صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

سفارت جمهوری آذربایجان بزودی فعالیت خود را در ایران از سر می‌گیرد

تهران و باکو؛ از تنش‌زدایی تا همکاری‌های اقتصادی

باکو فعالیت سفارت خود در تهران را از سر خواهد گرفت. «آیخان حاجی‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با اعلام اینکه سفارت این کشور در تهران به مکانی جدید منتقل شده و پس از تکمیل بزودی فعالیت دیپلماتیک سفارت از سر گرفته خواهد شد، افزود: «در چهارچوب تماس‌ها و مذاکرات مقامات و نهادهای ذیربط دو کشور، انتظارات باکو به طرف مقابل منتقل شد و کارهای مربوطه با طرف ایرانی برای انتقال سفارت به یک مکان جدید امن‌‌تر انجام شد.»
مناسبات دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان در پی حمله یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی به سفارت این کشور در هفتم دی‌ماه سال ۱۴۰۱ به تنش دیپلماتیک کشیده شد. در پی این حادثه رئیس سرویس امنیتی سفارت کشته و دو نفر مجروح شدند. پس از آن وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و فعالیت دیپلماتیک خود را به حالت تعلیق درآورد.
 با وجود این اتفاق و مجموعه تحولات پس از آن که می‌توانست رابطه دو کشور را در سراشیبی قرار دهد، رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم که نمود عینی‌اش را در ممانعت از تعمیق این بحران دیپلماتیک نشان داد، سبب شد تا نه تنها رابطه تهران و باکو به تدریج در مدار قرار گیرد که مقام‌های جمهوری آذربایجان با فراغ بال بیشتری از توسعه روابط خود با ایران استقبال کنند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران پس از دیدار اسفندماه سال گذشته در حاشیه نشست جده با «جیحون بایرامف»، همتای آذربایجانی خود گفت که دو همسایه فصل جدیدی را در روابط دوجانبه با چشم‌اندازهای زیادی برای همکاری گشوده‌اند. چند روز پس از آن بود که «پرویز شهبازوف»، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان برای گفت‌وگو در مورد همکاری‌های انرژی به تهران آمد و در پی این سفر اعلام شد که مقدمات پروژه‌ای که هدف آن اتصال و همگام‌سازی شبکه‌های برق روسیه، آذربایجان و ایران است، در مرحله نهایی است.

تجلی یک سیاست متوازن
این وجه از همکاری تهران و باکو در روند یک مشارکت سه جانبه با حضور روسیه در زمینه اتصال شمال به جنوب است که پس از آغاز جنگ اوکراین شتاب بیشتری به خود گرفته است. روسیه و ایران سال گذشته یادداشت تفاهمی برای تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا امضا کردند که گلوگاه اصلی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب به شمار می‌رود و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان و ایران، امکان اتصال به هند را پیدا می‌کند. به این ترتیب پیگیری یک سیاست متوازن و متمرکز از سوی دولت سیزدهم برای به ثمر رساندن سیاست منطقه‌ای خود موج تازه‌ای از روند توسعه روابط سیاسی و اقتصادی را فراهم آورده که بخشی از آن در ترمیم و توسعه رابطه با کشورهای مورد بحث بویژه جمهوری آذربایجان تجلی یافته است. این تحولات درحالی است که بروز تنش اخیر بین ایران و اسرائیل به یک رویارویی مستقیم انجامید و قدرت بازدارندگی ایران سبب برداشتن گام‌های رو به عقب از سوی تل آویو در زمین میدان شد. بنابراین مقام‌های جمهوری آذربایجان ضرورت دیده‌اند با همه طرف‌های این تنش هماهنگی داشته باشند. بویژه آنکه مقام‌های باکو در ماه‌های اخیر همکاری‌های گسترده‌ای در عرصه‌های دیپلماتیک و نظامی با مقام‌های اسرائیلی داشته‌اند و این امر از دید تهران مغفول نمانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی