در نشست «مردم بر چه گریستند؟» عنوان شد

امتداد عهد با جمهوری اسلامی

گروه فرهنگی / این روزها ویژه‌برنامه‌های مختلفی به میزبانی اهالی فرهنگ و هنر در سوگ رئیس‌جمهور فقید کشورمان و هیأت همراه ایشان برگزار می‌شود که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به نشست «مردم بر چه گریستند؟» اشاره کرد که به همت کانون اندیشه جوان برگزار شد.

تشییعی باشکوه در قدردانی از رئیس‌جمهور خادم
در این نشست که به موضوع «گفت‌وگو درباره مردم؛ اشکی که می‌ریزند و سیاستی که می‌ورزند» به تشییع باشکوه رئیس جمهور شهید و همراهان می‌پرداخت، سجاد صفار هرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، اسماعیل نوده فراهانی عضو هیأت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس و سیدعلی سیدان سردبیر مجله سوره سخنرانی کردند. سجاد صفار هرندی، مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در این نشست، ضمن بررسی تعاریف مختلف مسأله سیاست گفت:«سیاست به معنای خاص و محدودش اهل خودش را می‌طلبد. در یک نظام پیچیده مثل نظام‌های کنونی مقوله سیاست حرفه‌ای باید وجود داشته باشد. اما سیاست لزوماً اخلاق‌زدوده و این‌ دنیایی نیست بلکه می‌تواند واجد روح و جهت و معنای معنوی و اخلاقی باشد. به نظر من آقای رئیسی نماینده چنین تعریفی از سیاست بود.» وی با تأکید بر این‌که آیت‌الله رئیسی تقوایی داشت که او را از پوپولیسم دور می‌کرد، تصریح کرد: «ایشان به عقلانیت کارشناسی بشدت توجه داشت و رویکردش ضد پوپولیستی بود. آقای رئیسی در اسفند ۱۴۰۰ در اوج محبوبیت بود ولی در ابتدای ۱۴۰۱ به این نتیجه رسید که باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند. کاملاً واضح بود که محبوبیتش تضعیف می‌شود، ولی از انجام این مسأله شانه خالی نکرد. او همچنین در مسأله ارزش‌ها غیور بود.»

رئیس‌جمهور و سردار سلیمانی هم‌مسیر بودند
اسماعیل نوده فراهانی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه مذاکره با دشمن باعث ایجاد سرخوردگی و ناراحتی می‌شود، گفت:«مذاکره با امریکا در دوره اعتدال، فشاری را بر جامعه وارد کرد. اگر شهید سلیمانی نبود، جامعه ما از هم می‌پاشید چون ما در بخشی ضعیف می‌شدیم، اما از آن طرف او موفقیت‌هایی به دست می‌آورد و ما به آن امید زنده بودیم. پس از آن دوره، رئیس‌جمهور تلاش کرد آهسته و پیوسته اقداماتی انجام بدهد.» او ادامه داد:«جامعه توانست کم کم چیزهایی به دست بیاورد. قرار نبود در چهار سال همه آسیب‌ها ترمیم شود. او نشان داد که می‌توانیم روی پای خود بایستیم، البته به شرطی که افرادی که پرچم ایستادن را به دست گرفتند، قابل اعتماد باشند. این جمعیت مراسم تشییع نشان می‌دهد که این راه قابل رفتن است. در این ماجرا امام جمعه‌ و وزیر امور خارجه‌ای را داریم که می‌توانند برای روحانیت و سیاستمداران الگو باشند. این الگوها باید حفظ شود.» سید علی سیدان سردبیر مجله سوره با اشاره به معنویت شهید رئیسی گفت: «مردم آقای رئیسی را در امتداد یک عهدی شناسایی می‌کردند که با تشکیل جمهوری اسلامی ایجاد شده بود. مردم متشکل هم‌عهد به واسطه محبتی که داشتند برای شخصیت آقای رئیسی گریه کردند. شهید رئیسی نماینده جمهوری اسلامی بود، عادت کرده بودیم سیاسیون تراز اول ما یا نماینده جمهوری اسلامی نباشند یا آرام آرام از آن فاصله بگیرند. عده‌ای می‌گفتند ما رأی آوردیم ولی نماینده نظام نیستیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی