صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

سهم سه برابری صنعت از رشد اقتصادی

رشد تولید 4 برابری محقق شد

 شهید سید ابراهیم رئیسی از زمانی که رئیس‌جمهور مردم ایران شد، کمک کرد تا بخش قابل توجهی از واحدهای صنعتی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ‌تعطیل شده بودند، احیا شوند.
کارنامه کاری شهید رئیسی در حوزه صنعت، ‌معدن و تجارت، برای همیشه ماندگار شد و فعالان اقتصادی به نیکی از روزهایی که گذشت یاد خواهند کرد. موفقیت‌های کسب شده این توقع را به وجود آورد که رئیس‌جمهور آینده کشورمان، باید راه شهید رئیسی را طی کند.خادم ‌جمهور شهید در بیش از هزار روز از خدمت صادقانه خود، به این فکر بود که چرخ صنعت کشور بخوبی بچرخد و تولیدکنندگان به آینده امیدوارتر شوند.
به استناد آمار و تحلیل بانک مرکزی، رشد بخش صنعت (مجموع کالاهای صنعتی تولید شده) در سال 1400 حدود 3.3 درصد بود و در سال 1401 با اینکه تنها یک‌سال از عمر دولت سیزدهم گذشته بود، این عدد به 9.5 درصد ارتقا پیدا کرد. رشد 3 برابری در حوزه صنعت طی یک‌سال نشان‌دهنده اتفاق و تصمیم‌های مثبتی است که اتخاذ شده است. نرخ رشد بخش معدن در سال 1400، ‌منفی 0.4 درصد بود و سال 1401 این عدد به 2.8 درصد رسید. شاخص دیگری که می‌تواند عملکرد بخش صنعت را نشان دهد، سهم بخش صنعت از کل رشد اقتصاد کشور است. رشد بخش صنعت در سال 1401 (در قیاس با سال 1400) بیش از 9.5 درصد بود در سال 1400 حدود 0.5 واحد از رشد کل اقتصاد کشور مربوط به بخش صنعت بوده، یعنی 3.3 درصد نسبت به سال قبل آن رشد داشته و سهمش‌ در رشد کل اقتصاد کشور 0.5 بود. این سهم در سال 1401 به 1.4 رسیده، یعنی تقریباً سهم آن در رشد کل اقتصاد کشور سه برابر شده است.
سهم ارزش تولیدات بخش صنعت در کل اقتصاد کشور 15 درصد است. یعنی بخش صنعت که 15 درصد از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد، در سال1401 حدود 35 درصد از رشد اقتصاد کشور را بر عهده داشته است. این امر گویای آن است که جهش در بخش صنعت کشور رخ داده است. در 6 فصل (از پاییز 1400 تا انتهای سال 1401)‌ میانگین رشد فصلی بخش صنعت، 8 درصد بوده، اما میانگین رشد فصلی بخش صنعت در مدت فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها 2 درصد بوده‌، که دولت سیزدهم 4 برابر 8 سال دولت گذشته رشد تولید ثبت کرد.
همچنین در روند تداوم دستاورد‌های دولت شهید رئیسی، ماهانه حدود ۱۰ همت منابع اعتباری به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و فولاد منابع تزریق شد.

جستجو
آرشیو تاریخی