بامداد دیروز پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش پس از ساعت ها جست وجو یافت شد

مخبر؛ سکاندار دولت تا انتخابات


حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به همراه همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا(ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد. حجت‌الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و خدمه پرواز از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.
اعلام قطعی خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانش، بامداد دیروز در خروجی برخی رسانه‌ها قرار گرفت. ستاد بحران، هلال احمر، معاون اجرایی رئیس جمهور و سایر مسئولان حاضر در منطقه حادثه نیز تا این ساعت به اعلام اخبار جستجو می‌پرداختند که در نهایت با انتشار تصویری از لاشه  بالگرد حامل رئیس جمهور در حوالی ساعت 7 صبح، انتظارها به پایان رسید.از حدود ساعت 8 صبح نیز رسانه ملی با پخش تصاویر رئیس جمهور و صوت قرآن کریم در شبکه‌های مختلف، خبر شهادت  دکتر رئیسی را به مردم مخابره کرد. دقایقی بعد با اعلام خبر تشکیل نشست ویژه هیأت دولت، همگان منتظر پیام رهبر معظم انقلاب بودند که  پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حوالی ساعت 10 صبح از سوی دفتر ایشان منتشر شد.

تعیین «مخبر» به عنوان مدیر قوه مجریه
رهبر انقلاب اسلامی طی پیامی که در پی شهادت حجت الاسلام رئیسی و همراهانش صادر کردند، با استناد به اصل 131 قانون اساسی، موافقت خود را با قرار گرفتن محمد مخبر در مقام مدیریت قوه مجریه اعلام کردند.
در بخشی از پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره آمده است: جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر 50 روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود. بنابراین محمد مخبر در سمت مدیر قوه مجریه قرار می‌گیرند تا تشریفات مراسم تشییع و نیز زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کند.
لازم به ذکر است که طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، «در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»

 هیأت دولت: مسیر پر افتخار حجت‌الاسلام رئیسی ادامه دارد
در پی اعلام رسمی شهادت دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی، جلسه فوق‌العاده هیأت دولت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. هیأت دولت همچنین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد.
هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رئیس جمهور محبوب و خدوم و مغتنم حضرت حجت‌الاسلام رئیسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر جهادی امور خارجه، حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر(عج)، رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند.
به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می‌دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تأسی به روحیه خستگی ناپذیر حجت‌الاسلام رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.»

جلسه فوق‌العاده سران قوا به میزبانی مخبر
در پی اعلام رسمی شهادت رئیس جمهور و همراهانش، جلسه فوق‌العاده دولت صبح روز گذشته‌ به میزبانی دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. قالیباف و حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای،‌ رؤسای دو قوه مقننه و قضائیه ضمن تسلیت به رهبری معظم انقلاب، ‌مردم شریف ایران و معاون اول رئیس جمهور و اعضای دولت بر همکاری کامل با مخبر برای انجام وظایف قوه مجریه تأکید کردند.
معاون اول شهید رئیسی نیز در این نشست با اعلام تأثر عمیق و حزن غیر قابل وصف خود و اعضای دولت، ‌تصریح کرد: راه ‌خادم‌الرضا ‌و دوستدار ملت ایران،‌ حجت‌الاسلام رئیسی در انجام وظایف محوله را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد و امام خامنه‌ای و ملت شریف ایران مطمئن باشند راه ما راه رئیس جمهور مردمی است و خدمت توقف نخواهد داشت.

تشریح مصوبات جلسه فوق‌العاده هیأت وزیران از زبان سخنگوی دولت
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در گفت‌وگویی به تشریح مصوبات جلسه فوق‌العاده هیأت دولت پرداخت و اظهار کرد: محور اصلی صحبت‌های اعضای هیأت دولت این بود که دکتر رئیسی تأکید داشتند، مسیر خدمت به مردم نباید دچار وقفه شود. سخنگوی دولت تصریح کرد: در کنار مصوبات جاری هیأت وزیران که بدون توقف انجام شد، معاون اول رئیس‌جمهور، دستور تشکیل ۶ کمیته اجرایی برای مدیریت این شرایط شامل کمیته تشریفات برای تشییع شهدا، کمیته اقتصادی برای تمرکز بر بازار در مسیر خدمت به مردم، کمیته رسانه و کمیته بین‌الملل برای هماهنگی حضور مقامات خارجی در مراسم تشییع شهدا را صادر کرد. بهادری جهرمی افزود: علی باقری معاون وزیر امور خارجه با دستور معاون اول به عنوان مسئول کمیته بین‌الملل منصوب شد.
 
