صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

زمینه کشاورزی فناورانه فراهم شد
یک مرکز نوآوری کشت و صنعت و گلخانه کشت آکواپونیک با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور افتتاح شد تا زمینه برای توسعه الگوهای نوآورانه کشت و نفوذ فناوری در صنعت کشاورزی فراهم شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، روح‌الله دهقانی با تأکید بر حمایت از طرح‌های نوآورانه در حوزه آب، کشاورزی و امنیت غذا به راهکارهای متنوع معاونت علمی برای کمک به تأمین مالی این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: توسعه فناوری‌های کشاورزی و بازارسازی برای الگوهای نوآورانه در این حوزه، در دستور کار معاونت علمی قرار دارد. دهقانی افزود: با توجه به کار خلاقانه و الگوسازی که این مجموعه در حوزه کشاورزی صورت داده است، به جد از توسعه آن حمایت می‌کنیم. این مجموعه با تولید متناوب گیاه و انواع آبزی، امکان صرفه‌جویی تا ۹۸ درصد در مصرف آب را فراهم کرده است و با توجه به تغییرات ویژه در ساختمان گلخانه توقع صرفه‌جویی بالای ۵۰ درصد در دیگر حامل‌های انرژی نیز وجود دارد.
 
افزایش سهم زبان فارسی با کمک به سایت‌های پربازدید
عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات گفت: در حال حاضر ۱.۴ درصد از سایت‌های پربازدید جهان متعلق به سایت‌هایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و این سهم نسبت به دو سال گذشته ۰.۲ درصد کاهش داشته است.
مژگان فرهودی افزود: این کاهش به معنای افت رتبه زبان فارسی بین زبان‌های مختلف دنیا نیست، بلکه موضوع، مسأله کسب‌وکار و کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی است، از این‌رو باید روی کسب‌وکارها و شرکت‌هایی که پتانسیل تولید سایت‌های پربازدید فارسی دارند تمرکز بیشتری شود. وی یادآور شد: یکی از راه‌های فراهم کردن محصولات و خدمات بومی باکیفیت، حل چالش‌های پردازش زبان فارسی و حل آنها با کمک پژوهشگران و خبرگان این حوزه است.
 
مأموریت‌های جست‌و‌جو و نجات سریع‌تر می‌شود
شرکت «ایرباس هلیکوپتر» از یک وسیله نقلیه هوایی نیم هواپیما- نیم هلیکوپتر رونمایی کرد که می‌تواند مدت زمان واکنش برای مأموریت‌های حیاتی مانند جست‌و‌جو و نجات را کاهش دهد.
این وسیله نقلیه هواپیمایی که «ریسر» (Racer) نام دارد با بودجه ۲۰۰ میلیون یورو (۲۱۷ میلیون دلار) ساخته شده و یک مدل نمایشی است که پروانه‌های بالای وسیله نقلیه را با دو پروانه روبه جلو ترکیب می‌کند تا سرعت و ثبات را به ارمغان بیاورد. برونو اون، مدیر ارشد اجرایی ایرباس هلیکوپترز در این‌باره گفت: مأموریت‌هایی وجود دارد که دسترسی سریع به منطقه بسیار حیاتی است.

جراحی دانه ذرت توسط یک روبات
شرکت سونی ویدیویی را منتشر کرده که در آن روبات جراح جدید این شرکت مشغول انجام یک جراحی فوق‌ دقیق روی یک دانه ذرت است.
در این ویدیو، یک روبات جراح را می‌بینیم که با ظرافت هر چه تمام‌تر، ابتدا یک برش روی دانه ذرت ایجاد کرده و سپس آن برش را با بخیه می‌دوزد. این اولین دستگاه در نوع خود است که به طور خودکار می‌تواند ابزارهای مختلفش را تغییر دهد. معرفی چنین ابزاری می‌تواند یک انقلاب بزرگ در جراحی‌های فوق میکروسکوپی باشد. در این نوع جراحی‌ها، متخصصان روی عروق خونی و اعصاب بسیار کوچک با قطرهای بسیار کمتر از یک میلی‌متر کار می‌کنند. مشخصاً برای انجام چنین جراحی‌هایی به وجود دستانی فوق‌العاده ثابت و بدون لرزش نیاز است. در حال حاضر جراحان در اغلب موارد برای انجام آن از میکروسکوپ استفاده می‌کنند و با وجود پیشرفت‌های متعدد، استفاده از روبات‌های دارای اپراتور و غیرهوشمند بجز محصولات چند شرکت چندان رواج نیافته است.
 
زنده شدن مغز منجمد
محققان چینی یک گام به حفظ مغز برای همیشه نزدیک‌تر شدند چراکه توانستند برای نخستین‌بار به طور موفقیت‌آمیز یخ بافت مغز را بدون آسیب به آن آب کنند.
رهاورد جدید نه تنها برای عصب‌شناسانی که به دنبال توسعه داروهای جدید هستند، بلکه برای ایده عجیب احیای افرادی که می‌میرند نیز یک دستاورد به حساب می‌آید. براساس این ایده، مردم می‌توانند بدن‌هایشان را فریز و آنها را برای مدت بی‌نهایت حفظ کنند تا در آینده با پیشرفت علم بتوانند دوباره به حیات برگردند. پروفسور ژیچنگ شائو، عصب‌شناس فعال در دانشگاه فودان واقع در شانگهای چین یک ترکیب شیمیایی پیچیده ابداع کرده که MEDY نام دارد و هنگام یخ‌زدگی از اعصاب مقابل آسیب‌ها حفاظت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی