شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

همصدایی اهالی فرهنگ و هنر در غم شهادت رئیس‌جمهور مردمی و محبوب

جز همدلی نباشدمان مرهمی دگر

فرهنگی/ غم شهادت رئیس‌جمهور همه اهالی فرهنگ و هنر را زیر یک پرچم آورده است. به تعبیر رضا میرکریمی، فارغ از سلایق مختلف، به عنوان یک ایرانی اینکه تعدادی از مسئولان تراز اول کشور در مسیر انجام وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست بدهند، دلخراش است و آن‌طور که ابراهیم حاتمی‌کیا می‌گوید با این اتفاق، یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ این سرزمین را دیدیم. این غم مشترک، به نوعی همه را قوم و خویش کرده است. خیل گسترده‌ای از اهالی فرهنگ و هنر خاصه آنهایی که ارتباط مستقیم‌ و حتی یک دیدار نزدیک با ابراهیم رئیسی داشتند در چند ساعت گذشته بغض جمعی‌شان را در واژه‌ها سرازیر کرده‌اند. تأکید بر اخلاص، فروتنی و صمیمیت به عنوان شاخصه‌های فردی و اخلاقی شهید ابراهیم رئیسی در کنار دغدغه ایشان به عنوان رئیس‌جمهور در پیگیری مشکلات و مسائل حوزه فرهنگ نکته مشترک دلنوشته‌های اهالی فرهنگ است؛ تا آنجا که داوود میرباقری، از تأثیر دکتر رئیسی بر حرکت رو به جلوی کاروان سلمان فارسی و حسرت جای خالی او بین بینندگان این سریال می‌نویسد. فعالان این عرصه همچنین قدرشناس فرهنگ‌‌‌دوستی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم بوده‌اند و فارغ از اقتدار و ذکاوت دیپلماتیک، هنردوستی او را ستوده‌اند. علاوه بر واکنش‌های فردی، جمعی از سینماگران و هنرمندان از جمله بهروز افخمی، رضا میرکریمی، محمود رضوی، محمدرضا ورزی و... در بیانیه‌های جمعی نسبت به شهادت رئیس‌جمهور محبوب و مردمی ابراز همدردی کرده‌اند. آنچه می‌خوانید برشی از واکنش اهالی فرهنگ و هنر در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی است.

دلمان لرزید و بُهت‌زده شدیم

ابراهیم حاتمی‌کیا: با انتشار خبر شهادت دکتر رئیسی و هیأت همراه دلمان لرزید و بُهت زده شدیم. امروز یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ این سرزمین را دیدیم. امید است این مقطع حساس با آرامش و اتحاد در راستای منافع و مصلحت ایران عزیز به دور از اختلاف‌های سیاسی و جناحی سپری شود. خداوند در سالروز ولادت امام رضا(ع) خادمش را با امام هشتم محشور کند.

تسلیم تقدیر الهی
رضا میرکریمی: من هم مثل بسیاری از مردم شب را نخوابیدم و پیگیر اخبار بودم و امیدوار بودم که این سانحه هولناک با خبری خوش به انتها برسد. ولی تقدیر الهی چیز دیگری بود و باید تسلیم بود. در این روز که متعلق به امام خاص ایرانیان، امام رضا(ع) است، خوب است همه کسانی که دل در گرو این سرزمین داریم با هم برای سربلندی ایران عزیز تلاش و دعا کنیم. 

 

جان نهادن بر سر پیمان مردم

مهران رجبی: دکتر سید ابراهیم رئیسی مردی جهادی بود که جان بر سر پیمانی که با مردم بسته بود، نهاد. زمانی که کشور هیچ ثباتی نداشت ایشان با ورود به میدان و به عنوان مرد عمل، کشور را به ثبات رساند. فقدان ایشان ضایعه تلخی برای مردم ما محسوب می‌شود.

تأثیر مساعدت‌های رئیسی
در حرکت کاروان سلمان فارسی

داوود میرباقری: خبر درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان عزیز او تأثر عمیقی در قلوب یکایک همکارانم در پروژه سریال سلمان فارسی به وجود آورد، درحالی که امید داشتیم یکی از بینندگان آن باشد. نگاه فرهنگی دکتر رئیسی و مساعدت‌های دولت ایشان، تأثیر زیادی در حرکت رو به جلوی کاروان سلمان فارسی داشت. از خداوند بزرگ همنشینی این سید بزرگوار با حضرت سلمان را مسألت کرده و به نمایندگی از پروژه، این فقدان را تسلیت و تعزیت می‌گویم.


 متین در ظاهر و جنگنده در باطن
داریوش ارجمند: شهادت مزد تلاش‌های خستگی‌ناپذیر دکتر سید ابراهیم رئیسی در طول مسئولیت‌های او بود. آرام و متین در ظاهر، ولی پرخروش و جنگنده در باطن برای خدمت به مردم ایران بود و خستگی را نمی‌شناخت. او می‌توانست در پایتخت باشد و وقایع و اتفاقات کشور را از پشت میزش رصد کند، بدون آنکه خطر را به جان بخرد، ولی رئیسی مرد عمل بود. او و همراهانش با کوله‌باری از افتخار خدمت به مردم ایران به سوی معبود پر کشیدند.

 

در «شهادت» حقیقت است،
 نه ترس و یأس!

هادی مقدم‌دوست: زندگی احترام ویژه دارد، اما فریب و حب دنیا حتی مجال زندگی را هم می‌گیرد. آنکه نگاهش واقع‌بین باشد مرگ را نه‌تنها از قلم نمی‌اندازد که به آن نگاه ویژه «پیدا» می‌کند، یعنی چیزی را که هست پیدا می‌کند، بالاترین نگاه ویژه به مرگ جز «شهادت» نیست که در آن نه تردید است، نه خوف و حزن و یأس، یعنی مرگ در راه حق و حقیقت. این شکل از دنیا رفتن فرق دارد با «مُردن». شهید تا لحظه آخر نه برای خودش و منیت‌هایش و دنیا بلکه در راه حق به خلق و خلایق خدمت می‌کند.


 فراموششان نمی‌کنیم
اصغر سمسارزاده: به تمام ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم؛ این تسلیت را باید گفت چراکه دکتر رئیسی چند سال زحمت کشیدند و دوران سختی را پشت سر گذاشتند، دورانی که برای هر رئیس‌جمهور می‌توانست مهلک و کشنده باشد. ایشان تلاش خودشان را کردند؛ ما نمی‌توانیم کارهایی را که کردند فراموش کنیم.

 

شنوای حرف‌های ما بود

امیردژاکام: یک روز هنرمندان با ایشان گفت‌وگویی داشتند و مرا هم دعوت کردند. من از قبل گفته بودم که حرف‌های من تند است، ابایی ندارم و نقدهایم را مطرح می‌کنم. همچنان به من گفتند بیا و حرف‌هایت را بزن. آن روز من مسأله تجاری‌سازی هنر را مطرح کردم و از قضا خیلی هم تند بیان کردم. ایشان گوش کرد و در آخر سمت من آمدند و گفتند: شما در ابتدای سخنان خود گفتید که چهار نکته را مطرح می‌کنید در صورتی که سه نکته را گفتید. نکته آخر را چرا مطرح نکردید؟ من هم گفتم: به من وقت ندادند و ایشان گفت: همین حالا بگویید. ایشان این مسأله را پیگیری کرد و دستور پیگیری هم داد. دقت ایشان به نقدهای هنرمندان مثال‌زدنی بود. دلم بابت از دست دادن ایشان واقعاً سوخت. ایشان پس از شنیدن صحبت‌های من گفتند حق با شماست و شما درست می‌گویید و دستور پیگیری دادند.


 در خدمت مردم
جعفر دهقان: شهید دکتر رئیسی آن‌قدر با محبت بود که انسان هیچ‌گاه لطف و محبتش را فراموش نمی‌کند. این بزرگوار می‌خواست همیشه به مردم خدمت کند و تمام تلاشی که داشت، از بین بردن فساد بود اما نتوانست آن را تمام کنند و امیدوارم رئیس‌جمهور بعدی، ادامه‌دهنده راه ایشان در مبارزه با فساد باشد.

 

کار برای رفاه هنرمندان

رضا رویگری: در دوره‌ای که ایشان رئیس‌جمهور بودند، بیش از همیشه احساس کردم که برای رفاه هنرمندان کار می‌کنند.

 

به احترام رئیس‌جمهور

 هادی مرزبان: شهادت رئیس‌جمهور را به اصحاب فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم. به احترام رئیس‌جمهور و شهدای این حادثه، تمرین‌ها را کنسل کردم.

 

مخلص، هدفمند 
و خستگی‌ناپذیر
سعید ابوطالب: شهید دکتر رئیسی سه مشخصه بارز و مثبت داشتند: مخلص بودند، هدفمند بودند، پیگیر و خستگی‌ناپذیر بودند. روح نورانی‌اش با شهدا و امام عزیز محشور باشد ان‌شاءالله.


 پایانی تراژیک و غرورانگیز
بابک خواجه‌پاشا: شهادت در راه ملت و مردم ایران یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که می‌تواند نصیب یک خدمتگزار شود و خیلی خوشحالم که این مقام، نصیب این عزیزان شد. چنین رابطه‌ای به‌سادگی دست‌یافتنی نیست. آنها همواره در کنار مردم و بی‌غل و غش و ساده بودند. همین ساده بودن و با مردم بودن است که مسیر را پیش برده ‌است و احساس می‌کنم پایانی تراژیک و غرورانگیز برای این عزیزان اتفاق افتاده است.

