صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اقتصادی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هفت - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و هفت - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

جزئیات سانحه برای بالگرد رئیس جمهور

دقایقی به ساعت 16 عصر دیروز مانده بود که نخستین گزارش‌ها از «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس جمهور و هیأت همراه در مناطق کوهستانی و جنگلی ورزقان منتشر شد. هرچند در نخستین دقایق حتی از مکان تقریبی این حادثه نیز اطلاعی در دست نبود و ساعاتی پس از آن بود که محدوده وقوع «فرود سخت» مشخص شد. سیدابراهیم رئیسی از آیین افتتاح رسمی طرح سد «قیز قلعه‌سی» باز می‌گشت، پروژه‌ای مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که روز گذشته با حضور رؤسای جمهور دو کشور افتتاح شد. سیدابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف پس از افتتاح این طرح، به طور مشترک از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند. پس از این برنامه بود که رئیس جمهور با یک بالگرد «بل212» سد «قیز قلعه‌سی» را به مقصد تبریز ترک کرد.
 
هیأت همراه رئیس جمهور
در بالگرد حامل رئیس جمهور که از سد قیز قلعه‌سی به تبریز باز می‌گشت، علاوه بر دکتر رئیسی، حجت‌الاسلام آل ‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، خلبان، کمک خلبان، یک خدمه پرواز، سرتیم حفاظت رئیس جمهور، یکی از محافظان و چند تن دیگر از همراهان حضور داشتند.
در جریان سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، برخی دیگر از اعضای دولت همچون علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشتند. بر همین اساس، هیأت عالی رتبه دولت جمهوری اسلامی ایران برای افتتاح این طرح مشترک با جمهوری آذربایجان، با سه فروند بالگرد راهی منطقه شده بود. در بازگشت از این مراسم به تبریز نیز سه بالگرد به پرواز درآمدند.
بنا به گزارش‌ها و البته تصاویری که از لحظه به پرواز درآمدن بالگرد رئیس جمهور مخابره شده است، هنگام پرواز بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر خارجه و امام جمعه تبریز هوا آرام و تاحدودی صاف بوده است. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است بالگرد حامل رئیس جمهور، سومین و آخرین بالگرد حاضر در این کاروان احتمالی بوده است.
 
فرود سخت در منطقه جنگلی دیزمار
دو بالگرد که حامل دیگر اعضای هیأت عالی‌رتبه ایرانی، شامل وزرای راه و نیرو می‌شد، به تبریز رسیدند، اما بالگرد حامل رئیس جمهور و هیأت همراه در مسیر با مه غلیظ و شرایط جوی بشدت تغییر کرده رو‌به‌رو شدند. گزارش‌ها از فرود سخت این بالگرد در منطقه جنگلی دیزمار، در حوالی معدن مس سونگون، میان روستای اوزی و پیر داوود خبر می‌دهد، گزارشی که نخستین بار کمی قبل از ساعت 16 عصر روز گذشته مخابره شد. از اینجا به بعد، تا لحظه تنظیم این گزارش، هرچه هست، تنها اخبار و گزارش تیم‌های امداد و نجات برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور است و اطلاع دیگری از فرآیند فرود سخت یا جزئیات دیگر مرتبط با آن در دست نیست.
 اعزام تیم‌های امدادی از 4 استان
ساعتی بعد، درحالی که همه منتظر دریافت اخباری از وضع سلامت رئیس جمهور یا محل وقوع حادثه برای بالگرد بودند، گزارش‌ها نشان داد که دستیابی به این اطلاعات آسان نیست. در یکی از نخستین اقدام‌ها، کمی بعد از ساعت 15 عصر دیروز، رئیس سازمان امداد و نجات کشور از اعزام پهباد و تیم‌های امدادی از 4 استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و اردبیل به محل حادثه فرود سخت بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش خبر داد. صادق محمودی اعلام کرد که سگ‌های زنده‌یاب و پهپاد نیز به محل حادثه اعزام شده‌ است.
 
منطقه صعب‌‌العبور و جو نامناسب
این تلاش‌ها در حالی آغاز شد که هنوز محل دقیق حادثه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور مشخص نشده بود. همزمان با این اطلاعات، گزارش‌ها درباره وضعیت منطقه منتشر شد، گزارش‌هایی مانند اینکه محل حادثه، صعب‌العبور است و هرچند در مناطقی می‌توان با خودرو به آنجا رفت، اما برای بررسی دقیق‌تر منطقه باید از گروه‌های پیاده امداد و نجات استفاده کرد. در کنار این صعب‌العبور بودن، آنچه وضعیت جست‌وجو را دشوارتر کرد، شرایط سخت آب و هوایی و مه سنگین بود که باعث شد تلاش گروه‌های امدادی با سختی روبه‌رو شود. این شرایط باعث شد اعزام پهپادها از سوی هلال احمر برای رصد و شناسایی منطقه نیز مؤثر نباشد. زیرا مه غلیظ و شدید در منطقه جنگلی و کوهستانی که دید افقی را به کمتر از 5 متر رسانده بود، مانع از فعالیت مؤثر پهپادها می‌شد.

توضیحات وزیر کشور درباره سانحه
وزیر کشور نخستین مقام دولت بود که در این باره توضیح داد. احمد وحیدی ساعتی پس از حادثه، در گفت‌و‌گو با شبکه خبر، اظهارکرد: پس از افتتاح سد خداآفرین و سد قیز‌قلعه‌سی، رئیس جمهور و همراهان با چند بالگرد درحال بازگشت بودند که یکی از بالگردها مجبور به فرود سخت شد که به دلیل مه آلود بودن منطقه، دسترسی به محل این فرود سخت، دشوار است. وزیر کشور با اعلام اینکه گروه‌های مختلف امدادی به طرف منطقه در حرکت‌اند، اضافه کرد: اما با توجه به مه آلودی و نامناسبی هوا ممکن است زمان ببرد تا به منطقه برسند.
به گفته وحیدی، پس از این فرود سخت، ارتباط تلفنی با یکی از همراهان و حاضران در این بالگرد برقرار شده است، اما با توجه به اینکه منطقه پیچیده است و برقراری ارتباطات سخت است، امیدواریم گروه‌های امدادی زودتر به منطقه وقوع حادثه برسند و اطلاعات بیشتری به ما منتقل کنند.
 
برگزاری جلسه دولت
در غیاب رئیس جمهور
اما برخلاف انتظارها، روز گذشته تا لحظه تنظیم خبر، اطلاعات بیشتری از این فرود سخت به دست نیامد که علت، در ناکام بودن تیم‌های امدادی در رسیدن به محل حادثه یا یافتن بالگرد است.
دقایقی قبل از ساعت 18 عصر دیروز، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از برگزاری جلسه هیأت وزیران خبرداد و گفت که در این جلسه ضمن تصمیم‌گیری درباره موضوعات روز، آخرین گزارش‌ها از سانحه اخیر ارائه شد.
وی ادامه داد: معاون اجرایی رئیس ‌جمهور نیز به همراه بخشی از اعضای دولت عازم تبریز شدند.
 
 اعزام نیروها به محل وقوع سانحه
17 و 40 دقیقه دیروز سخنگوی اورژانس کشور از اعزام حداقل ۸ دستگاه آمبولانس به منطقه وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور خبر داد، اما گفت که به دلیل مه شدید امکان امداد هوایی وجود ندارد. دقایقی بعد، حسین کولیوند رئیس هلال احمر از افزایش تیم‌های امدادی اعزامی به منطقه از ۲۰ به ۴۰ تیم خبر داد و گفت: با توجه به نشانه‌هایی که در منطقه داریم، منطقه را پایش می‌کنیم. وی اضافه کرد: شرایط جوی بسیار نامساعد و سخت گذر است اما با تمام تلاش اقدامات جست وجو انجام می‌شود.
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: از پهپاد برای جست و جو استفاده کردیم اما با توجه به شرایط جوی هوا امکان جست و جوی هوایی وجود ندارد. به همین دلیل از طریق نیروهای واکنش سریع در حال جست و جو هستیم.
 
نیروهای مسلح در حال جست و جو
آنچه رئیس جمعیت هلال احمر به عنوان نیروهای واکنش سریع یاد کرده است، منظور نیروهای ویژه ارتش و سپاه است. در این باره، امیر سرتیپ دوم ستاد امیرحسین شفیعی ارشد نظامی ارتش در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل از اعزام چندین تیم امدادی و تجسسی تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش به محل سانحه بالگرد ریاست ‌جمهوری خبر داد. وی افزود: نیروهای تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش در چندین تیم تخصصی تجسسی و امدادی به منطقه وقوع حادثه اعزام شده‌اند و ان‌شاءالله بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسیم.
 
دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز گذشته به ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی دستور داد از همه ظرفیت‌های خود برای تفحص و امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس ‌جمهور و همراهان وی استفاده کنند.
 
آخرین گزارش از زبان سخنگوی دولت
تا لحظه تنظیم گزارش، تاریک شدن هوا در منطقه صعب‌‌العبور کوهستانی و جنگلی محل وقوع حادثه، کار جست و جو و امداد را با دشواری مواجه کرده بود. آخرین خبر در این باره، ساعت 20 شب گذشته از زبان سخنگوی دولت عنوان شد. علی بهادری جهرمی نوشت: شرایط سخت و پیچیده‌ای را تجربه می‌کنیم؛ این حق مردم و رسانه‌ها است که در جریان آخرین اخبار حادثه بالگرد رئیس جمهور قرار بگیرند اما با توجه به مختصات محل حادثه و شرایط جوی، تا این لحظه «هیچ» خبر جدیدی وجود ندارد. در این لحظه‌ها، صبر و دعا و اعتماد به گروه‌های امدادی راهگشاست.

محل احتمالی حادثه شناسایی شد
ساعاتی پس از جست‌و‌جوی بالگرد رئیس جمهور، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه شماره یک خود نوشت: ۲۳۰ امدادگر واکنش سریع و تخصصی کوهستان هلال‌احمر از ساعات اولیه در محل حادثه حاضر و در مسیر رسیدن به نقطه احتمالی حادثه هستند. گزارش‌های اولیه حاکی است محل احتمالی حادثه شناسایی شده و امدادگران در این مسیر در حال حرکت هستند. در حال حاضر جهت تقویت تیم‌های امدادی و به‌کارگیری تمامی امکانات، ۱۵ تیم آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) در حال جست‌وجوی منطقه هستند.
 
برقراری تماس
با دو همراه رئیس جمهور در بالگرد
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز که در پی وقوع این سانحه به منطقه رفته بود، در گفت‌و‌گو با شبکه خبر با اشاره به اقدامات انجام شده در یافتن بالگرد رئیس‌جمهور، گفت: با دو نفر از همراهان رئیس‌جمهور در چند نوبت ارتباط برقرار کرده‌ایم و به نظر می‌رسد که حادثه سختی نبوده است.
 
امیداریم شاهد خبر خوش باشیم
دقایقی پس از اظهارات معاون اجرایی رئیس جمهور، یعقوب سلیمانی، دبیر کل جمعیت هلال احمر با حضور در ستاد مدیریت شرایط اضطراری جمعیت هلال احمر گفت: ۱۵ تیم عملیاتی واکنش سریع در منطقه حادثه حضور دارند. ۵ تیم عملیاتی هلال احمر به مختصات اعلامی توسط سازمان هوافضا، نزدیک شده‌اند. ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری جمعیت هلال احمر تشکیل شده و آمادگی کامل وجود دارد. گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم که در حال بررسی صحت و سقم آن هستیم.
 
فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
شب گذشته فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه نیز در پی وقوع سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند تا ضمن بررسی مورد، دستورات را برای تسریع در جست‌و‌جو صادر کند.

 

بــــرش

رهبر انقلاب ضمن ابراز امیدواری برای خبر سلامت رئیس جمهور، تأکید کردند

همه برای این جمع خدمتگزار دعا کنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تأثر از حادثه نگران‌کننده برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند و همه برای سلامت این جمع خدمتگزار دعا کنند.  رهبر انقلاب اسلامی افزودند: امیدواریم خداوند متعال نعمت خدمتگزاری رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان را از کشور سلب نکند اما مردم عزیز مطمئن باشند مسئولین با جدیت چند برابری مشغول کارهای خود هستند و ما هم توصیه‌هایی را که لازم بوده، به آنها کرده‌ایم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطر نشان کردند: ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. ایشان افزودند: ان‌شاءالله همه کارها اعم از امنیت کشور و امنیت مرزها و امور مربوط به قوه مجریه مرتب و منظم انجام خواهد شد و پیش خواهد رفت. ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند، رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان به آغوش ملت بازگردند و کارها به بهترین وجه انجام گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی