صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

رئیس جمهور دل‌ها

ابراهیم راستیان
پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)

ساعت حدود ۷ صبح بود که تمام امیدهای ملت ایران کم کم رنگ باخت تا اینکه به صورت رسمی خبر شهادتش منتشر شد. انالله و اناالیه راجعون. بعد از یک شب بی‌خوابی، همراه با توسل و امید، اعلام کردند که رئیس جمهور محبوبمان به آرزویش رسید و در حال خدمت به مردم شهید شد و باران اشک‌ها نصیب ملت ایران شد. حالا دیگر حاج ابراهیم بی‌ادعا و مخلص و پرکار به استراحت ابدی رفته و نزد پروردگارش روزی می‌خورد. البته فراموش نکنیم که اثر شهید ابراهیم رئیسی از حاج ابراهیم رئیسی بیشتر است. در حجمی از اندوه و غم و ناراحتی، تصمیم گرفتم به نوبه خودم روایتی کوچک از شخصیت ماندگار رئیس جمهور شهیدمان ترسیم کنم و به اندازه قطره‌ای دین خود را به ایشان ادا کنم.
هر چند که آقای رئیسی مشهور و شناخته شده هستند با این حال یک چهره منسجم و یکپارچه در ذهن دانش‌آموزان از ایشان وجود ندارد. یک چالشی که برای معلمان عزیزمان وجود دارد این است که شخصیت رئیس جمهور را چگونه برای دانش‌آموزان معرفی کنیم. در این یادداشت، مهم‌ترین ویژگی‌های شهید جمهور روایت می‌شود. ویژگی‌هایی که می‌تواند به معلمان کمک کند بهتر تصویر رئیس جمهور انقلابی‌مان را به تصویر کشند.

ارادت قلبی به ولی
بدون شک از شئون عاقبت بخیری انسان‌ها رابطه قلبی و عقلی با ولایت است، ولایتی که محور دین است و اگر ولایت پذیری انسان قبول شود، تمام اعمال انسان مقبول می‌شود و اگر ولایت پذیری رد شود، تمام کارهای خیر انسان حبط می‌شود. رابطه قلبی سید ابراهیم رئیسی با حضرات معصومین علیهم السلام، خصوصاً امام هشتم، شاه‌کلید عزت و سربلندی این شهید ملی است. ارادت قلبی ایشان به امام رئوف، او را به مقام خادم الرضا رساند و البته این رابطه قلبی به نایب امام و ولی فقیه نیز آشکار و نمایان بود.
تبعیت سید ابراهیم از ولایت نه از سر تنبلی و جهالت و نه از سر بی‌تدبیری و سست اراده‌ای بلکه از سر عقلانیت و درایت ایشان بود. شهید رئیسی اصول کلان اداره و مدیریت کشور را از رهبری دریافت می‌کردند و متناسب با مسائل و اقتضائات روز بهترین تصمیم‌های اجرایی را می‌گرفتند؛ تصمیماتی که البته با مشورت و عقل جمعی به عمل می‌رسید. جالب است بدانید شهید رئیسی از جمله معدود رئیس جمهورهایی بود که نسبت خود با رهبر جامعه را بخوبی فهم کرده بود و در همین مسیر به دنبال حل مشکلات و تحول در جامعه بود.

مجاهدت خستگی ناپذیر
یکی از ویژگی‌های بارز دوران مسئولیت شهید رئیسی که مقام معظم رهبری هم از آن یاد کردند، خستگی ناپذیری ایشان بود. حاج ابراهیم خستگی را خسته کرده بود. برای پیشرفت و تعالی کشور شبانه‌روز کار می‌کرد و جهاد بدون وقفه داشت. میز ریاست آقای رئیسی تهران نبود، در روستاها و شهرستان‌ها بود. در خاک و گل و باد و باران بود. بی‌جهت نیست که آخر هم در برگشت از همین سفرهای استانی و در حال خدمت به شهادت رسید.
این حجم کار و خدمت نشان دهنده یک ایمان واقعی است: ایمان به خدا، ایمان به ولی خدا و ایمان به بندگان خدا. همین ایمان ایشان است که تلاش و پرکاری‌اش را معنا کرده است وگرنه کارهای نمایشی و صوری اولاً دوام ندارد و ثانیاً همراه با منت به مردم است و ثالثاً جهادی نخواهد بود. ایمان همراه با خستگی ناپذیری شهید ابراهیم رئیسی نشان داد که می‌توان مخلصانه و بدون هیچ انتظار و چشم‌داشتی از حاکمیت و مردم و تا پای جان مجاهدانه خدمت کرد.

