گشتی حوالی اخبار روزهای پایانی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران

پنجشنبه و جمعه پربازدید غرفه‌داران

گروه فرهنگی/ برگزار‌کنندگان نمایشگاه کتاب تهران، طی پنجشنبه و جمعه‌ای که گذشت روزهای پربازدیدی را پشت سرگذاشتند؛ خانواده‌ها و دوستداران کتاب از تعطیلات آخر هفته برای اطلاع از تازه‌های نشر و همچنین خرید کتاب‌های موردنظر خود استفاده کردند و استقبال پرشوری را از آخرین روزهای برپایی سی‌وپنجمین دوره برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رقم زدند.

کتابی در ادای دین به شهدا
ایام برپایی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی را در اختیار ناشران و اهالی کتاب، برای رونمایی تازه‌های نشر گذاشته است؛ فرصتی که سبب دیده شدن هرچه بیشتر آثار آنان خواهد شد. بر همین اساس، آیین رونمایی از اثر تازه انتشارات سرو با عنوان «مکتب شهدا» در مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
در این مراسم رمضان شعبانی سارویی، نویسنده کتاب «مکتب شهدا» مهم‌ترین دلیل تألیف این کتاب را در کوششی برای ادای دین نسبت به شهدا خواند و گفت: «در فضای کشور یادواره‌های گوناگونی برای شهدا در ۴۵ سال گذشته برگزار و کتاب‌های بسیاری در این زمینه تدوین شده‌ است. با این حال آسیبی که در برخی مجالس یادواره‌های شهدا احساس می‌کنم، این است که حق جلسه یادواره‌های شهدا ادا نمی‌شود. برای همین این کتاب را نوشتم، چرا که این حوزه نیازمند یک کار علمی و مصداقی است تا نمایانگر این نکته باشد.»

نقد و بررسی کتاب «آرمان عزیز»
 یکی دیگر از نشست‌های نقد و بررسی روزهای پایان هفته به کتاب «آرمان عزیز» با حضور مجید محمدولی تعلق داشت؛ این نشست تبیینی با حضور نویسنده اثر، گلعلی بابایی، نویسنده ادبیات پایداری و احسان‌الله خائف، جانشین گردان ۵۰۵ حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام، در سالن گوشه نقد نمایشگاه کتاب برگزار شد.
گلعلی بابایی در این نشست، گفت: «وقتی جوانی چون آرمان به شهادت رسید تصمیم بر این شد تا سیره زندگی این جوان را در کتابی ثبت کنیم و در مدت ۷ ماه موفق شدیم با ۳۰ نفر از دوستان و نزدیکان شهید آرمان علی‌وردی کار پژوهش را انجام بدهیم و آقای محمدولی خودش تألیف کتاب شهید را تقبل کرد. »

تمدید ساعت کار نمایشگاه
اما اخبار هم‌زمانی روزهای پایان برپایی نمایشگاه کتاب تهران تنها به برگزاری مراسم‌های رونمایی کتاب محدود نمی‌شود؛ با توجه به استقبال مردم در مراجعه به مصلی در پنجشنبه و جمعه‌ای که گذشت، مجریان برگزاری این رویداد بین‌المللی صنعت نشر، ساعت بازدید این دو روز را یک ساعت تمدید کرده و مراجعه‌کنندگان تا ساعت 21 برای حضور در محل برپایی غرفه‌ها فرصت داشتند. این تصمیم با تمهید مسئولان برگزاری نمایشگاه و با توجه به استقبال خانواده‌ها و مخاطبان از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ در روزهای تعطیل اتخاذ شد؛ اتفاقی که وقوع آن به احتمال بسیار، درخصوص امروز که آخرین روز برپایی نمایشگاه کتاب است نیز محتمل خواهد بود.

مواجهه جدی با ناشران
و کتابفروشان متخلف
باوجود همه تمهیداتی که مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب در جلوگیری از قانون‌شکنی حاضران در این رویداد بین‌المللی صنعت نشر اندیشیده‌اند؛ شاهد وقوع تخلفاتی بودیم. هرچند که با توجه به برپایی نمایشگاه کتاب در چنین وسعت و حجمی، وقوع برخی تخلفات اتفاق دور از انتظاری به شمار نمی‌آید.
پیش‌تر یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ریاست سی‌وپنجمین دوره از برپایی نمایشگاه کتاب را برعهده دارد نسبت به وقوع هرگونه تخلفی به ناشران و کتاب‌فروشان شرکت‌کننده هشدار داده بود.  علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در همین رابطه از صدور رأی‌هایی برای ناشران متخلف خبر داده است. به گفته رمضانی عمده این تخلفات شامل عدم رعایت ضوابط و مقررات، فروش کتاب بدون مجوز و بدون اعلام وصول بوده است. احکام صادر شده نیز شامل اخذ تعهد از ناشران متخلف، کاهش متراژ غرفه برای برخی ناشران متخلف در سال آینده و همچنین تعطیلی موقت برخی غرفه‌ها یا از دسترس خارج شدن موقت پنل‌های مجازی ناشران مذکور بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی