صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

داده‌های گوشی‌های اندرویدی ضد سرقت می‌شود

گوگل این بار در کنفرانس توسعه‌دهندگان رویداد سالانه I/O از ضدسرقت شدن اطلاعات گوشی‌هایی خبر داد که مجهز به اندروید 15 هستند.
دومین نسخه بتای اندروید ۱۵ که در این کنفرانس عرضه ‌شد، سرقت اطلاعات را برای سارقان تلفن همراه بسیار دشوار می‌کند. تشخیص سرقت اطلاعات ازطریق هوش مصنوعی صورت خواهد گرفت و از کاربر در برابر کلاهبرداری گوگل‌پلی و موارد دیگر محافظت می‌شود.«قفل تشخیص سرقت داده ها» یک ویژگی جدید در اندروید ۱۵ است که از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی سرقت داده‌های تلفن همراه استفاده می‌کند و به محض شناسایی آن به قفل کردن موارد مورد درخواست هکرها می‌پردازد.
الگوریتم‌های گوگل می‌توانند حرکات مرتبط با سرقت داده‌های تلفن همراه را تشخیص دهند. اگر یک گوشی دارای اندروید ۱۵ یکی از این موقعیت‌ها را شناسایی کند، صفحه نمایش گوشی به سرعت قفل می‌شود و دسترسی به داده‌های کاربر را برای سارق بسیار سخت‌ می‌کند. همچنین یک ویژگی به نام قفل از راه دور(Remote Lock) به کاربر این امکان را می‌دهد که اگر کسی از سد قفل تشخیص گذشت، بتواند به سرعت گوشی خود را قفل کند. با این ویژگی، صفحه تلفن همراه از راه دور قفل می‌شود. در یک ویژگی مشابه، چیزی به نام قفل دستگاه خاموش(Offline Device Lock) به ‌طور خودکار صفحه تلفن همراه کاربر را قفل می‌کند و وقتی تلفن شما خارج از شبکه قرار می‌گیرد، برای باز کردن این قفل به احراز هویت نیاز است. این ویژگی برای مقابله با سارقانی طراحی شده است که به سرعت یک دستگاه دزدیده شده را قبل از اینکه مالک آن را از راه دور قفل کند، خاموش می‌کنند. همچنین گوگل در کنفرانس سالانه خود از دو ابزار هوش مصنوعی تصویرساز خود موسوم به Veo و Imagen 3 رونمایی کرد. ابزار وئو در واقع پاسخ گوگل به ابزار سورا(Sora) ساخته شرکت اوپن‌ای‌آی است. وئو می‌تواند ویدیوهای با کیفیت بالای 1080p به مدت بیش از یک دقیقه را تولید و مفاهیم سینمایی مانند یک تایم‌لپس را درک کند. ایمجن ۳ هم یک تولید کننده تصویر از متن است که گوگل ادعا می‌کند متون را بهتر از نسخه قبلی خود موسوم به ایمجن ۲ مدیریت می‌کند و تصاویری واقعی با نقص‌های کمتر تولید می‌کند. گوگل در این کنفرانس همچنین از افزودن یک گزینه جدید به پلتفرم «فایربیس خود با عنوان Firebase Genkit خبر داد. هدف از افزودن این گزینه، آسان‌تر کردن ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی برهوش مصنوعی در «جاوا اسکریپت» و «تایپ‌اسکریپت» برای توسعه‌دهندگان است. گفته می‌شود از این افزونه می‌توان برای تولید محتوا و خلاصه‌سازی، ترجمه متن و تولید تصاویر اشاره کرد که البته در همه این موارد هوش‌مصنوعی حرف اول را می‌زند.
از آنجا که جنکیت(Genkit) منبع باز است، توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را در صورت نیاز گسترش دهند اما در حال حاضر تعدادی از پروژه‌های منبع باز شخص ثالث را پشتیبانی می‌کند. جنکیت به گونه‌ای طراحی شده است که ازطریق سیستم پلاگین خود برای همه مدل‌ها، فروشگاه‌های بردار، ارزیابی‌کننده‌ها و سایر مؤلفه‌ها باز باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی