صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

تحول بخش مسکن پس از یک دهه رکود


ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید، ساخت مسکن را در اولویت‌ برنامه‌های دولت قرار داد و از زمان روی کار آمدن، بر ساخت 4 میلیون مسکن تأکید داشت. با توجه به مشکلات انباشته بخش مسکن، کاهش تولید مسکن در یک دهه، افزایش متقاضیان مسکن و جهش قیمت مسکن و اجاره‌بها، رئیس جمهور رفع این مشکل عظیم را که بر اقتصاد کشور و اقتصاد خانوار اثر منفی گذاشت در رأس قرار داد و به سرعت مقدمات اجرای آن شروع شد. متوسط ساخت مسکن در دولت گذشته به سالانه ۳۰۰ هزار واحد کاهش یافت، آن هم در شرایطی که ساخت حدود سالانه یک میلیون مسکن با توجه به نیاز مصرفی خانوار در برنامه‌های بالادستی بخش مسکن آمده بود اما قانون بر زمین مانده وقفه یک دهه‌ای در تولید مسکن ایجاد کرد و باعث شد کشور با عقب‌ماندگی در تولید و انباشت تقاضای مسکن مواجه شود.
‌رشد تولید مسکن که در دهه گذشته منفی 13 درصد بود در دولت سیزدهم به مثبت 4 درصد رسید وامروز پروژه‌های نهضت ملی مسکن به 2.6 میلیون مسکن رسیده و مهمتر آن که سرعت رشد تورم مسکن متوقف نیز شده است.
وزیر راه و شهرسازی در مورد وعده ساخت 4 میلیون مسکن از سوی رئیس جمهور شهید گفت: ایشان به من گفت، اگر این شعار را در انتخابات هم نداده بودم، ‌باز هم این تکلیف قانون و هم نیاز کشور است و باید سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود.
همچنین با اهتمام رئیس جمهور، فرایند ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کرده است. این پروژه‌ها، پروژه‌هایی است که دولت تسهیلات و زمین را در اختیار افراد قرار داده و به غیر از واحدهایی است که مردم خود شروع کرده‌اند.
علاوه بر ساخت مسکن، با تأکید رئیس جمهور شهید بر حمایت از مردم در بازار بخصوص حمایت از مستأجران، در آخرین روزهای حضور رئیس جمهور در دولت سیزدهم، قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها برای اجرا توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که در طول ۷۰ سال گذشته در کشور چنین قانونی برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره ابلاغ نشده بود. در نهایت دولت سیزدهم برای نخستین‌بار در حوزه تقاضا هم اقداماتش را با ساماندهی تقاضای مسکن شروع کرده است. مدیریت بازار، مقابله با احتکار، مقابله با سوداگری و دلالی و همچنین تنظیم‌گری از جمله مواردی است که در این قانون دیده شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی