گزارش «ایران» از جشن بزرگ امام رضایی‌ها

ایران حرم است

تهران روز گذشته شاهد جشن بزرگ امام رضایی‌ها بود؛ بزرگترین جشنی که در دهه کرامت و با شعار «ایران حرم است» برگزار شد. مشهد مقدس فردا شب شاهد جشن میلاد امام هشتم خواهد بود.

مهسا قوی قلب
خبرنگار

تهران روز گذشته شاهد جشن بزرگ امام رضایی‌ها بود؛ بزرگترین جشنی که در دهه کرامت و با شعار «ایران حرم است» برگزار شد. مشهد مقدس فردا شب شاهد جشن میلاد امام هشتم خواهد بود، اما روز جمعه نوبت جشن در تهران بود و به همین مناسبت از میدان ولیعصر(عج) تا میدان هفت‌تیر عاشقان و خادمان امام رضا(ع) صحنه‌هایی زیبا از ارادت به امام هشتم به نمایش گذاشتند. در این مسیر 2 کیلومتری که به صورت رفت‌و‌برگشت از ساعت 16 تا 22 برنامه‌های ویژه‌ای طراحی شده بود رنگ‌و‌بوی زیارت و شادی میلاد امام هشتم شیعیان را برای عاشقان حرم امام رضا(ع)، تداعی می‌کرد. در دهه کرامت در همه میادین مناطق 22گانه تهران چایخانه‌های رضوی بنا شد که در مسیر جشن نیز حضور چشمگیری داشتند و میزبان مردم بودند.
محوریت ویژه این مراسم، جمع‌آوری کمک‌هزینه برای درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص بویژه سرطان، آزادسازی زندانیان، همچنین رهسپار کردن زائراولی‌هایی از زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و بهبودیافتگان اعتیاد بود. ساعت 20 صلوات خاصه امام رضا پخش شد.
مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه جشن امام رضایی‌ها از جمله بزرگترین جشن‌ها در طول سال به شمار می‌رود و در چندین شهر بزرگ کشور از جمله مشهد و قم نیز برگزار می‌شود، توضیح داد: همزمان با ارائه برنامه‌های شاد و متنوع برای مردم در ضلع جنوبی بلوار کریمخان نیز شهر بازی دو کیلومتری برای کودکان برپا شد.
وی در ادامه افزود: ویژه برنامه‌های ولادت امام رضا(ع) به دو دسته تقسیم شد، از ساعت ۱۶ تا نماز مغرب در میدان ولیعصر(عج) ویژه برنامه‌هایی با حضور خوانندگان مطرح و گروه‌های شاد کودکانه برپا کردیم و بعد از نماز جماعت نیز با حضور مداحان، گروه‌های سرود و سخنرانان جشن ادامه داشت، تمهیدات لازم نیز برای برپایی نماز جماعت در میدان ولیعصر‌(عج) در مسیر پیش‌بینی شد. عباس حیدری، دبیر اجرایی جشن بزرگ امام رضایی‌ها نیز با اشاره به هماهنگی کامل مجموعه‌های شهرداری و دولت برای برگزاری جشن بزرگ امام رضایی‌ها، گفت: جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مسیری چند کیلومتری در بیش از 10 شهر بزرگ کشور برگزار شد.
امسال برای اینکه تاریخ جشن با شهرهای مشهد مقدس و قم همزمان نباشد و همچنین سبب افزایش ترافیک در مرکز شهر نشود، با مجموعه آستان امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) توافق کردیم و روز جمعه را برای برگزاری جشن تهران انتخاب کردیم. به مناسبت میلاد باسعادت امام هشتم شیعیان بیش از ۳۰ ابرپرچم رضوی نیز در سطح شهر بر فراز ساختمان‌های بزرگ برافراشته شده است. دبیر اجرایی جشن بزرگ امام رضایی‌ها اضافه کرد: در جشن روز گذشته نورافشانی و نورپردازی سه بعدی  هم داشتیم و استیج اصلی نیز میدان ولیعصر‌(عج) انتخاب شد و در عین حال هم با استقبال بی‌نظیر مردم از همان ساعات ابتدایی برنامه مواجه شدیم.
این جشن به صورت ویدیویی و با صدا همزمان در طول مسیر مراسم هم پخش شد. او با بیان اینکه بخش عمده کار را خود مردم انجام می‌دهند، ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی و مدیریتی مسئول تهیه زیرساخت‌ها هستند و در عین حال نیروهای مردمی برگزارکننده اصلی و موکب‌داران این جشن به شمار می‌روند. حیدری توضیح داد: کلیه پیش‌بینی‌های لازم با توجه به تجربه اجتماع بزرگ اربعین، برنامه 10 کیلومتری غدیر و جشن بزرگ امام رضایی‌ها در سال‌های قبل، انجام شد و نیروهای امدادی از قبیل اورژانس، آتش‌نشانی و هلال‌احمر نیز در محل حضور کامل داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی