صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

با تداوم مقاومت مردم فلسطین و فشارهای بین المللی، رژیم صهیونیستی به میز مذاکره با حماس باز می گردد

دستان تسلیم اسرائیل روی سر

امیر فرشباف
خبرنگار

روز سه شنبه بود که شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی گزارش داد که کابینه امنیتی روز چهارشنبه نشستی قطعی برگزار می کند تا درباره ارائه طرح جدیدی از سوی تیم مذاکره کننده اسرائیلی با هدف تقویت گفتگوها برای آزادی اسرا بحث کند. به گزارش خبرگزاری سما، این نشست به درخواست سه وزیر کابینه جنگ، بنی گانتس، یوآو گالانت و گادی آیزنکوت برگزار شد که اصرار داشتند همان روز برگزار شود، اما با مخالفت نتانیاهو به چهارشنبه موکول شد.
پس از این جلسه بود که سران تشکیلات نظامی رژیم صهیونیستی خواستار انعقاد قرارداد تبادل اسرا در اسرع وقت شدند. وب سایت عبری «والا» به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و وزرای کابینه جنگ تصمیم گرفتند اختیارات هیأت مذاکره‌کننده را گسترش دهند. اگرچه وی توضیح داد: «مطمئن نیست که بتوان در مذاکرات درباره معامله اسرا به موفقیت دست یافت.»
همزمان با این رویداد هم زمزمه‌هایی مبنی بر دیدار احتمالی رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا با رئیس موساد در اروپا با حضور طرف‌های مصری و قطری به گوش رسید.
طبق گزارش «والا»، هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «نیاز فوری» برای دستیابی به توافق برای آزادی اسرای در اختیار حماس وجود دارد. منابعی در مورد جزئیات این جلسه گفتند که همه روسای دستگاه های امنیتی و تیم مذاکره کننده موضع واحدی را در خصوص لزوم اقدام فوری برای دستیابی به توافق برای آزادی صهیونیست‌های در اختیار حماس داشتند. همزمان با موفقیت‌های میدانی جبهه مقاومت در ناکام گذاشتن ارتش اشغالگر، فشارهای بین المللی حقوقی و دیپلماتیک نیز بر رژیم به طور گسترده‌ای افزایش یافته است. علاوه بر 8 کشور عضو اتحادیه اروپا، یعنی بلغارستان، لهستان، چک، رومانی، اسلواکی، مجارستان، قبرس و سوئد که فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند، به تازگی کشورهای ایرلند، نروژ، اسپانیا، اسلوونی، بلژیک، مالت و دانمارک نیز اعلام کرده‌اند که به این روند پیوسته‌اند.
همچنین احتمالات مبنی بر اثربخش بودن احکام دادگاه لاهه در پایان بخشیدن به جنگ و محاکمه مقامات ارشد کابینه صهیونیستی یکی از وجوهی است که سران رژیم را به جمع بندی پیرامون ضرورت دستیابی به توافق با حماس رسانده است. روز پنجشنبه روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» به نقل از یک مقام مسئول در رژیم اشغالگر از بروز نگرانی در کابینه جنگ و نیاز مجدد صهیونیست ها به وتوی ایالات متحده خبر داد. این مقام صهیونیست هشدار داد که صدور احکامی برای توقف جنگ خطرناک‌ترین سناریو است.
گفتنی است که پس از تهدید علنی قضات دادگاه لاهه توسط امریکا ، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از «یهودستیزانه» خواندن تمام فعالیت‌های صلح طلبانه توسط رژیم صهیونیستی، خواستار توقف ارعاب و تهدید قضات دیوان کیفری بین‌المللی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی