صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

ویژگی‌های حکمرانی فرهنگی آیت‌الله رئیسی به روایت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

تأکید بر «عقلانیت» و «نگاه جمعی» در امور فرهنگی

‌«شورای عالی انقلاب فرهنگی» نهادی است که مرجع عالی سیاستگذاری فرهنگی به شمار می‌رود و خط‌ مشی‌گذاری امور فرهنگی و آموزشی کشور را عهده‌دار است چنانکه تصمیمات آن در حکم قانون و لازم‌الاجراست و ریاست این شورا، برعهده رئیس‌جمهور است. در بازه زمانی سه ساله‌ای که شهید آیت‌الله رئیسی سکاندار این نهاد بود، تصمیمات و سیاست‌های فرهنگی و آموزشی اثرگذاری را شاهد بودیم. دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مصاحبه‌ای که با «رادیو گفت‌وگو» داشت به نکات قابل‌توجهی درباره ویژگی‌های الگوی حکمرانی فرهنگی شهید آیت‌الله رئیسی اشاره کرد و «عقلانیت» و «نگاه جمعی» را از ویژگی‌های مدیریت فرهنگی ایشان برشمرد که فرازهایی از آن را برای شما روایت می‌کنیم.

یاسین مقدم
خبرنگار

 آیت‌الله رئیسی تأکید داشت که امور فرهنگی کشور به تعویق نیفتد
دکتر خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شهید آیت‌الله رئیسی را جزء معدود رؤسای جمهوری معرفی می‌کند که در مشی حکمرانی او «امور فرهنگی» در اولویت قرار داشت. از این‌رو با حضور او در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان ریاست این شورا و با دغدغه‌ای که پیرامون مسائل فرهنگی داشت، «سیاستگذاری فرهنگی» در کشور جدی‌تر پیش‌ رفت. از همین رو بود که در دوره ریاست ایشان بر این شورا، ۲۴ مصوبه بر زمین مانده ابلاغ شد: «ایشان خود را مقید به حضور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌کردند؛ حتی اگر سفرهای خارجی ایشان با جلسات شورا تداخل پیدا می‌کرد به روزهای بعد موکول می‌شد تا امور فرهنگی کشور به تعویق نیفتد.»
 مثال دیگری که دکتر خسروپناه آورد تا‌ شأن فرهنگ در مکتب مدیریتی آیت‌الله رئیسی را تبیین کند، اشاره به تدوین سند موسیقی بود: «سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی ۸۰ مصوبه داشت که یکی از این مصوبات مهم، سند موسیقی بود که اتفاقاً با تأکید آیت‌الله رئیسی به سرانجام رسید. کارهای برزمین مانده این شورا در دوره ریاست ایشان با پیگیری و توجه‌شان به امر فرهنگ تسریع شد. چنانکه در دوره ایشان، مصوبات حوزه فرهنگ به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و حدود 50 درصد از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کرد.»
 
شهید رئیسی نگاه‌های متنوع و متکثر فرهنگی را در تصمیمات فرهنگی لحاظ می‌کرد
دکتر خسروپناه تأکید کرد که وجه بارز مدیریت فرهنگی آیت‌الله رئیسی در نظر گرفتن «عقلانیت» و «نگاه جمعی» بود تا بتوان نگاه‌های متنوع و متکثر در امر فرهنگ را در سیاستگذاری این عرصه لحاظ کرد: «به‌عنوان مثال «سند صنایع دستی» با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و بیش از هزار نفر از اصحاب و صاحبنظران این حوزه تدوین شد، چراکه ایشان اصرار داشتند باید همه ذینفعان در تدوین آن مشارکت داشته باشند.»
 
طی 3 سال ریاست آیت‌الله رئیسی بر شورا، به اندازه ۲۰ سال گذشته مجتمع‌های فرهنگی ساخته شد
دکتر خسروپناه الگوی مدیریت فرهنگی آیت‌الله رئیسی را «مردمی» خواند و مثال‌هایی آورد تا نشان دهد که «شأن مردم» و «منزلت فرهنگ» در حکمرانی ایشان چه عیاری دارد. او به تعداد مجتمع‌های فرهنگی که در دوره ریاست جمهوری ایشان ساخته شد، استناد کرد و گفت: «طی این سه سال شاید به اندازه ۲۰ سال گذشته، مجتمع‌های فرهنگی ساخته شد. تدوین سند تئاتر از موضوعات مورد پیگیری ایشان بود چرا که معتقد بودند به تئاتر کم‌توجهی شده است و همان‌طور که در کشور سازمان سینمایی داریم باید بنیاد تئاتر هم داشته باشیم و تأکید داشتند که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین سند و سیاستگذاری در این زمینه حتماً از اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب تئاتر مشورت بگیرند و رأی و نظر آنان را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنند. ایشان در زمان ریاست‌شان بر شورای عالی انقلاب فرهنگی«شورای هنر» را بعد از 10 سال تعطیلی، مجدد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کردند.»
 
بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت که شهید آیت‌الله رئیسی همواره به «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» تأکید داشت و آن را  به‌ جای سند ۲۰۳۰ مدنظر قرار می‌داد. نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در دولت قبل اجرایی نشده بود در دوره ریاست ایشان بر شورا، اجرای آن آغاز شد. علاوه بر این، بازنگری در نقشه جامع علمی کشور به‌عنوان یکی از اسناد مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دوره ایشان پیگیری شد. همچنین ایشان معتقد بودند برای ارتقای استادان دانشگاه‌ها تنها نگارش مقاله کفایت نمی‌کند و لازم است که اهالی دانشگاه و نخبگان کشور در مسیر حل مسائل کشور تولید علم داشته باشند: «با تأکیدات و پیگیری آیت‌الله رئیسی بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی آغاز شد و اکنون در حال نهایی شدن است.»
 
پیگیری آیت‌الله رئیسی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» یکی دیگر از مواردی بود که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشاره کرد تا گواهی به اهتمام آیت‌الله رئیسی در اجرای امور فرهنگی برزمین مانده باشد: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اسناد مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی است که آیت‌الله رئیسی پیگیر اجرایی‌ شدن آن بودند و با تأکیدات ایشان بازنگری و تدوین نقشه اجرایی‌ کردن آن آغاز شد و وزارت آموزش و پرورش با همراهی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی این نقشه را تدوین کردند و به‌تازگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. همچنین معلمان بسیاری در تدوین این نقشه مشارکت داشتند که این امر مایه خشنودی آیت‌الله رئیسی بود.»
 
راه‌اندازی مجدد «شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» با دستور آیت‌الله رئیسی
در وزارت امور خارجه شورایی به نام «شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» داشتیم که مدت‌ها تعطیل بود. دکتر خسروپناه گفت به‌دلیل توجهی که آیت‌الله رئیسی به ایرانیان خارج از کشور داشت و از ایرانیان خارج از کشور به‌عنوان «ظرفیت» یاد می‌کرد که نباید ارتباط‌شان با کشور مختل شود از همین رو، در دوره ریاست سه ساله ایشان بر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حمایت‌های ایشان، مجدد این شورا تشکیل شد و مسئولیت آن به وزارت خارجه سپرده شد.
دکتر خسروپناه در بخش پایانی گفت‌وگوی خود به نکته قابل‌ تأمل دیگری هم اشاره کرد: «آیت‌الله رئیسی همواره به اعضای شورای انقلاب فرهنگی تأکید می‌کردند که در هر موضوعی، نخست راهبردهای علمی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب را مدنظر داشته باشید و بعد با این ریل‌گذاری، سندهای لازم در امور فرهنگی ، آموزشی و علمی کشور را بنویسید.»

 

بــــرش

یک کارنامه وزین از یک سیاستمدار فرهنگی

 ۲۴ مصوبه بر زمین مانده شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دوره ریاست ایشان ابلاغ شد
  «شورای هنر» بعد از 10 سال تعطیلی، مجدد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد
  «شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» بعد از مدت‌ها تعطیلی، مجدد در وزارت امور خارجه راه‌اندازی شد
  با تأکیدات و پیگیری آیت‌الله رئیسی، بازنگری در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی آغاز شد و اکنون در حال نهایی شدن است
  آیت‌الله رئیسی معتقد بودند به تئاتر کم‌توجهی شده است و همان‌طور که در کشور سازمان سینمایی داریم باید بنیاد تئاتر هم داشته باشیم
 یکی از این مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته «سند موسیقی» بود که اتفاقاً با تأکید آیت‌الله رئیسی به سرانجام رسید
  «سند صنایع دستی» با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و بیش از هزار نفر از اصحاب و صاحبنظران این حوزه تدوین شد چرا که  ایشان اصرار داشتند باید همه ذینفعان در تدوین آن مشارکت داشته باشند
  آیت‌الله رئیسی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با مشارکت معلمان تأکید بسیار داشتند
  طی 3 سال ریاست آیت‌الله رئیسی بر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاید به اندازه ۲۰ سال گذشته مجتمع‌های فرهنگی ساخته شد

جستجو
آرشیو تاریخی