 پیام سران و مقامات عالی کشور
«رئیسی عزیز خستگی نمی شناخت» تعبیر بلندی است که رهبر معظم انقلاب برای شهید خدمت، دکتر رئیسی به کار بردند، شهیدی که باز به تعبیر رهبر انقلاب همه مدت مسئولیت را «یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام» سپری کرد. سران قوا و دیگر مقامات کشورمان نیز در پیام‌ها و اظهارنظرهای جداگانه‌ای، این ضایعه بزرگ را تسلیت گفتند.
رئیس قوه قضائیه در پیامی، «عروج شهادت‌گونه خادم‌الرضا(ع) دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور محبوب و مردمی» و دیگر همراهان را «حقیقتاً تألم‌برانگیز و جانکاه» خواند و تأکید کرد: «بنده که توفیق همکاری و رفاقت قریب به پنج دهه با رئیس‌جمهور محترم را داشتم، از نزدیک شاهد مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر وی در عرصه مسئولیت‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده‌ام.»
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در جلسه روز گذشته شورای عالی قوه قضائیه نیز گفت: «جناب آقای رئیسی پیش از ریاست‌جمهوری، تقریباً غیر از مدت کوتاهی، عمدتاً در مراجع و مراکز مختلف قضایی حضور داشتند و در سال‌های اخیر نیز به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بودند.»
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه «علی‌بن‌موسی الرضا(ع) در شب میلاد خود، خادم راستین و محبوب خود را در آغوش کشید» گفت: «حق خدمات صادقه رئیس جمهور شهید دکتررئیسی کمتر از شهادت در اثنای خدمت نبود.»
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز در جلسه روز گذشته این شورا، با بیان اینکه این سانحه داغ سنگینی بر دل مردم ایران نشاند و روزی تلخ را در تاریخ ایران عزیز رقم زد، اظهارکرد: «بی‌گمان جان باختن شهادت‌گونه در راه تحقق آرمان‌های رفیع انقلاب اسلامی، مطلوب این شیفتگان خدمت و اجر مجاهدت‌های خالصانه آنان است، اما دلتنگی حاصل از فقدان این عزیزان، دردی بر جان نشسته است.»
آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیام خود با اشاره به اینکه حادثه سقوط بالگرد در ورزقان غمی جانکاه بر امت و ملت ایران اسلامی رقم زد، نوشت: «مرحوم دکتر رئیسی در سالیان متمادی در مناصب مختلف خدمتگزاری به نظام اسلامی توفیقات بسیاری داشت. ایشان در جایگاه ریاست‌جمهوری همانند سال‌های خدمت در قوه‌قضائیه و تولیت آستان قدس رضوی، همواره در میانه میدان بود و تلاش‌های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.»
نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، سردار رادان فرمانده کل فراجا، علیرضا زاکانی شهردار تهران و محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور از دیگر مقام هایی بودند که با صدور پیامی شهادت دکتر رئیسی را تسلیت گفتند.
 
 تسلیت شخصیت‌های سیاسی به مردم
وفاق و همدلی ملی، این بار با شهادت دکتر رئیسی و همراهانش تجلی پیدا کرد. پس از شهادت رئیس جمهور خادم ملت، گروه‌ها، مقامات و شخصیت‌های سیاسی به رغم اختلاف نظرات جناحی، یکصدا با یکدیگر عروج هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفته و به تمجید از شخصیت دکتر رئیسی پرداختند.
حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم، علی لاریجانی رئیس و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، علی اکبری ولایتی، علی اکبر ناطق نوری، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی، علی شمخانی مشاور سیاسی رهبر انقلاب، غلامعلی حدادعادل مشاور رهبر انقلاب، نمایندگان اقلیت‌های دینی، علمای اهل سنت، نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، فعالان مطرح احزاب، روزنامه‌نگاران، گروه‌ها و دستجات سیاسی از جمله مقامات و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشور بودند که شهادت دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان و همراهانش را تسلیت گفتند.

جستجو
آرشیو تاریخی