تجلی مردم سالاری دینی
اصطلاح مردم سالاری دینی را برای اولین بار مقام معظم رهبری استفاده کردند؛ اصطلاحی که بسیار پرمغز و عمیق است و تحلیل‌های زیادی در مورد آن شنیده‌ایم. در مکتب اسلامی هر چند که دین محور است، مردم در حاشیه نیستند و با حضور و قیام مردم است که حکومت ولایی محقق می‌شود.
در انقلاب اسلامی نمونه‌های اندکی داریم که در میدان عمل این حقیقت را به تصویر کشیده‌اند. سید ابراهیم رئیسی نمونه عینی مردم سالاری دینی بود که ما با چشمان خود مشاهده کردیم. تک تک لحظات سفرهای استانی رئیسی شهادت می‌دهد که ایشان درد مردم داشت و به دنبال حل مشکلات آنان بود. شهید رئیسی به مردم باور داشت و حقیقتاً حل مشکلات انقلاب اسلامی را بدون مردم غیر ممکن می‌دانست. از جنس مردم بود و همراه مردم بود و آخر کار هم در راه خدمت به مردم شهید شد.

استوار در برابر دشمن
از همان روز اولی که رئیس جمهور ایران شد، لرزه به تن دشمنان داخلی و خارجی افتاد. همه دشمنان بخوبی می‌دانستند که برای دفاع از حق الناس ذره‌ای انعطاف نداشت، کما اینکه در دوره ریاست ایشان در قوه قضائیه نیز مبارزه ایشان با مفاسد اقتصادی را همه دیده بودند. یاور مظلومان جهان و خار چشم مستکبران بود. نمونه بارز آن، مبارزه تمام قد با رژیم کودک کش اسرائیل و دفاع جانانه از مردم مظلوم غزه بود.
حمایت ایشان از مردم غزه یک محکومیت صوری نبود که با یک سخنرانی شروع شود و با یک بیانیه به پایان برسد. ایشان و جناب آقای شهید امیر عبداللهیان با تدبیر و عقلانیت، به بیداری جهانی علیه ظلم و ستمگری رژیم غاصب اسرائیل کمک کردند. بی‌جهت نبود که دشمنان ملی و بین‌المللی، کینه و بغض این مرد الهی را داشتند و تمام تلاششان را می‌کردند که ایشان را از سر راهشان بردارند.

سیاستمدار صادق
شاید شنیده باشید که سیاست با دروغ پیوند خورده است و سیاستمدارانی موفق هستند که بیشتر و بهتر می‌توانند دروغ بگویند. در روایات ما دروغ اوج عجز و ناتوانی فرد است. در این نگاه، دروغ سیاستمدار، بی‌تدبیری و ضعف تعقل او را نشان می‌دهد. شهید جمهور آقای رئیسی، مصداق سیاستمدار صادق و نمونه بارز صداقت با مردم بود و این روایت النجاه فی الصدق را در سیاست معنا کرد.
صداقت آقای رئیسی به حدی آشکار و نمایان بود که دوست و دشمن به آن اذعان داشتند. صدق و سادگی این رئیس جمهور مردمی در تاریخ ماندگار خواهد ماند و الگوی صداقت ایشان در سیاست، فصل جدیدی از مدیریت و اداره کشور برای سیاستمداران را خواهد گشود.

رئیس جمهور دل‌ها
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، امام خمینی(ره) را مصداق آیه «اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً» می‌دانستند. علت محبوبیت امام خمینی ایمان و عمل صالح ایشان بود؛ محبوبیتی که در لحظه وداع مردم با پیکر بی‌جان مرحوم امام کاملاً مشهود بود. یکی دیگر از مصادیق آیه مذکور در دوران انقلاب اسلامی، سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی بود که مردم برای تشییع او سنگ تمام گذاشتند.
حاج ابراهیم رئیسی هم حقیقتاً یکی از نمونه‌های بارز این آیه در دوران ما بود. ایمان و عمل صالح حاج ابراهیم ستودنی است. به آرمان‌های امام و آقا ایمان داشت. به اهداف انقلاب اسلامی مؤمن بود و همین ایمان او بود که منشأ تصمیمات و اعمال صالح ملی و جهانی او شده بود. همین ایمان و عمل صالح حاج ابراهیم رئیسی بود که از او یک چهره محبوب و یک شخصیت ملی ساخت و سرانجام پس از شهادت، رئیس جمهور د‌ل‌ها شد و نامش در تاریخ جمهوری اسلامی ایران جاودانه شد.
روحش شاد.

جستجو
آرشیو تاریخی