صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۹

افزایش 928 درصدی واردات گوشت قرمز برای تنظیم بازار

5 هزار و 358 تن گوشت قرمز سبک گرم به ارزش 38 میلیون و 700 هزار دلاربه کشورمان وارد شد، این درحالی است که این میزان در فروردین سال گذشته تنها 521 تن به ارزش 4 میلیون دلار بوده است

امین محمودی
خبرنگار

 
 
آمارهای گمرک نشان می‌دهد در سال‌جاری واردات کالاهای اساسی با رشد ۴۵ درصدی همراه بوده است تا دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی بتواند به بهترین نحو ممکن بازارها را تأمین کرده و هیچ گونه مشکلی به لحاظ کمبود کالا یا نوسانات قیمتی ایجاد نشود.
به عنوان نمونه می‌توان به بازار گوشت قرمزاشاره کرد به طوری که این کالای اساسی در فروردین ماه سال‌جاری بیشترین افزایش وزنی و ارزشی واردات کالاهای اساسی را به خود اختصاص داده است.به طوری که 5 هزار و 358 تن گوشت قرمز سبک گرم به ارزش 38 میلیون و 700 هزار دلاربه کشورمان وارد شد، این درحالی است که این میزان در فروردین سال گذشته تنها 521 تن به ارزش 4 میلیون دلار بوده که نشان‌دهنده این امر است که واردات گوشت قرمز سبک گرم به لحاظ وزنی رشدی 928 درصدی و به لحاظ ارزشی رشدی 864 درصدی داشته است.از طرف دیگر 7 هزار و 219 تن گوشت قرمز سرد سنگین به ارزش 33 میلیون و 731 هزار دلار وارد کشور شده و این درحالی است که این میزان در فروردین سال گذشته یک هزار و 116 تن به ارزش 4 میلیون و 614 هزاردلار بوده که نشان دهنده این امر است که واردات گوشت قرمز سرد سنگین به لحاظ وزنی با رشدی 564 درصدی و به لحاظ ارزشی رشدی 631 درصدی را تجربه کرده است.در کنار این امر وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده تا با واردات نهاده‌های دامی میزان تولید دام در کشور و عرضه گوشت قرمز را افزایش دهد به طوری‌که واردات کنجاله سویا رشدی 100 درصدی و واردات ذرت رشدی 95 درصدی را نسبت به فروردین سال گذشته تجربه کرده است.

کاهش قیمت طی هفته‌های آینده
در همین خصوص منصور پوریان با تأکید براینکه قیمت گوشت گوساله در بازار گوشت تأثیر بسزایی دارد، افزود: پاییز سال گذشته شرایط خوبی نداشتیم و تولید منفی بوده، اما در زمستان گذشته و از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون تولید رشد داشته است.
رئیس شورای تأمین دام کشور اضافه کرد: اکنون مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع رسیده‌اند که تا زمانی که وضعیت تولید گوشت گوساله بهبود نیابد و به مازاد تولید نرسد وضعیت بازار گوشت کاهش محسوسی نخواهد داشت، به همین دلیل برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا پرواربندی‌های گوساله به صورت قوی و گسترده اجرایی شود.وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده استان‌هایی که تولیدشان در گوساله منفی یا کمتر است، گسترش پیدا کند. به نظر می‌رسد در دو ماه آینده شاهد پرشدن اکثر دامداری‌ها از گوساله پروار باشیم که افزایش عرضه می‌تواند موجب کاهش بیشتر قیمت‌ها شود. رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: دولت سال گذشته اقدامات خوبی در بحث واردات گوشت قرمزمنجمد، گرم و دام پرواری داشته است، اما امسال اجرای برنامه افزایش پروار در اکثر استان‌های کشور است که به نظر می‌رسد در بازار گوشت قرمز تأثیر بسزایی خواهد داشت.پوریان گفت: قیمت گوشت منجمد و فراوانی آن کاملاً ثابت است و این ثبات باعث شده که وضعیت خوبی در گوشت منجمد داشته باشیم؛ دربخش گوشت گرم هنوز با حد برتری فاصله داریم. احتمالاً در روزهای آینده با شدت عرضه زیاد گوشت شاهد پیشی گرفتن عرضه به نسبت تقاضا در بخش گرم خواهیم بود، بویژه در بخش گوساله که سبب ثبات و کاهش قیمت در بخش و اکثریت اقلام گوشت گرم خواهد شد.
رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به افزایش 70 درصدی عرضه دام به بازار  گفت: تقاضا برای خرید دام زنده پایین است و یکی از معیارها و ملاک‌ها که باعث این موضوع شده، این است که قیمت‌ها مقداری بالاست و مشتریان از آن استقبال نمی‌کنند. بیشترین استقبال از دام‌ها و گوشت با قیمت پایین است. پوریان اضافه کرد: براساس برنامه قرار است، بخشی از دامی که در دست گله‌دار و دامدار است به صورت حمایتی خریداری شود. اکنون گوساله پای پرواری که سال پیش وارد کشور شده، در حال رفتن به کشتارگاه‌ها است که در روزهای آینده عرضه گوشت به بازار را افزایش می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی