صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و شش - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و شش - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

ایران در ایران

واردات چای به‌دستور رئیس‌‌جمهور محدود شد
رشت - استاندار گیلان با بیان اینکه واردات چای به‌دستور رئیس‌جمهور محدود شده است، گفت: چای خشک به‌اندازه نیاز کشور وارد می‌شود و پارسال حدود ۴۲هزار تن چای وارد شد که در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بود.
اسدالله عباسی در بازدید از کارخانجات چای املش و دیدار با برخی از چایکاران و صاحبان کارخانجات چای،  با تأکید بر لزوم توجه به برداشت مکانیزه چای در باغات گیلان اظهار کرد: تولید و برداشت مکانیزه چای نقش مهمی در افزایش میزان برداشت برگ سبز چای دارد به‌طوری که براساس آمار، برداشت برگ سبز چای به‌روش مکانیزه 2 برابر بیشتر از برداشت سنتی است.
نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای حمایت از کشاورزان در حوزه‌های مختلف از جمله چای و برنج دارد، گفت: میزان تولید چای با بهره‌گیری از روش‌های نوین و مکانیزه افزایش یافته است و با ایجاد زنجیره ارزش و بهره‌وری مطلوب‌تر، شاهد رشد صنعت چای خواهیم بود. وی با اشاره به توجه دولت به صنعت چای گفت: دولت قیمت برگ سبز چای را متناسب با هزینه‌ها تعیین کرده است و حتی برخی کارخانجات برگ سبز را متناسب با نوع کیفیت بیشتر از قیمت تعیین‌شده خریداری می‌کنند. استاندار گیلان با بیان اینکه واردات چای نیز به‌دستور رئیس‌جمهور محدود شد، اظهار کرد: چای خشک به‌اندازه نیاز کشور وارد می‌شود و پارسال حدود 42 هزار تن چای وارد شد که در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بود.
عباسی تأکید کرد: کارخانجات با دلگرمی، برگ سبز چای را خریداری کنند و با تولید چای و بسته‌بندی آن زنجیره ارزش ایجاد و با کیفیت بالا به بازار عرضه کنند. وی به چایکاران قول مساعد داد تا قیمت برگ سبز چای بیشتر از نرخ تعیین‌شده باشد و از آنان خواست ضمن اصلاح باغات چای، برگ سبز باکیفیت تولید کنند.

سد البرز سرریز کرد
ساری - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: ذخیره آب در سد آیت‌الله صالحی مازندرانی پس از بارندگی‌های سه روز اخیر صبح دیروز به بالاترین میزان ممکن رسید و این سد پس از ۲ سال سرریز کرد.
حیدر داوودیان اظهار کرد: خوشبختانه طی روزهای گذشته شاهد بارش‌های خوبی در استان بودیم که بر ذخیره آب در سدهای مازندران تأثیر زیادی گذاشت و منجر به سرریز سد آیت‌الله صالحی مازندرانی شد. وی میزان بارش‌های سه روز اخیر در بالادست سد آیت‌الله صالحی مازندرانی را ۳۰.۶ میلیمتر اعلام کرد و افزود: بر اثر بارش‌های خوبی که رقم خورد دبی رودخانه بابلرود ساعت ۵ بامداد امروز به ۸۵ متر مکعب در ثانیه رسید. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه آخرین سرریز سد آیت‌الله صالحی مازندران فروردین ۱۴۰۱ بود، خاطرنشان کرد: این سد پس از افزایش حجم آورد بابلرود و بالا آمدن تراز آب، ساعت ۸:۵۰ دقیقه دیروز صبح سرریز کرد. داوودیان با اشاره به افزایش خروجی از سد به دلیل سرریز آب نسبت به سیلابی شدن جریان آب بابلرود در پایین‌دست سد هشدار داد و گفت: در حال حاضر دِبی خروجی سد ۱۵ متر مکعب است. به همین دلیل به ساکنان مناطق پایین‌دست توصیه می‌شود با توجه به افزایش آب رودخانه نکات ایمنی و هشدارهای مربوط به حضور و تردد در حاشیه رودخانه‌های سیلابی را مد نظر قرار دهند.

کاهش ۴۳ درصدی جانباختگان سوانح رانندگی در بوشهر
بوشهر - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر از کاهش ۴۳ درصدی شمار جانباختگان سوانح رانندگی این استان در راه‌های روستایی و کسب رتبه سوم ملی در این شاخص خبر داد.
عبدالکریم اخترشناس روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پارسال تلفات ناشی از تصادفات در جاده‌های روستایی استان بوشهر ۱۳ نفر بوده که در مقایسه با ۲۳ فوتی سال قبل‌تر از آن، شاهد کاهش ۴۳ درصدی در این شاخص هستیم. وی افزود: شاخص راه روستایی در استان بوشهر ۹۸ درصد است که جزو استان‌های پیشگام کشور در این زمینه محسوب می‌شود. دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های استان یادآور شد: پارسال در مجموع ۲۹۴ نفر از هموطنان در جاده‌های برون شهری و روستایی استان جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد در مقایسه با سال ۱۴۰۱، حدود ۰.۷ درصد کاهش داشت.
وی تصریح کرد: کاهش متوفیان تصادفات در سال گذشته با وجود افزایش ۷/۷ درصدی تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان نشان دهنده تأثیر رعایت قوانین توسط رانندگان در کنار کنترل‌های پلیس راه و ایمن‌سازی راه‌ها از جمله کاهش نقاط حادثه خیز توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر ادامه داد: خستگی و خواب آلودگی، سرعت زیاد و عدم توجه به جلو مهمترین عوامل تصادفات در جاده‌های استان محسوب می‌شود. اخترشناس گفت: ۸۰ درصد تصادفات عامل انسانی دارد که می‌طلبد در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش به کاربران جاده‌ای و سرنشینان خودرو اقدامات بیشتری انجام شود.

جستجو
آرشیو تاریخی