جایتان روی زمین خالی است، آدم‌حسابی‌های کاردرست!
حامد سلطانی: چقدر لفظِ شهید برازنده است برای مردانی که سرشان به تنشان می‌ارزد… برای مردانی که دلشان برای مردم می‌تپد… برای مردانی که استراحت را گذاشته‌اند بعدِ شهادت… امام رضا(ع) خوب بلد است چطور آبرو جمع کند برای خادمانش و خادمانِ خادمانش و خادمانِ زائرانش… حالا هر سال روزِ ولادتش، سالروزِ شهادتِ شماست! گوارای وجودتان… جایتان روی زمین خالی است، آدم‌حسابی‌های کاردرست!

 

شهادت مبارک
آقای وزیر فرهنگ‌دوست
 امین اشرفی: آقای وزیر متین، آقای وزیر فرهنگ‌دوست، آقای بلندبالای شیک‌پوش، آقای امیرعبداللهیان شهادت‌تان مبارک. عجب که امروز به نسبت آن روز خاص این بالابلندی و بلندهمتی بیشتر به نظرمان می‌آید و عیان‌تر می‌شود که چقدر جامه شهادت برازنده‌تان است. چقدر شمایل کاملی دارید در این تن‌پوشِ افتخار که به ‌نیت و عمل می‌دهند. به قرب و خدمت... از شامگاه یکشنبه، درست از همان لحظات التهابِ ما که دیگر لحظات آرامش شما بود به عنایت و شفاعت ضامن آهو، مدام خاطره‌ای در جلوی دیدگانم رژه می‌رود. خاطره آن شب که با حضور شما برای ما به یادماندنی شد. همان شبی که حس متفاوتی از حضور یک میهمان ویژه به نسبت تمامی میهمانان خاص هر شبی داشتیم. آقای وزیر امور خارجه به دعوت دوستی میهمان ویژه‌ ملاقات با «کلنل» شده بود و ما همه متعجب که مگر وزیری با این سمت دغدغه و فرصت تماشای نمایشی را هم دارد؟ آن هم به همراهی همسر محترم‌شان؟ چه دردناک است ادامه مرور خاطره آن شب وقتی به لحظه ورودتان به سالن و تصویر لبخند شما و آن بانوی مهربان می‌رسم. چه دردناک‌تر می‌نماید صبوری شما و منتظر ایستادن‌تان زمانی که ما به تعجیل دنبال جای مناسب‌تری برای‌تان بودیم. چه این داغ سنگین‌تر می‌شود زمانی که هیجان شما در تقدیر و تشکر از تک تک عوامل نمایش را به یاد می‌آورم که گفتید شما امشب غرور یک قهرمان ملی را در دل من زنده کردید و همین است که نمی‌دانم چگونه از شما تشکر کنم. افسوس از امروز … افسوس از امروز من، افسوس از امروز ما به مرور این خاطرات شیرین دیروز. 

 

رئیس‌جمهور مکتبی

 علیرام نورایی: شهادت جانسوز رئیس‌جمهور مکتبی، جناب آقای دکتر رئیسی و همراهان گرامیشان را به مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان از درگاه احدیت صبر و سلامت خواستارم.

 

 شهادت 
اجر خدمت صادقانه‌ات بود
مسعود شجاعی طباطبایی: در روز ولادت امام رضا علیه‌السلام حکم ریاست جمهوری گرفتی و در روز ولادت امام رضا علیه‌السلام حکم شهادت نصیبت شد. شهادت هنر مردان خداست و ما شاهد بودیم که لحظه‌ای از پرداختن به محرومین دست نکشیدی و به یاران شهیدت پیوستی. شهادت اجر خدمت صادقانه‌ات بود. خادم‌الرضا شهادتت مبارک.

 

صداقت و خلوص غبطه‌برانگیز

امیرعباس ربیعی: از زمانی که این خبر را شنیدیم تا صبح که شهادت ایشان اعلام شد، نگران ناگواری‌هایی که قطعاً برای انقلاب ما و برای مردم‌مان رقم خواهد خورد، بودم و به نظرم این مسیرها ادامه پیدا خواهد کرد و ان‌شاءالله به اهداف بلندمان خواهیم رسید. به صداقت، خلوص و روحیه جهادی که داشتند، غبطه می‌خورم. شهادت ایشان واقعاً جانسوز بود و امیدوارم خداوند به مردم صبر عنایت کند.

 

متواضع
و انقلابی

محمدرضا ورزی: شهید دکتر رئیسی، انسانی خونگرم، متواضع، ولایی و انقلابی بود.

جستجو
آرشیو تاریخی