هنر رئیس جمهور فقید در تسخیر دلها

علی ادیب نیا، کارشناس و تحلیلگر رسانه و روابط بین‌الملل/ در یک عرف جهانی با درگذشت مقامی عالی‌رتبه از یک کشور، رؤسای سایر کشورها متناسب با روابط فی‌مابین مبادرت به همدردی و اظهار تسلیت به ملت و دولت کشور مصیبت زده می‌کنند.
با وقوع سانحه سقوط تلخ بالگرد حامل رئیس جمهور مردمی و همراهان، اکثر دوستان و حتی رؤسای کشورهایی که در محور معاشرت دوستانه و فعال با جمهوری اسلامی نیستند بلافاصله از وقوع حادثه اظهار نگرانی کردند و بعد از مشخص شدن آسمانی شدن آن بنده و عبد صالح خدا نیز سریعاً سیلی از اظهار همدردی از جانب سران کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خطاب به رهبر معظم انقلاب، مردم همیشه در صحنه و اعضای دولت خدمتگزار به کشور ارسال شد و در حال ادامه یافتن است. آنچه در اظهار سر سلامتی مقامات خارجی به ملت ایران شاخص و سر آمد است اظهار تسلیت آنها به مناسبت درگذشت رئیس‌جمهور ایران نیست، بلکه ابراز ارادت و اعلام تأسف و تأثر آنها نسبت به ضایعه درگذشت شخص آقای سید ابراهیم رئیسی است.
پیام‌های ایشان بیش از آنکه یک واکنش و تسلیت مرسوم سیاسی باشد عرض تسلیتی با روح احساسی و بار معنوی است که بی‌گمان ناشی از تأثیر پذیرفتن مقامات خارجی از روحیات اخلاق مدارانه توأم با نزاکت و اخلاص ایشان در ملاقات‌های دو جانبه با رئیس جمهور فقید بود و ثابت کرد که داشتن کرامت اخلاقی و حسن اخلاق محمدی(ص) تا چه اندازه می‌تواند حتی در مناسبات بین‌المللی مؤثر باشد و دل‌ها را تسخیر و با هم مهربان کند. اما در خیل همدردی مقامات خارجی واکنش دوستانه و برادرانه برخی از کشورها از جمله سران محترم روسیه، عراق، پاکستان، هند، سوریه و لبنان جای تقدیر مضاعف دارد چرا که آنها در رویدادی افتخار‌آمیز مبادرت به اعلام عزای عمومی در کشورشان نیز نمودند یا پرچم کشورشان را در سفارت خود در تهران نیمه افراشته کردند. بی گمان در این لحظات حساس و غم انگیز مردم فهیم و عاطفی سرزمین مهر پر گوهر دوستان روز حزن خود را فراموش نخواهند کرد و برای مردمان و دولت‌های دوست آرزوی سلامتی دارند.
جستجو
آرشیو تاریخی