار صهیونیست نیز تأکید کرد که اسرائیل بیشترین فاصله ممکن را با کسب پیروزی مطلق در غزه دارد؛ اما در مقابل، حماس به آن بسیار نزدیک‌تر است.
یسخاروف گفت: جنگ به پایان خود نزدیک می‌شود بدون اینکه ارتش حتی یکی از اهداف خود را محقق کرده باشد و هیچ دیدگاهی در مورد «روز بعد از جنگ» که متضمن ادامه سیطره گروه‌های فلسطینی بر نوار غزه خواهد بود، وجود ندارد.
عملیات قسام در جبالیا در حالی صورت گرفت که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی زیر ضرب سنگین بحران‌ها رفته و بر اثر اعتراضات اجتماعی، اختلافات سیاسی درونی، نافرمانی فزاینده نظامیان و فشارهای حقوق بشری و دیپلماتیک بین‌المللی، در آستانه شکست قرار دارد. مهمتر از همه اینکه به لحاظ میدانی، آنچه از عملکرد ارتش اشغالگر می‌توان فهمید، دچار شدن به نوعی سرگردانی میان شمال و جنوب و ناتوانی در رسیدن به یک موضع عملیاتی قابل اتکا در زمین سراسر مسلح غزه است.

حملات مضاعف قسام به پیکره رژیم صهیونیستی
در اقدامی دیگر توسط گروه مقاومت فلسطین، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دست کم 12 موشک از غزه به سمت تل آویو شلیک شده است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که حمله موشکی به تل آویو از شهر رفح و در فاصله چندصد متری نیروهای اسرائیلی انجام شده است. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد از مجموع موشک‌های شلیک شده از رفح 8 موشک به منطقه تل آویو بزرگ رسیده و به آن اصابت کرده است. در پی این حملات آژیرهای هشدار در کفارسابا، هرتزلیا و رعنانا در شمال تل‌آویو به صدا درآمد.
منابع خبری تصاویری از آتش‌سوزی در شهرک «بنی براک» در نزدیکی تل آویو در پی اصابت موشک‌های عزالدین قسام منتشر کرده‌اند. همچنین تصاویری از تخریب خانه‌ها و گودال‌های عمیق که توسط موشک‌ها ایجاد شده موجود است.
روزنامه یدیعوت آحارونوت در این مورد خبر داد که پس از حمله موشکی شدید از غزه، آژیر خطر در تمامی شهرهای مرکز اراضی اشغالی و تل‌آویو بزرگ به صدا درآمد.
در مجموع روز گذشته منطقه جبل العلم در شمال اسرائیل بشدت مورد اصابت راکت و توپخانه مقاومت قرار گرفت وحملات پهپاد‌های انتحاری و راکتی نیز در بخش متولا انجام شد. همزمان با پرتاب موشک از غزه به سمت تل آویو، شلیک توپخانه و موشک از سواحل مدیترانه به سمت جولان تشدید شده است که می‌توان گفت یک ضربه گیج کننده به اسرائیل وارد شده است که هرگز فکرش را هم نمی‌کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی